Protagonist

Da jeg kom hjem fra jobb, var det igjen kräusen på de ca 2,5 literne jeg hadde i kolben. Nå fylte jeg opp til ca fire liter og lar den stå et par timer til (uten snurr) og vil så pitche hele i gjæringskaret. Håper det gjør susen.
Fikk du fart på gjæren? Hos oss jobber us-05 fint 4 døgn etter pitch.
 
Godt å se! Og fint tips å bruke picnic 2.0 for å tappe hydrometerprøve fra fermzilla Hva er din hypotese på hva som forårsaket at første batch EC-1118 ikke klarte å starte?
Ja, picnic 2.0 er veldig grei til å ta SG-målinger og til å tappe ut gradvis mer og mer vørter da jeg skulle sparke i gang igjen gjæringen i erlenmeyerkolben.

Det blir bare spekulasjon, men jeg kan peke på flere forhold:
  • Jeg målte ikke SG før jeg tilsatte sukkerlake og champagnegjær, og trolig gjorde jeg det litt vel tidlig.
  • Om SG da fremdeles var rimelig høy, og jeg i tillegg tilsatte sukkerlake med 1,55 kg sukker, er jo det en ganske tøff start for gjæren.
  • Første tilsetning sukkerlake kjølte jeg noe ned, nesten ikke den andre, men jeg tror ikke temperaturhevingen til ca. 24 grader i karet var det mest avgjørende. En del gjærceller som fikk nærkontakt med den varme vørteren strøk sikkert med, så jeg ville ha kjølt ned til 20-30 grader.
  • Skulle jeg gjort dette igjen, ville jeg nok sørget for at US-05 jobbet helt til den ble ferdig, tilsatt champagnegjær og bare litt sukkerlake, og ventet med å gunne på med mer sukker til jeg så at gjæren "koste seg" fra før.
 
Sist redigert:
Ja, picnic 2.0 er veldig grei til å ta SG-målinger og til å tappe ut gradvis mer og mer vørter da jeg skulle sparke i gang igjen gjæringen i erlenmeyerkolben.

Det blir bare spekulasjon, men jeg kan peke på flere forhold:
  • Jeg målte ikke SG før jeg tilsatte sukkerlake og champagnegjær, og trolig gjorde jeg det litt vel tidlig.
  • Om SG da fremdeles var rimelig høy, og jeg i tillegg tilsatte sukkerlake med 1,55 kg sukker, er jo det en ganske tøff start for gjæren.
  • Første tilsetning sukkerlake kjølte jeg noe ned, nesten ikke den andre, men jeg tror ikke temperaturhevingen til ca. 24 grader i karet var det mest avgjørende. Selv om en del gjærceller som fikk nærkontakt med den varme vørteren sikkert strøk med.
  • Skulle jeg gjort dette igjen, ville jeg nok sørget for at US-05 jobbet helt til den ble ferdig, tilsatt champagnegjær og bare litt sukkerlake, og ventet med å gunne på med mer sukker til jeg så at gjæren "koste seg" fra før.
Takk for tipsene; jeg kommer til å la US-05 jobbe seg omtrent ferdig og holde igjen litt på sukkeret i første runde
 

Vedlegg

  • F1B79BCF-85E9-4121-8F07-6D21A266426F.jpeg
    F1B79BCF-85E9-4121-8F07-6D21A266426F.jpeg
    262,6 KB · Sett: 14
Disse utregningene kan stemme meget bra
 

Vedlegg

  • 146F717B-6262-4E22-8762-08CB6DBA9C37.png
    146F717B-6262-4E22-8762-08CB6DBA9C37.png
    755,2 KB · Sett: 24
  • 18B99E66-BF0E-43BC-8772-0C8460D4ADCC.png
    18B99E66-BF0E-43BC-8772-0C8460D4ADCC.png
    434,4 KB · Sett: 24
  • 78A0B2FA-F823-4025-BCCA-2E59D164D506.png
    78A0B2FA-F823-4025-BCCA-2E59D164D506.png
    797,7 KB · Sett: 24
Jeg tror egentlig ikke det blir aktuelt med no mer sukker. Hvis ec-1118 gir seg ved 18% vil det si at den potensielt skulle spise seg fra total Gravity ~1.150 --> 1.035, ~18% abv
Tok ut også en force ferment test I dag så får vi se...
 
Det vil gi real extract på 13.58 noe som er ganske høyt og mer sukker en cola hvis amigasen har gjort jobben sin
men det smaker som sagt ikke veldig søtt akkurat nå

Screenshot 2022-12-09 at 20.37.17.png
 
Ned til 1,060 på to dager. Mistenker dessverre at den har stoppet igjen nå.

Er du på 17% eller no sånt no da?
Skal lese av force ferment testen i morgen. Skal bli spennende å se hva den sier. Tviler på at jeg tar sjansen på å tilsette no mer sukker..

Hva kommer du til å gjøre? Tappe den og servere som portvin?
 
Ble inspirert – og mesket et tilsvarende øl i dag. Siktet mot 25 plato, men støtte på problemer underveis. Stuck mash pluss at filteret falt av festet i bunnen av kjelen. Pumpa virket derfor bare innimellom – og det det ble mye røring. Til slutt tok temperaturføleren kvelden. Endte 10 poeng under målet, men det får være bra. Laget en sub-Crabtree starter på WLP007 i uken som gikk, og vørteren gjærer allerede nå noen timer etter pitching. Kommer til å følge regimet til Dark Horizon, som jo ikke er veldig ulikt Protagonist.

IMG_1963.jpg
 
Sist redigert:
Er du på 17% eller no sånt no da?
Skal lese av force ferment testen i morgen. Skal bli spennende å se hva den sier. Tviler på at jeg tar sjansen på å tilsette no mer sukker..

Hva kommer du til å gjøre? Tappe den og servere som portvin?

Tokk en måling i dag, den viste 1.044 og hadde flokkulert godt så da tviler jeg på om den går så mye lavere
 
Sist redigert:
Er du på 17% eller no sånt no da?
Skal lese av force ferment testen i morgen. Skal bli spennende å se hva den sier. Tviler på at jeg tar sjansen på å tilsette no mer sukker..

Hva kommer du til å gjøre? Tappe den og servere som portvin?

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Lar den stå et par dager til og måler, i alle fall.
 
Tok


Tokk en måling i dag, den viste 1.044 og hadde flokkulert godt så da tviler jeg på om den går så mye lavere
Etter hva jeg kan se ut av FB-gruppa er dette en av de beste resultatene mht. utgjæring. Kikket litt på HA-18, som er laget for ekstra sterke øl. Den har en høyere toleranse for osmotisk press, og burde kunne vært en bra gjær for dette ølet. Tåler 18 % alkohol også.
 
Sist redigert:
Vet ikke om kanskje jeg er litt spesiell da, men jeg syns uansett det er spesielt at de holder maltbasen for seg selv i et slikt øl som dette. Alt annet detaljert til fingerspissene, men å vite hvilke korn som er brukt, det er strengt hemmelig.
 
Tilbake
Topp