Et lite kurs i vannjustering

Hei igjen, og takk for raskt og oppklarende svar!

Nå tror jeg at jeg har skjønt det!
Prøver dette ved neste brygging, som blir en APA eller en IPA. Blir spennende å se om den blir enda bedre!
 
Damen på apoteket skjønte ikke helt poenget da jeg troppet opp for å kjøpe Kalsiumsulfat..
Men etter litt googlesøk endte jeg opp med en boks hobbygips. Kanskje ikke samme renhetsgrad som det som leveres fra Merck, men det funker nok bra.

Brygget APA i dag, og tilsatte per skjemaet 3g CaSO4 pr 10 liter av alt vannet jeg brukte.
I tillegg 1g CaCO3 og 1g NaHCO3 pr 10 liter vann i mesken.

Blir spennende å se om jeg merker forskjell!
 
Apoteket burde kunne skaffe det. Mulig at hobbygips er tilsatt noen hjelpestoffer for å fungere bra som nettop hobbygips? Står det noen innholdsdeklarasjon på?

Sikkert ikke voldsomt giftig i så små mengder, da det sikkert er tatt høyde for at barn smaker på gipsen. Synes å huske at det smakte litt som såpe av den vi hadde i barnehagen,,
 
Vin og Bar har kalsiumkarbonat, og -sulfat, samt magnesiumsulfat, ogPetit har karbonat og sulfat. NaHCO3 (natron) får du på REMA. Disse tingene er så billige, og man bruker så lite av det, at det etter mitt skjønn ikke lønner seg å gå på apoteket. Der er det ofte mye dyrere. Kalsiumklorid (og resten av mineralene mine, for den saks skyld) har jeg kjøpt fra Humlegården. Vær litt obs på konsentrasjonen av de forskjellige stoffene. Noen ganger inneholder de mer vann enn andre. Da må gjerne mengden som tilsettes justeres i henhold til dette. Varene fra Humlegården er relativt konsentrerte.
 
Gahr skrev:
Jeg doserer i vannet jeg bruker. Fremgangsmåten min er som følger:

Når bryggingen starter, varmer jeg opp 20 liter vann i gryta mi. Om jeg f.eks. skal brygge en mild, tilsetter jeg (per skjemaet) 2 g Ca SO4 og 3 g CaCl2 i vannet. Når meskingen begynner tilsetter jeg så 1 g CaCO3 og 1 g NaHCO3 per 10 liter vann i selve mesken. (Trenger jeg 15 liter til mesken, bruker jeg mao. 1,5 g av hver.) CaCO3 og NaHCO3 heller jeg som regel oppi bøttene med malt før jeg heller malten i meskekaret, aldri i gryta. Når meskingen er i gang, fyller jeg mer vann i gryta og varmer dette opp til skyllingen. Da tilsetter jeg mer CaSO4 og CaCl2 alt etter hvor mye vann jeg heller i gryta. Jeg tilsetter aldri CaCO3 eller NaHCO3 i skyllevannet, siden det vil bidra til å dra opp pH-en i mesken under skyllingen. Håper dette ikke forvirret deg mer, i alle fall...

Betyr det at CaSO4 fungerer som en buffer? 

Jeg pleier å gjøre følgende: Jeg varmer opp vann som skal brukes til mesking med en halv ts CaSO4, og en halv ts CaCO3. Vannet blir nesten alltid hvitt/uklart, men det blir godt øl av det likevel. CaCo3 er mye mer tungtløselig enn CaCO4. Skyllevannet gjør jeg ingenting med.

Men bør man kutte ut å tilsette disse kjemikaliene sammen?  Beklager, jeg var aldri en stor kjemiker.
 
Som du sier, er CaCO3 ikke lett løselig i vann, det trenger et surere miljo for å løses opp. Derfor funker det bedre å løse det i mesken. Hvis ikke, risikerer du bare at det bunnfeller og ikke gjør noe.

Men, det er ikke noe poeng i å bruke samme mineraltilsetningen i alle øl. Det viktigste med mineralene er å oppnå rett pH i mesken, og til det trenger man forskjellige tilsetninger i forskjellige øl. Mørk malt gir surere mesk, defor er det lurt å bruke CaCO3 og NaHCO3 i mørkere øl. Disse mineralene trekke pH-en opp, mens CaSO4, CaCl2 og eventuelt MgSO4, trekker pH-en ned.

John Palmers "How to Brew" forklarer disse sakene bedre enn jeg klarer...
 
Ja, minst 50 mg/l (ppm) er bra, men det er ok å justere kalsiuminnholdet med de stoffene som vil gi den rette pH, og til dels rett smak, med henblikk på humle- og maltprofil.
 
Gahr skrev:
I tilfelle noen skulle være interesserte, legger jeg ved en liste over vannjusteringer jeg gjør/vil gjøre (har ikke brygget alle øltypene som blir nevnt med justeringer ennå!).

Skulle gjerne visst hvor barleywine faller inn i denne lista:)
 
Virker ikke som noen bruker engelsk salt (Magnesiumsulfat-heptahydrat - MgSo4-7H2O) til vannjustering. Har dette saltet i hylla. Kan jeg bruke det i tillegg til eller i stedet for noen av de andre? Noen som har erfaring med dette saltet?
 
Morten Kielland skrev:
Virker ikke som noen bruker engelsk salt (Magnesiumsulfat-heptahydrat - MgSO4-7H2O) til vannjustering. Har dette saltet i hylla. Kan jeg bruke det i tillegg til eller i stedet for noen av de andre? Noen som har erfaring med dette saltet?

Magnesiumsulfat (Epsom salts) senker pH. Sulfatet bigrar med tørrhet og fremmhever humle. Magnesium anbefales så vidt jeg husker ikke i større mengder enn 30 mg/l. Jeg bruker det ikke, men, man kan godt bruke det i moderate mengder. 

magnumhansen skrev:
Skulle gjerne visst hvor barleywine faller inn i denne lista:)

Beklager, men jeg har ikke sett dette spørsmålet før nå! Jeg bruker samme justering til barleywine som til bitter.
 
Denne tråden har jeg lest omatt og omatt. Noen ganger angrer jeg på at det var filolog jeg utdanna meg til, ikke minst at jeg i økende grad så med forakt på realfagene. Det betyr at jeg sliter når jeg nærmer meg vannjustering. Det er da man må tenke at det ikke finnes dårlig vær, bare dårlige klær (litt søkt bilde, kanskje), og lese seg opp på det man ikke forstår. How to Brew er et lettfattelig praktverk av en bok, men vrien når det kommer til vannjustering. Jeg tror likevel at jeg vil ha noe å hente her, om ikke annet for å tweake et nytt element i brygginga. Så, here goes...

Gahr skrev:
Med unntak av natron, har jeg kjøpt alle saltene fra Humlegården. Det kan være greit å merke seg at jeg ikke bruker vanlig gypsum, men en renere form av CaSO4, som gir tilnærmet 28 ppm Ca++ og 66 ppm SO4-- ved tilsetting av 1 g/10 l. Videre gir CaCl2 28 ppm Ca++ og 49 ppm Cl2--, CaCO3 40 ppm Ca++ og 60 ppm CO3-- (som i følge John Palmer utløser like mange ppm HCO3-) og NaHCO3 27 ppm Na+ og 73 ppm HCO3- (alle verdier avrundet).

Jeg bestilte nettopp CaSO4*0,5H2O fra Humlegården. Er det samme type som du tar utgangspunkt i her? Ser at Palmers regneark tar utgangspunkt i CaSO4*2H2O, som vel er en mindre konsentrert form for CaSO4? Jobber litt med å forstå utregningene. Da jeg la inn verdiene fra ditt regneark på tilsettinger og verdiene for Stavanger på vannkvalitet (som ikke er grusomt forskjellige fra Bergen), fikk jeg litt rare verdier.

Strategien min er foreløpig
1) dersom jeg ser at jeg har omtrent samme konsentrasjon av tilsettingene som du tar utgangspunkt i, forsøker jeg å følge skjemaet slavisk et par batcher for å se om jeg har noe å hente, eventuelt går jeg videre til...
2) omregner i forhold til den konsentrasjonen jeg har, og følger ellers punkt 1

Synes først og fremst at det er noe som skurrer i forhold lyst øl når jeg brygger allgrain, i forhold til når jeg har brygget med ekstrakt. En litt emmen bismak som heldigvis ikke overskygger for mye, og som tones ned ved lagring. Har registrert samme smak ved forskjellige gjærtyper. Mørkt øl har foreløpig gått noenlunde greit, selv om jeg savner litt fylde.
 
Jeg tror en skal få store problemer med å smake forskjell på øl som er brygget med 28,4 ppm calcium i bryggevannet, og et som er brygget med 56,8.  I Plzen har de ca 7 ppm, og i Dortmund har de 250.  Begge steder lager de godt øl!

Grunnen til at jeg begynte å dille med dette var at jeg fikk problemer når jeg brygget staut.  Med store mengder mørkbrent malt kom pH langt under det som er anbefalt, og bl.a så jeg at jeg ikke fikk særlig mye proteinutfelling verken under koking eller kjøling.  Så også at der jeg kun brukte lys malt, så lå pH noe høyere enn ideelt, men ølet ble absolutt ikke dårlig for det!!

Men jeg har latt alle mulige kalkulatorer få hvile i fred, og følger egentlig bare Gahr sin tabell, iallefall sånn noenlunde.  Evt avvik fra den betyr at jeg bruker noe mindre mineraler, ikke mer! Kanskje ikke vitenskapelig/matematisk korrekt, men det gir mindre hodepine og nydelig øl!
 
JørnP skrev:
Denne tråden har jeg lest omatt og omatt. Noen ganger angrer jeg på at det var filolog jeg utdanna meg til, ikke minst at jeg i økende grad så med forakt på realfagene. Det betyr at jeg sliter når jeg nærmer meg vannjustering. Det er da man må tenke at det ikke finnes dårlig vær, bare dårlige klær (litt søkt bilde, kanskje), og lese seg opp på det man ikke forstår. How to Brew er et lettfattelig praktverk av en bok, men vrien når det kommer til vannjustering. Jeg tror likevel at jeg vil ha noe å hente her, om ikke annet for å tweake et nytt element i brygginga. Så, here goes...

Gahr skrev:
Med unntak av natron, har jeg kjøpt alle saltene fra Humlegården. Det kan være greit å merke seg at jeg ikke bruker vanlig gypsum, men en renere form av CaSO4, som gir tilnærmet 28 ppm Ca++ og 66 ppm SO4-- ved tilsetting av 1 g/10 l. Videre gir CaCl2 28 ppm Ca++ og 49 ppm Cl2--, CaCO3 40 ppm Ca++ og 60 ppm CO3-- (som i følge John Palmer utløser like mange ppm HCO3-) og NaHCO3 27 ppm Na+ og 73 ppm HCO3- (alle verdier avrundet).

Jeg bestilte nettopp CaSO4*0,5H2O fra Humlegården. Er det samme type som du tar utgangspunkt i her? Ser at Palmers regneark tar utgangspunkt i CaSO4*2H2O, som vel er en mindre konsentrert form for CaSO4? Jobber litt med å forstå utregningene. Da jeg la inn verdiene fra ditt regneark på tilsettinger og verdiene for Stavanger på vannkvalitet (som ikke er grusomt forskjellige fra Bergen), fikk jeg litt rare verdier.

Strategien min er foreløpig
1) dersom jeg ser at jeg har omtrent samme konsentrasjon av tilsettingene som du tar utgangspunkt i, forsøker jeg å følge skjemaet slavisk et par batcher for å se om jeg har noe å hente, eventuelt går jeg videre til...
2) omregner i forhold til den konsentrasjonen jeg har, og følger ellers punkt 1

Synes først og fremst at det er noe som skurrer i forhold lyst øl når jeg brygger allgrain, i forhold til når jeg har brygget med ekstrakt. En litt emmen bismak som heldigvis ikke overskygger for mye, og som tones ned ved lagring. Har registrert samme smak ved forskjellige gjærtyper. Mørkt øl har foreløpig gått noenlunde greit, selv om jeg savner litt fylde.

Ja, du har kjøpt samme stoff som jeg har. Dette holder en noe høyere konsentrasjon enn det Palmer bruker, så mengden kan justeres ned noe i forhold til tallene man får i kalkulatoren hans. (1 g CaSO4 fra Humlegården tilsvarer ca. 1,2 g av Palmers gypsum).

Som Trygve sier, er det ikke de helt store utsklagene vannjusteringer utgjør, rent smaksmessig. Så lenge man befinner seg "in the ballpark", går det helt fint. Det brude gå helt greit å følge tabellen, egentlig uavhengig av hvor i Norge man bor. Det man dog kanskje kan vurdere, er balansen mellom sulfat og klorid i enkelte av ølene. Jeg har valgt verdier som gir rimelig rett alkalinitet for øltypen, og som jeg smaksmessig selv mener funker for det aktuelle ølet, men det er absolutt ikke noen fasit!
 
Takker for svar fra både Trygve og Gahr! :amen: Spesiell takk også til Gahr for tabellen med tilsettinger. Gleder meg til å få et nytt parameter å manipulere. Så slutter jeg meg til Trygves motto:
Trygve skrev:
mindre hodepine og nydelig øl!
:skaal:
 
Denne var jo veldig grei, fint å få en bekreftelse på at utregningen stemmer.
For de som benytter firefox så går det ikke der å endre start verdiene, men det funker i IE.
 
Tilbake
Topp