Prosedyre for vannjustering?

Balle Rambjør

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg benytter måleskje istedet for vekt ved vannjustering. Er det noen som kjenner til tettheten til Gypsum (CaSO4) og Kritt (CaCo3)? Utifra tabellen til John Palmer kan det se ut som den er omtrentlig 1,0 og 0,5 hhv. hvis vi antar at en teskje er 4-5 ml. Når jeg søker på nett finner jeg at tettheten er mellom 2 og 3 både for Gypsum og Kritt. Er det mengden vann i stoffet som spiller meg et puss?
 
Vil tro at det er oppgitt vekt for stoffet i fast form og ikke i pulverform?

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Da blir jeg enda mer forvirret. Det vil si en tetthet på ca 1 på begge to.

Når Gahr i sin tabell angir f.eks 4 gram CaSO4, er det da i en ren form eller i pulverform (f.eks Gypsum fra Young's)?
 
Da blir jeg enda mer forvirret. Det vil si en tetthet på ca 1 på begge to.

Når Gahr i sin tabell angir f.eks 4 gram CaSO4, er det da i en ren form eller i pulverform (f.eks Gypsum fra Young's)?

Vekt er uavhengig av volum.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Ja, men den er igjen basert på John Palmer sin tabell som jeg ikke fikk helt til å stemme.

Jeg vil tro at dette skyldes vann i saltstrukturen. Spørsmålet er om Gahr har tatt hensyn til dette i sin tabell og om dette er standard for alle gipsprodusenter (f.eks Young's).
 
Dette er kanskje off-topic, men jeg skal brygge en India Dark Ale med EBC 70 og IBU 60. Hvordan ville dere ha justert vannet i denne typen øl?
 
Ja, men den er igjen basert på John Palmer sin tabell som jeg ikke fikk helt til å stemme.

Jeg vil tro at dette skyldes vann i saltstrukturen. Spørsmålet er om Gahr har tatt hensyn til dette i sin tabell og om dette er standard for alle gipsprodusenter (f.eks Young's).

Hvis du tar en titt på artikkelen om vann i medlemsseksjonen står det litt om vanninnholdet i mineralene jeg har brukt.

Men når det er sagt: Det er ikke så viktig å være pinlig nøyaktig med vannjusteringer. Hvis man ender opp med akseptable pH-verdier og sod smak i ølet, gjør man det rett.
 
Hvis du tar en titt på artikkelen om vann i medlemsseksjonen står det litt om vanninnholdet i mineralene jeg har brukt.

Men når det er sagt: Det er ikke så viktig å være pinlig nøyaktig med vannjusteringer. Hvis man ender opp med akseptable pH-verdier og sod smak i ølet, gjør man det rett.

Ja, jeg ser av artikkelen din at du bruker CaSO4 med kun 1/4-del vann sammenlignet med Gypsum. Strengt tatt bør man derfor gange dine tall med ca. 1,2 pga. økt molvekt ved bruk av Gypsum.

Jeg er litt mer usikker på bruk av CaCO3. Er det ren CaCO3 du oppgir i tabellen? Jeg har handlet noe som heter Precipitated Chalk hos Vestbrygg. Vet du om det har samme konsentrasjon av CaCO3 som det du angir i tabellen?
 
Takk. 3,8g CaCl på 10 liter vann, er ikke det litt mye? Etter søk på nettet satser jeg på kalsium, klorid og sulfat på ca 50 ppm, og tilsetter 1 gram CaCl og 1 gram CaSO4 pr. 10 liter.

Jeg ville brukt doseringen tilsvarende India Pale Ale, og vurdert å øke mengden karbonat. Du kan jo prøve deg fram med å måle PH. Det skal ihvertfall jeg begynne med.
 
Stusset litt på Gahrs vannjustering på Svartediket, ville trodd at 4g CaSO4 (som for IPA) + litt Karbonat ville være riktig, men med Crystal og Carafa for å gjøre den Brown/Black er det kanskje ønskelig med å fremheve malten ved å bruke klorid tilsetning...Håper ikke at @Gahr blingset...:)
 
Jeg vil tro at de mørke malttypene som brukes i Svartediket (Carafa) er såpass "snille" at de ikke trekker ned PH'en i mesken i nevneverdig grad. Det ville sikkert vært annerledes hvis det var brukt Roasted Barley eller sjokolademalt
 
Takk. 3,8g CaCl på 10 liter vann, er ikke det litt mye? Etter søk på nettet satser jeg på kalsium, klorid og sulfat på ca 50 ppm, og tilsetter 1 gram CaCl og 1 gram CaSO4 pr. 10 liter.

Har blingset litt. Vi bruker ca. 3 g CaCl2 per 10 liter vann i mesken i Svartediket.
 
5 ml er korrekt både mot wikipedia og kontrollmåling under brygging i går.

Jeg målte en vanlig teskje i dag og den tok 2,5 ml, altså bare halvparten av det en 'korrekt' teskje skal ta. En teskje kan være så mangt, men det jeg tenker på er en skje som en vanligvis brukes i en tekopp, og den tar altså ca 2,5 ml. Greit å vite hvis en måler med skje i stedet for gram. Og greit å vite for meg som tydeligvis må begynne å bruke dobbelt så mye av tilsetningene...
 
Tilbake
Topp