Prosedyre for vannjustering?

Min skje er også helt vanlig.

Da er det tydeligvis forskjeller på teskjeer og man bør måle for å være sikker. :)
 
Eller en vekt til 50 kr på dx.com

Kalsiumklorid har veldig ujevn kornstørrelse og form. Så der vil volum/vekt forholdet variere mye.

Varierende vanninhold vil vel også påvirke vekt, men neppe så mye at det er noe å bry seg om.
 
Er det noen som har kontroll på dette?
Er rimelig fersk så dersom noen kunne hjulpet med dette regnearket som omtales i Artikkelen fra Gahr utfyllt med verdiene på vannet som leveres i stavangerregionen så hadde det vært topp :)
 
Et eks på pils jeg brygget for en liten tid tilbake:

0.2g Cacl/liter i både mesk og skyllevann. pH i skyllevannet (25 l) er nå 6.2.
tilsatte 1 ml melkesyre og fikk 5.2.
ser folk skriver at de bruker både 7 og 10 ml melkesyre for Ph justering.

hvorfor utgjør så lite så mye hos meg? eller er dette helt vanlig?

hvilken pH burde man han i meskevannet for at pH på mesk skal bli 5.2-5.4? (6 kg pils malt og 2.5l/kg)

ønsker man også 5.2 på f.eks bock?

Hvordan justerer dere meske Ph?
hvor og når måler dere?

brygger med HERMS viss det har noe betydning...
 
Alt avhenger vel av vannet du bruker. Først må du vite hva slags verdier du har i dette, deretter kan du justere for å nå ønskede verdier.
 
Alt avhenger vel av vannet du bruker. Først må du vite hva slags verdier du har i dette, deretter kan du justere for å nå ønskede verdier.
Det er vel greit nok, men lurer vel egentlig hvorfor det er såååå følsomt for syre. Som jeg skriver så er en 1/2-1ml nok på 20 liter. Andre bruker både 7 og 10 ml.
 
Som protto skriver det hele dreier seg om bufferkapasitet. Om PH blir 5.2 eller 5.4 etter isett av malt har lite med PH verdien i utgangspunktet. Jeg bruker vannjusteringkalkulatoren til brewersfriend. Den er meget god. Jeg pleier tro det eller ei å være innenfor 0.1- 0,2 når jeg bruker denne. Men du må kjenne verdiene fra ditt eget vannverk for å bruke kalkulatoren.

Jeg beregner alltid PH med kalkulator for så å måle og justere. Jeg venter 5 minutter etter at malten er satt til før jeg måler og justerer.

Malt og da særlig mørk malt er PH reduserende. Derfor er det forskjell fra oppskrift til oppskrift.

Det er ikke et religiøst krav at PH skal være 5.2. For lyse ølslag skal det være det beste. Men om du mesker på 5.3 eller 5.4 så går det bra (helt bra). Mørkt øl som bokk har i følge Braukaiser det bedre på litt høyere PH 5.3-5.4. Riktig PH i mesk gir enzymene bedre arbeidsforhold og bedre utbytte. Alfa og beta amylase har litt forskjellig trivselsPH og for høy ph gir bedre effekt for alfa-amaylsen i forhold til beta-amylasen. Det gir et øl med høyere egenvekt etter gjæring. For høy PH i mesken gir høyere PH i ferdig øl. Øl med høy ph framstår ofte som litt pregløst og kjedelig men øl med riktig PH framstår som friskere. Tilsist vil høy PH kunne gi utskylling av tanniner. Dette gir en munntørrhet til ølet. Dette er spesielt viktig for skyllevannet.

mvh
Bårdd
 
Dårligere effektivitet pga feil pH kan vel kompenseres noe(om ikke friskhet) med lengre mesketid. Bruk jod-testen for å sjekke om alt er konvertert. ?
 
Måler ikke pH i hverken meskevannet eller skylle vannet, det er pH i selve mesken som er interessant. Tar første måling etter ca 15min fra innmesk og justerer pH med karbonat eller melkesyre avhengig av hva jeg brygger. Tar så en ny måling etter at jeg har justert og sirkulert noen minutter. Noen ganger tar jeg en sjekk av pH før utmesk og gjerne en sjekk på den siste avrenningen. Har også begynt å ta måling før og etter gjæring for å skaffe meg noen erfaringstall for fremtiden...
Forøvrig så tilsetter jeg klorid og sulfat i vannet før jeg mesker inn, mengden avhengig av hvilket øl som brygges og ikke primært for pH justering.
 
Sist redigert:
Problemet med å måle 15 min etter innmesk er at på det tidspunktet vil 80-95% av konverteringen skjedd. Neppe dramatisk, men likevel.

For noen år siden da jeg var tvunget til å bruke mountons mariss otter fikk jeg ikke effektiv cold break på ølet dersom PH ikke var under 5.4 i mesken. Vørteren og ølet så ut som suppe. Det smakte greit men så ikke ut. Riktig PH fremmer god cold break.

mvh
Bård
 
Problemet med å måle 15 min etter innmesk er at på det tidspunktet vil 80-95% av konverteringen skjedd. Neppe dramatisk, men likevel.

For noen år siden da jeg var tvunget til å bruke mountons mariss otter fikk jeg ikke effektiv cold break på ølet dersom PH ikke var under 5.4 i mesken. Vørteren og ølet så ut som suppe. Det smakte greit men så ikke ut. Riktig PH fremmer god cold break.

mvh
Bård
Ser i notatene at det har gjennomsnittlig gått 15-20min fra jeg starter innmesk til jeg har gjort 1ste måling. Innmesk med røring og litt sirkulering for å få jevn temperatur tar gjerne ca 10 min hos meg, så jeg kan nok knappe litt inn på tiden for første måling :)
 
Jeg leser at tilsetting av kalsiumforbindelser bør gjøres for å få optimale forhold. Særlig ønsker man CaSO4 for å fremme humle i IPA og PA, og kanskje litt CaC03 for å justere litt pH i mesking.

Men det er noe jeg fortsatt er usikker på.
Hvis man tilsetter CaSO4 i mesking, og har justert slik at du får endelig 50 ppm når vørteren går til gjæring på 25 L burde vel alt være greit? For jeg mesker jo i kanskje 16 L med Ca, og skyller med 16 L til uten Ca. Etter koking har jeg da 25 L som går i gjæringsbøtta og har 50 ppm Ca.

Jeg ser kalkulatoren til glennrlie regner ut for både mesk og skyllevann. Vil det være et problem å skylle mesken som inneholder kalsium med skyllevann uten kalsium? Eller vil jeg velte noen saltbalanser da? For det er vel i hovedsak gjæren som vil ha kalsium? Slik at man kan vente med å tilsette kalsium til gjæringsbøtta?

Grunnen til at jeg spør, var at jeg opplevde total klogging i skylleprosessen sist gang jeg brygget. Og dette var også første gang jeg tilsatte kalsium. Skyllte da med kalsiumfritt vann, og hele mesken ble lim. Er ikke sikker på at kalsium har skylda, men hadde vært spennende å høre andres erfaringer.
 
Tilbake
Topp