Pros and cons

Hei godt folk.

Etter over 100 batcher på kjele med innebygd varmeelemt, labbdunk og nå en krabbekoker har jeg begynt å kikke på bryggemaskin.

Den jeg vurderer er en grainfather connect 30 liters. Batchsize messig så passer den utmerket, brygger stort sett mellom 20-25 liter.

Regner med det er flere her inne som har testet både speidel og andre maskiner før de har kjøpt seg grainfather. Utenom prisen og størrelsen, hva er bra og dårlig med denne? Det at man kan koble den opp via jobb å varme opp vannet sparer man seg fort 30 minutter på bryggedagen på. Som travel 2 barnsfar er jo det et +

Men hva annet, er det noe kjente problemer med denne? Hva er svakt på den, jeg er sleggemekaniker så om det er fordel å bytte pumpe og varmeelement så er nok ikke dette noe for meg :) Får høre, led meg inn i fristelsen

Jeg gikk fra kokekjel og kjøleboks til GF.
Negativt:
- Jeg foretrekker partiskylling og det går ikke med GF. Siden det skylles rett igjennom vil den siste vørteren bli veldig tynn, kan få høy pH, og dermed få med tanniner.

- Varmeelementet dekker bare en del av bunnen. Fastbrenning er veldig vanlig og GF selv anbefaler å skrape underveis.

- Høyt og smalt maltrør gjør at vørter må gjennom mye malt, som gjør det enda viktigere å blande godt inn for å ikke få stuck mash.

- Filteret er ikke spesielt bra, og rør og pumpe er ikke dimensjonert for å tygge unna mye humle. Kan løses med humle pose, men jeg er ikke glad i det.

Positivt:
- Styring over blåtann (men da kan du ikke starte den på jobb. Må være innenfor rekkevidde).
- Stålkontroll på mesketemperatur og tid.
Tar liten plass.
- Brygging går fort unna.
- Mer avslappende bryggedag.

Vi har ulike preferanser, og jeg plages ikke av de samme tingene som Alexander.

Men jeg skulle ønske den varmet raskere i området 90-94 grader.

Har ikke opplevd fastbrenning. Det fester seg trub til elentet men det forsvinner i vask.

Foretrekker kontinuerlig skylling, så det er ikke en issue.

Man på passe på filteret, men siden jeg ikke er spesielt glad i humlebomber har det løst seg av seg selv. En humlepose kan være lurt å bruke.

Stuck mash har jeg heller ikke opplevd, men jeg bruker selvsagt risskall når det er adjunkter i mesken.

Har Connect-boks, men foretrekker den originale stc-200 enheten.

Kjøleren er helt super, og fungerer godt sammen med pumpa.

Meget god effektivitet, god byggekvalitet og alle deler kan erstattes.

Det er ikke andre kvalitetsmaskiner i det prisskiktet, og jeg kan anbefale den etter ca 80 brygg.

Tilbake
Topp