protto's b(r)yggeri

Ja det er nesten slik at vi "vanlige dødlige" med tre fire tommeltotter på hvær finger mister lysten til å bygge noe som helst :)

Protto, har du link til tilkoblingsdingsene for følerne?(gjennnomføringene i skapet)

Vil ikke kuppe tråden din men hvorfor må varmeveksleren for å holde mesketemp/stegmesking/utmesking være en egen sak utenfor
meskekaret?
Er det noen som har forsøkt med varmeelement i bunn av karet og med sirkulasjon både over mesken samt under silplata?
Tenker da tur-retur på hvær side av karet og med føler plassert under silplata samt uttak for overrisling av mesk.
Er klar over faren med svidd vørter men vil ikke denne bli like minst stor i kokekaret?

Forvirret skrev:
Ja det er nesten slik at vi "vanlige dødlige" med tre fire tommeltotter på hvær finger mister lysten til å bygge noe som helst :)

Protto, har du link til tilkoblingsdingsene for følerne?(gjennnomføringene i skapet)

Vil ikke kuppe tråden din men hvorfor må varmeveksleren for å holde mesketemp/stegmesking/utmesking være en egen sak utenfor
meskekaret?
Er det noen som har forsøkt med varmeelement i bunn av karet og med sirkulasjon både over mesken samt under silplata?
Tenker da tur-retur på hvær side av karet og med føler plassert under silplata samt uttak for overrisling av mesk.
Er klar over faren med svidd vørter men vil ikke denne bli like minst stor i kokekaret?

Protto er en trivelig kar og godtar sikkert kuppet :)
Jeg har element på 2 Kw i bunnen av en Ø 45 bereder som er kappet til 75 liter. For å fjerne all spenning til bryggingen brukte jeg sukkervann til test, ingen sviing, men etter mesking noen ganger er det antydning til belegg men ikke svidd, det blir mye mye mer belegg i kokekjelen.

Konnektorane er slike:

http://www.ebay.com/itm/5Pcs-Aviati...78?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item417a22c906
Dei finns i litt forskjellige variantar og fra både aust og vest.

No har eg brukt laaang tid på dette bygget. Mest har det gått tid på å tenke ut ting, prøvebygge, forandre, og bygge på nytt. Poenget er så lenge ein likar å lage ting så er det alltid mykje å lære undervegs.
Eit kriterie var at eg skulle klare meg utan sveising, for det kan eg ikkje, og det gjekk nesten. Stativet har eg sveisa sjølv med pinnar. Så nærbilde av sveisane det får de ikkje sjå ;)

Varmevekslaren er ein kompakt versjon av HERMS. Eg har brygge med ein mindre variant i flere år og har hatt lyst til å skalere opp lenge. Håpet er at HEX'en og skal fungere som kjølar. Den er byggd for det iallefal.

Takker.
Da var slike connectorer bestillt.
Kanskje jeg skal gjøre et forsøk uten ekstern veksler når jeg begynner å bygge.
Og, hvis man kun skal gjøre det man kan blir det lite både bygging og brygging.

Det er heilt sant.

Og som Oddvar seier så er det fullt brukbart med elementet under sila. Det var og min opprinnelege plan med dette bygget. Men så balla det på seg... måtte til og med blinde fire hol i botnen av tanke som eg hadde bora til elementa...

HEX'en opp ned på stativet for drenering etter testing:

Vedlegg

• 20140309_133322.jpg
    20140309_133322.jpg
    225,5 KB · Sett: 792
Sjølve meskekjelen er ein 150l OSO fra slutten av -70/begynnelsen av -80 -talet. Kappa toppen av i sveisen så den rommar vel kansje 130l totalt. Falskbotnen er perforert plate med 2mm hol, laga slik at den sit litt nedi buen i botn.
Avtapping i botn gjennom 1" triclamp ferrule som er hardlodda. Gamle holet til varmeelementet utvida eg litt, så smatt eg i ein 2" triclamp ferrule, hardlodda på plass. Satte på eit 2" blindlokk som eg laga hol i og lodda fast ein 1/2" female NPT så termometeret passa.

Dei tre beina er 38mm meierirøyr. Desse er bolta fast. Brukte 8mm vognboltar fra innsida av kjelen. Boltane er haardlodda i kjelen for at det skal vere tett.

Har igrunn ikkje noko passande lokk, så der må eg finne på noko lurt. Skal og montere ein mutter innvendig i kvart bein, sette i ein grov bolt i kvar, for justering mot skeivt underlag.

Har ein tilsvarande tank som skal bli kokekjele, den skal eg kappe litt høgare oppe så koparhatten til Speidel 50 passar. Har ein slik liggandes, då blir det enkelt med ventilering av damp.

Vedlegg

• 20140309_162404.jpg
    20140309_162404.jpg
    211,4 KB · Sett: 729
Ang lokk.
Var det ikke for at du lager alt så pent så kunne du kanskje gjort det jeg tenker å gjøre.
Kapp toppen av en 200l bereder (litt nede på siden). (De har ø ca 500mm tror jeg)
Kapp en passe ring/rimse f eks 20/30mm høyde av samme bereder.
Fjern ca 180mm? av ringens lengde.
Legg den inne i "hatten" og helsveis kilsveis på siden mot senter (med pinner, ingen ser sveisen)
Da vil vel evt damp dryppe ned i gryta igjen?

Forvirret skrev:
Ang lokk.
Var det ikke for at du lager alt så pent så kunne du kanskje gjort det jeg tenker å gjøre.
Kapp toppen av en 200l bereder (litt nede på siden). (De har ø ca 500mm tror jeg)
Kapp en passe ring/rimse f eks 20/30mm høyde av samme bereder.
Fjern ca 180mm? av ringens lengde.
Legg den inne i "hatten" og helsveis kilsveis på siden mot senter (med pinner, ingen ser sveisen)
Da vil vel evt damp dryppe ned i gryta igjen?

Ja det er sjølvsagt ein veg å gå. Eg har ei 80qt gryte og det loket går akkurat ikkje nedi VVB'en. Det er kansje ein mm om å gjere. Har lurt på å prøve å valse det saman på eit vis for då kunne eg kjøpt eit laust lok på 2080.no eller liknande.

Det gjorde det ja? Loket ser så likt ut som det eg har men det kan jo hende det er akkurat den millimeteren mindre. Eller tanken min el mindre.
Prisen er jo ikkje akkurat avskrekkande så eg skal prøve det når dei får på lager igjen.

Jeg måtte dobbeltsjekke etter jeg hadde skrevet innlegget, og det rare er at det passer i noen, men ikke alle oso tankene  :attevar: jeg har 12-15 stykker. Trodde de var like alle jeg når det er samme størrelsen (200 liter), men tydeligvis så varierer det litt.

Mr.Baggins skrev:
Jeg måtte dobbeltsjekke etter jeg hadde skrevet innlegget, og det rare er at det passer i noen, men ikke alle oso tankene  :attevar: jeg har 12-15 stykker. Trodde de var like alle jeg når det er samme størrelsen (200 liter), men tydeligvis så varierer det litt.
Kunne du tatt mål av lokket og lokket og posta dei her?
Skulle hatt skikkelige lokk til bryggeriet.  :)

Mr.Baggins skrev:
Lokket har en diameter på 498 mm på undersiden ( den delen som skal ned i panna m.a.o) og ca 520 mm oppå. :)

Eg måler loket mitt til 496mm, og tanken til 494-496mm. Dei er jo ikkje heilt runde.

Tilbake
Topp