Denne tråden har jeg lest omatt og omatt. Noen ganger angrer jeg på at det var filolog jeg utdanna meg til, ikke minst at jeg i økende grad så med forakt på realfagene. Det betyr at jeg sliter når jeg nærmer meg vannjustering. Det er da man må tenke at det ikke finnes dårlig vær, bare dårlige klær (litt søkt bilde, kanskje), og lese seg opp på det man ikke forstår. How to Brew er et lettfattelig praktverk av en bok, men vrien når det kommer til vannjustering. Jeg tror likevel at jeg vil ha noe å hente her, om ikke annet for å tweake et nytt element i brygginga. Så, here goes...
Gahr skrev:
Med unntak av natron, har jeg kjøpt alle saltene fra Humlegården. Det kan være greit å merke seg at jeg ikke bruker vanlig gypsum, men en renere form av CaSO4, som gir tilnærmet 28 ppm Ca++ og 66 ppm SO4-- ved tilsetting av 1 g/10 l. Videre gir CaCl2 28 ppm Ca++ og 49 ppm Cl2--, CaCO3 40 ppm Ca++ og 60 ppm CO3-- (som i følge John Palmer utløser like mange ppm HCO3-) og NaHCO3 27 ppm Na+ og 73 ppm HCO3- (alle verdier avrundet).
Jeg bestilte nettopp CaSO
4*0,5H
2O fra Humlegården. Er det samme type som du tar utgangspunkt i her? Ser at Palmers regneark tar utgangspunkt i CaSO
4*2H
2O, som vel er en mindre konsentrert form for CaSO
4? Jobber litt med å forstå utregningene. Da jeg la inn verdiene fra ditt regneark på tilsettinger og verdiene for Stavanger på vannkvalitet (som ikke er grusomt forskjellige fra Bergen), fikk jeg litt rare verdier.
Strategien min er foreløpig
1) dersom jeg ser at jeg har omtrent samme konsentrasjon av tilsettingene som du tar utgangspunkt i, forsøker jeg å følge skjemaet slavisk et par batcher for å se om jeg har noe å hente, eventuelt går jeg videre til...
2) omregner i forhold til den konsentrasjonen jeg har, og følger ellers punkt 1
Synes først og fremst at det er noe som skurrer i forhold lyst øl når jeg brygger allgrain, i forhold til når jeg har brygget med ekstrakt. En litt emmen bismak som heldigvis ikke overskygger for mye, og som tones ned ved lagring. Har registrert samme smak ved forskjellige gjærtyper. Mørkt øl har foreløpig gått noenlunde greit, selv om jeg savner litt fylde.