Prøvekjører 50l med vann - lurer litt...

Vi prøvekjører med vann.

Jeg programmerte for startersettet der meskeskjemaet er fra fase 1 til fase 4: 48C/10min, 62C/30min, 72C/20min, 78C/10 min, med 80min koking. Fase 5 satte jeg til 0 min. Men jeg får temperatur og tidsrom forskjøvet, I fase 1 varmer han opp til 62C og begynner så å telle ned fra 10 min, skulle varmet opp til 48C for å telle ned? Deretter varmer han opp til 72C for å telle ned fra 30min, etc.

Er dette riktig, eller hva gjør jeg feil?

Første gang jeg programmerte den kom jeg til å entre 80min koking i fase 5, og oppdaget så at "hops boiling" dukket opp etter ENTER.
Hvordan "cleares" et program? Strøm av/på husker siste program, så jeg gikk igjennon en gang til og satte tidsrom 0min for fase 5 og deretter 80min for koking.

Ellers ser jeg at det for noen har tatt lang tid å få sin Speidel Braumeister. For oss gikk det mindre enn to uker fra PETIT-bestilling til vi fikk den med Tollpost som leverte den på minuttet til avtalt tid.
 
Takker for den. tror jeg ser det nå.

Jeg har nok kommet ut av sync da jeg har gitt tidsrom for "temperatur for å ha i malten". En slik tid finnes ikke så miitt første steg ble 62C/10min istedenfor 48C/10min. Skal prøve igjen i morgen.

Forøvrig - jeg fikk flere "pump break" der pumpe stoppet ett minutt eller to, går ut i fra dette er som det skal være?
Jeg fikk "boiling" på 98C, og den kom ikke over 99C, men småkokte. Hadde satt koking på 101C.
 
Pumpbreak er helt normalt :) Dette skjer ved en fast intervall(15/20 min elns).

Koketemp kan du også justere når du starter å koke med pil opp/ned. Bare å prøve seg fram til man får en passende kok.
 
I bruksanvisninga som fulgte med Speidelen står det at man på et par av mesketrinnene bør stoppe pumpa 1 - 2 ganger i ca 1 minutt. Er det slik å forstå at det på "nye" Speideler er lagt inn slike stopper automatisk, dvs. disse "Pump break"-ene?
 
POSO skrev:
I bruksanvisninga som fulgte med Speidelen står det at man på et par av mesketrinnene bør stoppe pumpa 1 - 2 ganger i ca 1 minutt. Er det slik å forstå at det på "nye" Speideler er lagt inn slike stopper automatisk, dvs. disse "Pump break"-ene?

På min speidel 20L som ble kjøpt i april stopper programmet automatisk hvert 15/20 min i noen minutter. Jeg har ikke sett noen valg i menyen som tilsier at dette kan slås av/på, så jeg antar at dette er fast fra leverandør.
 
OK, takk for svar. Da kan man altså se bort fra det punktet i bruksanvisningen om å stoppe pumpa  :yes:
 
Usikker på om Speideln legger inn pumpbreak i manuel modus, da er det mulig du må gjøre dette selv. Jeg har bare bruk å kjøre eget program. :)
 
Tilbake
Topp