Vannjustering: Spiller de mineralene som maltet bidrar med, noen rolle?

Har ikke peiling. Temaet er jo interessant, men det er bare å brygge og justere, for å si det simpelt, jeg er litt der, spes når jeg ser like avvik mellom vann og ferdig øl.

Men, som en liten ikke avsporing, men sidespor. Hvordan måler folk tilsetningene sine? Åpner og lukker du en krukke eller pose med kalsiumioner i pulverform så vil disse oppta fukt, og etterhvert så tilsetter man mye mindre av disse saltene enn det man tror da x % av tyngden av det man tilsetter er vann. Skal man være nøyaktig må man lage løsinger av dette.

Jeg er ikke opptatt av nøyaktighet her. Jeg bruker måleskjeer, og om det blir +/- 10-15% plager det meg lite.

Det er vel særlig kasiumklorid som trekker til seg vann? Kjenner ikke til egenskapene til de andre saltene.
 
Jeg er ikke opptatt av nøyaktighet her. Jeg bruker måleskjeer, og om det blir +/- 10-15% plager det meg lite.

Det er vel særlig kasiumklorid som trekker til seg vann? Kjenner ikke til egenskapene til de andre saltene.

Kalsiumulfat også, veldig. Har lenge visst at jeg må gjøre noe med det, men har ikke orket.
 
Kalsiumulfat også, veldig. Har lenge visst at jeg må gjøre noe med det, men har ikke orket.

Gips tror jeg ikke er særlig hygroskopisk. Jeg opplever i alle fall ikke at det gipspulveret jeg har, klumper seg. Det flakete kalsiumkloridet, derimot, blir fort vått om jeg ikke holder glasset tett. (Men det gjør jeg, og det er ikke noe problem med det.)

Litt mer her: Kalsiumsulfat er ikke alltid kalsiumsulfat, men gips!
 
Gips tror jeg ikke er særlig hygroskopisk. Jeg opplever i alle fall ikke at det gipspulveret jeg har, klumper seg. Det flakete kalsiumkloridet, derimot, blir fort vått om jeg ikke holder glasset tett. (Men det gjør jeg, og det er ikke noe problem med det.)

Litt mer her: Kalsiumsulfat er ikke alltid kalsiumsulfat, men gips!

Kalsiumsulftatet jeg har er høyest hydroskopisk. Det går fra lett pulver til "kram snø". Skal se hvis jeg finner en link.
 
Dersom man sliter med fukt, kan det være lurt å dele store poser i små pakker som vakumpakkes. Husk å merke posene.
Jeg bruker i tillegg små glass som hjelper.
e85b08c7c1ca35142e334e81ff259f1c.jpg
 
Dersom man sliter med fukt, kan det være lurt å dele store poser i små pakker som vakumpakkes. Husk å merke posene.
Jeg bruker i tillegg små glass som hjelper.
e85b08c7c1ca35142e334e81ff259f1c.jpg

Det beste er faktisk å lage en løsning av det. Altså blande ut i vann, og dosere deretter. CaSO4 og CaCL i vanlig form fra butikkene er hygorskopiske.
 
Tilbake
Topp