Prøver å sette i gang oppskrift (ekstrakt):hva blir dette?

Det var veldig mye bitteringshumle (60min tilsetningen). Tror kanskje jeg ville kuttet ned den tilsettingen med 60-70g. Anbefaler å legge opp oppskriften på f.eks brewersfriend.com for litt bedre oversikt over IBU, OG osv.

"Designing Great Beers" av Ray Daniels. Litt gammel bok, men den har fortsatt mye å gi angående det å sette sammen oppskrifter og balansere ingredienser.

"Brewing Classic Styles" av Jamil Zainasheff og John Palmer gir gode eksempler på hvordan oppskrifter kan se ut.

Den sistnevnte har også oppskrifter med ekstrakt, som det ser ut til at du bruker. Har lest den selv og er ganske ny i gamet så vil gå god for den for nybegynnere. Brewing Classic Styles der altså.

2100 gr basemalt
750 gr munchen malt
435 gr karamell malt
375 gr hvetemalt
285 gr sjokolademalt
45 gr roasted barley
totalt 3990 gr (kombinasjonen av ekstrakter)
25 liter
80 gram saaz 3,6% ved 60 minutter
20 gram saaz 3,6% ved 20 minutter
2 pakker safale us 05
gjære på 18 grader i 2 dager
20 grader i 5 dager
22 grader i 7 dager

Blir dette noe som ligner juleøl? :p
Eller hva blir dette egentlig? Ganske god andel spesialmalt med denne blandingen men uten korn så blir det nok det beste jeg klarer foreløpig :p

http://www.bryggselv.no/products/maltekstrakt-porter-15kg
http://www.bryggselv.no/categories/maltekstrakt1
100 gram chinook 60 min
25 gram centennial 15 min
25 gram centennial 2-5 min
+500 til 1000 gram lys maltekstrakt
23-25 liter vann
safale US 05 gjær

Vil dette kunne ligne på noe man kunne kalt for en juleøl? Det er målet kun ved bruk av ekstrakt.

Jeg ville ha gått for partial mash hvis jeg hadde vært deg. Finn en god oppskrift på et eksisterende jule øl. Erstatt basis malten med ekstra lys DME, 1,5 kg DME = 1 kg pale malt (ish). Og kjør spesialmalten i 65-70 grader varmt vann i en 30 min. Husk meskepose:)
Så er det bare å koke opp og tilsette DME og humle. Før du får i humle så vil vørteren skumme noe helt for j.... Så bruk foam controll.

Jeg ville ha gått for partial mash hvis jeg hadde vært deg. Finn en god oppskrift på et eksisterende jule øl. Erstatt basis malten med ekstra lys DME, 1,5 kg DME = 1 kg pale malt (ish). Og kjør spesialmalten i 65-70 grader varmt vann i en 30 min. Husk meskepose:)
Så er det bare å koke opp og tilsette DME og humle. Før du får i humle så vil vørteren skumme noe helt for j.... Så bruk foam controll.

Det blir eventuelt neste gang :)

2100 gr basemalt
750 gr munchen malt
435 gr karamell malt
375 gr hvetemalt
285 gr sjokolademalt
45 gr roasted barley
totalt 3990 gr (kombinasjonen av ekstrakter)
25 liter
80 gram saaz 3,6% ved 60 minutter
20 gram saaz 3,6% ved 20 minutter
2 pakker safale us 05
gjære på 18 grader i 2 dager
20 grader i 5 dager
22 grader i 7 dager

Blir dette noe som ligner juleøl? :p
Eller hva blir dette egentlig? Ganske god andel spesialmalt med denne blandingen men uten korn så blir det nok det beste jeg klarer foreløpig :p

kan se ut som dette blir en slags american brown ale :p

Tilbake
Topp