Protagonist

loebrygg

Norbrygg-medlem
Jeg tenkte kanskje droppe amigase, tilsette kun den ene sukkerpakka (jeg liker litt demerara i kaffen så det er ikke no problem) og vingjæra etter hovedgjæring og spare den andre til karbonering, det skulle vel gå bra. ec-1118 er oppgitt til 18%. Hvis jeg ikke karbonerer kunstig da
Satser på å starte gjæringa ved 1.120+ med US-05 og havne et sted 13 -14%

 
Sist redigert:
Fra instruksjonen. Disse talla blir jo langt mer alk enn 16% vel!
Trippelmesket og kokt i 36 timer. Jeg tror de er spinnhakkandes gal! :p

1668631891164.png
 
Fra instruksjonen. Disse talla blir jo langt mer alk enn 16% vel!
Trippelmesket og kokt i 36 timer. Jeg tror de er spinnhakkandes gal! :p

Vis vedlegget 59448
Burde kunne bli en 17-18 % med enkel formel. Men slike sterke øl må regnes ut med alternativ formel – og da ser vi fort 20-tallet. Det er i alle fall der vingjæren kaster inn håndkleet. Dark Horizon er i samme området. 1.139 høres ut som en voksen oppgave for US-05, men det er nok målt før man tilsetter 1,7 liter vann. Så da lander man antagelig rundt 25 plato som reell OG.

Det er ikke så vanskelig å lage en konsentrert vørter, men man bør nok sette av litt tid. Vi får jo aldri vite maltbasen i disse settene, den det ligger noen kloner ute, f.eks. Deepwater Horizon
 
Burde kunne bli en 17-18 % med enkel formel. Men slike sterke øl må regnes ut med alternativ formel – og da ser vi fort 20-tallet. Det er i alle fall der vingjæren kaster inn håndkleet. Dark Horizon er i samme området. 1.139 høres ut som en voksen oppgave for US-05, men det er nok målt før man tilsetter 1,7 liter vann. Så da lander man antagelig rundt 25 plato som reell OG.

Det er ikke så vanskelig å lage en konsentrert vørter, men man bør nok sette av litt tid. Vi får jo aldri vite maltbasen i disse settene, den det ligger noen kloner ute, f.eks. Deepwater Horizon

Jeg forstod det som 1.139 var inkludert de 1,7 liter vann, men før resten av sukkerlaka
I så fall 1.155 i ekstraktet

mulig jeg tar feil dog
 
Kanskje greit å rehydrere når det nærmer seg 30% sukker i vørtern, men oksygenering skal man det med tørrgjær?
 
Kanskje greit å rehydrere når det nærmer seg 30% sukker i vørtern, men oksygenering skal man det med tørrgjær?
Det sies jo at det ikke skal være nødvendig. Likevel valgte jeg å følge oppskriften da jeg satte mitt sett til gjæring i dag. Det eneste, lille avviket var at jeg tilsatte noen dråper Brewer's Clarex i tillegg.

Nå er det bare å legge inn påminnelser i kalenderne for dagene framover.

Dette er sannelig en lettvint måte å lage øl på - skal ikke se bort ifra at jeg prøver fresh wort kits igjen senere.
 
Jeg tenkte kanskje heller riste dunken dagen etter. Jeg tror den har større behov for ekstra oksygen da
 
Jeg tenkte kanskje heller riste dunken dagen etter. Jeg tror den har større behov for ekstra oksygen da
Svar fra Tellef hos Ølbrygging.no på mitt spørsmål om ekstra oksygen er anbefalt på dag 2 eller 3:

Her følger det med nok tørrgjær (ca 800mrd celler og behovet er ca 400mrd) så dette er ikke nødvendig.

Men godt poeng om man hadde brukt fersk gjær og ikke hadde hatt stor nok starter, da kan man booste med ekstra o2 i starten av gjæringsforløpet.

Har du o2 tilgjengelig så er det ingenting i veien for å gi ølet et par innblåsninger men det skal altså ikke være nødvendig for å få et optimalt gjæringsforløp.
 
Tilbake
Topp