Jeg leser at tilsetting av kalsiumforbindelser bør gjøres for å få optimale forhold. Særlig ønsker man CaSO4 for å fremme humle i IPA og PA, og kanskje litt CaC03 for å justere litt pH i mesking.
Men det er noe jeg fortsatt er usikker på.
Hvis man tilsetter CaSO4 i mesking, og har justert slik at du får endelig 50 ppm når vørteren går til gjæring på 25 L burde vel alt være greit? For jeg mesker jo i kanskje 16 L med Ca, og skyller med 16 L til uten Ca. Etter koking har jeg da 25 L som går i gjæringsbøtta og har 50 ppm Ca.
Jeg ser kalkulatoren til glennrlie regner ut for både mesk og skyllevann. Vil det være et problem å skylle mesken som inneholder kalsium med skyllevann uten kalsium? Eller vil jeg velte noen saltbalanser da? For det er vel i hovedsak gjæren som vil ha kalsium? Slik at man kan vente med å tilsette kalsium til gjæringsbøtta?
Grunnen til at jeg spør, var at jeg opplevde total klogging i skylleprosessen sist gang jeg brygget. Og dette var også første gang jeg tilsatte kalsium. Skyllte da med kalsiumfritt vann, og hele mesken ble lim. Er ikke sikker på at kalsium har skylda, men hadde vært spennende å høre andres erfaringer.