Prøver meg på en sommerlig IPA med Mango Pure

Skal brygge en IPA og har to forslag, eller spørsmål. En boks Mango pure på 850 gr, er det nok til en batch på 23 liter ?

Hva om jeg heller bruker Liberty Bell gjær fra Mangroove Jack istedenfor Safale 05, noen meninger om det ?
 
Nå har vel ikke gjær fra MJ allverdens godt rykte. Men dersom du har gode erfaringer selv så er det vel bare å kjøre på. Hvis du vil ha en annen gjær enn us-05 kan s-04 eller nottingham være noe?
 
Nå har vel ikke gjær fra MJ allverdens godt rykte. Men dersom du har gode erfaringer selv så er det vel bare å kjøre på. Hvis du vil ha en annen gjær enn us-05 kan s-04 eller nottingham være noe?

Jeg har begge. Var bare att jeg hadde ei pakke Liberty Bell fra en NEPA og tenkte den kanskje kunne gjort en litt anna smak på IPA. Nei jeg går for det kjente og bruker 05 ;)
 
Mango IPA er jo blitt en vanlig øltype.

Det er mulig det, jeg har bare sett Hansa sin, og den smaker ikke mango.
Det jeg mener er at hvis du liker smaken av mango er det kanskje bedre å tilsette mango-puré i en øltype som har en mildere smaksprofil enn ipa.
 
Skal brygge en IPA og har to forslag, eller spørsmål. En boks Mango pure på 850 gr, er det nok til en batch på 23 liter ?

Hva om jeg heller bruker Liberty Bell gjær fra Mangroove Jack istedenfor Safale 05, noen meninger om det ?
Hvis du ønsker mangosmak så er min erfaring at man må dra på. Gjerne doble mengden du vurderer. Jeg har brukt fersk mango med godt resultat. Lagt det i frysen og tilsatt direkte i gjærkaret uten å tine opp. Typisk på dag 7-10. Blir snadder.
 
Hvis du ønsker mangosmak så er min erfaring at man må dra på. Gjerne doble mengden du vurderer. Jeg har brukt fersk mango med godt resultat. Lagt det i frysen og tilsatt direkte i gjærkaret uten å tine opp. Typisk på dag 7-10. Blir snadder.

Okey,m så jeg trenger ikke ha det oppi i dag altså men vente ei drøy uke ? Isåfall kan jeg jio bare åpne meg en NEPA med en gang å kjøpe mer Mango i morra da. Aldri så gali att det ikke er godt for no :D
 
Sist redigert:
Det er mulig det, jeg har bare sett Hansa sin, og den smaker ikke mango.
Det jeg mener er at hvis du liker smaken av mango er det kanskje bedre å tilsette mango-puré i en øltype som har en mildere smaksprofil enn ipa.

Tenker du da type NEPA eller en APA ?
 
Nei, jeg ville tenkt at hvis jeg vil ha smak av mango, så ville jeg hatt lite humle og mye lys malt, hvete og/eller pale/pilsner.

Men det er sånn jeg tenker, vil du lage en mango ipa, så kjør på, blir sikkert bra :)
 
Kjør på med en Pils/Citra SMASH da (der du er veldig tung på tørrhumla Citra). Blir tropisk nok det vil jeg tro. Men så er ikke jeg noen fan av tilsetninger i øl.
 
Det er mulig det, jeg har bare sett Hansa sin, og den smaker ikke mango.
Det jeg mener er at hvis du liker smaken av mango er det kanskje bedre å tilsette mango-puré i en øltype som har en mildere smaksprofil enn ipa.
Jeg syns den smaker veldig mango, men om jeg husker riktig bruker Hansa ekstrakt, og det gjør jeg også. Spiser derimot lite av den faktiske frukten så kan ta feil:D
 
Hehe, men hva er det man smaker da? Noe mer en humle, malt, gjør og vann er det garantert.
Jepp! Jeg vil karakterisere det som et rotete smaksbilde. Ikke IPA, ikke mango og kombinasjonen var ikke noe god.
Når det er sagt vil jeg tro det er mulig å lage et vellykket øl med mango.
Men jeg vil anta at det er lettere å lykkes med et mer anonymt øl enn IPA. For eksempel en blonde.
 
Jepp! Jeg vil karakterisere det som et rotete smaksbilde. Ikke IPA, ikke mango og kombinasjonen var ikke noe god.
Når det er sagt vil jeg tro det er mulig å lage et vellykket øl med mango.
Men jeg vil anta at det er lettere å lykkes med et mer anonymt øl enn IPA. For eksempel en blonde.
Der er jeg enig og ut fra SRM og IBU, er det vel nettopp det, en blonde med mango. Jeg liker ikke den merkelige fylden i Hansa sin, laktose?, men tilsetningen jeg plukker opp må da være mango, i en eller annen form? Om man syns den er god eller ei er jo subjektivt, men mango er vel mango og ikke eple?
 
Skal brygge en IPA og har to forslag, eller spørsmål. En boks Mango pure på 850 gr, er det nok til en batch på 23 liter ?

Hva om jeg heller bruker Liberty Bell gjær fra Mangroove Jack istedenfor Safale 05, noen meninger om det ?
MJ gjær har dårlig rykte, men Liberty Bell er IMHO bra. Starter raskt, bra utgjæring, flokkulerer fint. Ren-ish i smaken, med litt fruktighet (pære).
 
Tilbake
Topp