1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Vannjustering: Spiller de mineralene som maltet bidrar med, noen rolle?

En tråd i 'Brygging' startet av Finn Berger, 16 Feb 2019.

1. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg er ikke opptatt av nøyaktighet her. Jeg bruker måleskjeer, og om det blir +/- 10-15% plager det meg lite.

Det er vel særlig kasiumklorid som trekker til seg vann? Kjenner ikke til egenskapene til de andre saltene.

2. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kalsiumulfat også, veldig. Har lenge visst at jeg må gjøre noe med det, men har ikke orket.

3. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Gips tror jeg ikke er særlig hygroskopisk. Jeg opplever i alle fall ikke at det gipspulveret jeg har, klumper seg. Det flakete kalsiumkloridet, derimot, blir fort vått om jeg ikke holder glasset tett. (Men det gjør jeg, og det er ikke noe problem med det.)

Litt mer her: Kalsiumsulfat er ikke alltid kalsiumsulfat, men gips!

4. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

5. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kalsiumsulftatet jeg har er høyest hydroskopisk. Det går fra lett pulver til "kram snø". Skal se hvis jeg finner en link.

6. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kan være jeg tok feil. Her er linken jeg tenkte på Measuring Calcium Chloride

Men, sulfatet mitt er mer chunky og "tyngre" å grave frem med skje enn ferskt. Jeg kan bare anta at det er pga fukt? Nei? Det har kanskje bare kompaktert seg?

Finn Berger liker dette.
  7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Nei, du har nok rett:): Calcium sulfate - Sciencemadness Wiki

Det er vel bare sånn at det jeg har kommer lite i kontakt med luft. Jeg har jo ikke noe problem med klasiumkloridet, heller.

8. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Dersom man sliter med fukt, kan det være lurt å dele store poser i små pakker som vakumpakkes. Husk å merke posene.
    Jeg bruker i tillegg små glass som hjelper. [​IMG]

Del denne siden