Prosedyre for vannjustering?

Tom Tallak Solbu

Norbrygg-medlem
Jeg leser at tilsetting av kalsiumforbindelser bør gjøres for å få optimale forhold. Særlig ønsker man CaSO4 for å fremme humle i IPA og PA, og kanskje litt CaC03 for å justere litt pH i mesking.

Men det er noe jeg fortsatt er usikker på.
Hvis man tilsetter CaSO4 i mesking, og har justert slik at du får endelig 50 ppm når vørteren går til gjæring på 25 L burde vel alt være greit? For jeg mesker jo i kanskje 16 L med Ca, og skyller med 16 L til uten Ca. Etter koking har jeg da 25 L som går i gjæringsbøtta og har 50 ppm Ca.

Jeg ser kalkulatoren til glennrlie regner ut for både mesk og skyllevann. Vil det være et problem å skylle mesken som inneholder kalsium med skyllevann uten kalsium? Eller vil jeg velte noen saltbalanser da? For det er vel i hovedsak gjæren som vil ha kalsium? Slik at man kan vente med å tilsette kalsium til gjæringsbøtta?

Grunnen til at jeg spør, var at jeg opplevde total klogging i skylleprosessen sist gang jeg brygget. Og dette var også første gang jeg tilsatte kalsium. Skyllte da med kalsiumfritt vann, og hele mesken ble lim. Er ikke sikker på at kalsium har skylda, men hadde vært spennende å høre andres erfaringer.

Finn Berger

Moderator
Har aldri hørt at kalsiumet påvirker måten mesken oppfører seg på.
For meskingen sin del er det viktige at du får riktig ph - og særlig at du holder deg under 5,8, for å unngå ekstraksjon av tanniner. Kalsiumet er det vel gjæren som trenger, så ikke sats på å regulere ph mye ned ved hjelp av salter. Bruk da helst fosforsyre, siden salter fort setter smak.

Men vet du at du trenger å gjøre noe som helst? Alt avhenger jo av hva vannet ditt inneholder i utgangspunktet. Har du målt ph i mesken?

Tom Tallak Solbu

Norbrygg-medlem
Har aldri hørt at kalsiumet påvirker måten mesken oppfører seg på.
For meskingen sin del er det viktige at du får riktig ph - og særlig at du holder deg under 5,8, for å unngå ekstraksjon av tanniner. Kalsiumet er det vel gjæren som trenger, så ikke sats på å regulere ph mye ned ved hjelp av salter. Bruk da helst fosforsyre, siden salter fort setter smak.

Men vet du at du trenger å gjøre noe som helst? Alt avhenger jo av hva vannet ditt inneholder i utgangspunktet. Har du målt ph i mesken?

pH i mesken var 5.3, mener det var innenfor. Lagde en weisbeer, og mistenker litt at malten og særlig hvetemalten (50%) var gammel. For har aldri opplevd slik lim før. Ca i vannet er i utgangspunktet på 6 ppm, så vil gjerne ha den opp til 50 ppm slik Palmer skriver i "How to Brew".

Finn Berger

Moderator
pH i mesken var 5.3, mener det var innenfor. Lagde en weisbeer, og mistenker litt at malten og særlig hvetemalten (50%) var gammel. For har aldri opplevd slik lim før. Ca i vannet er i utgangspunktet på 6 ppm, så vil gjerne ha den opp til 50 ppm slik Palmer skriver i "How to Brew".

Med 50% hvetemalt får du fort den opplevelsen der. Mesken blir nærmest som sement. Men du kan gjøre mye ved å legge inn et steg ("proteinsteg") på 15-30 minutter rundt 50 grader. Det bryter ned tunge proteinkjeder og gjør mesken mer lettflytende. Det er også en god ide å kjøre opp temperaturen til 76-78 grader i 10 minutter ("utmesk") før du tapper. Når jeg gjør dette, går det stort sett bra.

Du kan blande inn risagner i mesken. Det kompenserer for de agnene hveten ikke har. (Hvete er skalløst, i motsetning til bygg).

Nå er det ikke noen krise, egentlig, om mesken skulle tette seg. Jeg har aldri behøvd å røre opp mer enn en gang. Men OK, det er litt irriterende, for du må jo vente 10 minutter eller så før du kan begynne tappeprosedyren på nytt, med vorlauf og det hele.

Topp