Pumpe mesk til kok

Rikard

Norbrygg-medlem
Hei!
Jeg har i dag et gravitasjonsbryggeri, men ønsker å gå over til å flytte vørter fra mesk til kokekjele ved hjelp av pumpe. Tenker å gå til innkjøp av en topsflo TD5 pumpe som også skal brukes til whirlpool og sirkulering under nedkjøling.

Spørsmålet mitt er da, hvordan løser dere problemet med eventuell tørrkjøring? Står dere parat og kolber av pumpen i sekundet det slutter å renne fra meskekaret, eller tåler pumpene litt tørrkjøring?
 
Jeg har TD5 og står klar å stenge ventil og slå av strømmen med det samme jeg når kokevolum eller jeg hører pumpen drar luft. Den tåler nok noen sekunder (håper jeg) [emoji4]

Sent fra min HTC U12+ via Tapatalk
 
Den bør tåle tørr-kjøring. Uten varm vørter og med lavere motstand, bør temperaturen synke...
 
Jeg brukte en liten, billig kinapumpe til formålet. Stoppet å pumpe når jeg hørte det var gått tomt. Fungerte fint. Var ikke så nøye uansett med en pumpe til 250 kr.
Dog synes jeg å bare bruke tyngdekraft kanskje er å foretrekke. Mye enklere.
 
Setter ventilen på pumpa til et fast sted så jeg vet hvor lang tid ca det tar å tømme meskekjelen. Ellers kan du bygge noe med en nivåbryter. Tørrkjøring er jo ikke bra, impelleren kan slå seg.
 
TD5 tåler litt tørrkjøring fint, jeg var livredd for det før, og sto klar til å trekke ut ledningen helst før det var tomt for vørter.

Tar det mer med ro nå, innbiller meg at jeg kommer til å høre det på lyden hvis pumpa har det vondt, og det er ingenting som tyder på det. Men slår den likevel av så snart det er praktisk å gjøre det.
 
Tilbake
Topp