Pumpeløsning til BB30 fra ølbrygging.no

pumpa gikk til H...... Har :noway:  lang tid med igloo og kjele kjøpt bb30 med sirkulasjons pumpe. Etter å ha mottat pakken satte jeg i gang pumpa i ca 30min/halv time. Alt fungerte perfekt. Dagen etter der jeg skulle  brygge en  "hafsås kølsch" Fulgte samme prosedyr som dagen før, koblet den korte slange til bb30, skrudde krana på fult og deretter på bb30 pumpa med resultat at pumpa ikke klarte og pumpe vørteren opp igje i karet.. Hver gang jeg senket slangen i høyde med pumpa så rant det ut... etter en  4-5 minutt så begynte det  ryke ut av selve pumpa  :noway: sånn skal det ikke vere da jeg gjorde det samme so dagen før bare med vann og ikke med vørter.  For den som lurer ingen tørkjøring!!! har kontakta per inge men ikke fått noe svar, andre som sliter med pumpa?
 
Lasse80 skrev:
pumpa gikk til H...... Har :noway:   lang tid med igloo og kjele kjøpt bb30 med sirkulasjons pumpe. Etter å ha mottat pakken satte jeg i gang pumpa i ca 30min/halv time. Alt fungerte perfekt. Dagen etter der jeg skulle  brygge en   "hafsås kølsch" Fulgte samme prosedyr som dagen før, koblet den korte slange til bb30, skrudde krana på fult og deretter på bb30 pumpa med resultat at pumpa ikke klarte og pumpe vørteren opp igje i karet.. Hver gang jeg senket slangen i høyde med pumpa så rant det ut... etter en  4-5 minutt så begynte det  ryke ut av selve pumpa  :noway: sånn skal det ikke vere da jeg gjorde det samme so dagen før bare med vann og ikke med vørter.  For den som lurer ingen tørkjøring!!! har kontakta per inge men ikke fått noe svar, andre som sliter med pumpa?

Det høres mest ut som at impelleren har hatt litt besøk av maltrester. Har du åpnet pumpen for å se i pumpehuset?
Dette skjer med min pumpe ofte, og jeg bruker en Iwaki pumpe, men symptomet er det samme. (Dog når slikt skjer stanser jeg pumoen med en gang for å rense den)
 
Fikk ikke gjort det. Da jeg skulle skjekke pumpa senere var den helt død. Kun lys på av/på knappen ingen ting i selve displayet. Merkelig i grunn da selve vørteren var ganske så klar. Kan jo selfølgelig vere en 'mandagspumpe' jeg har fått :(
 
Lasse80 skrev:
Fikk ikke gjort det. Da jeg skulle skjekke pumpa senere var den helt død. Kun lys på av/på knappen ingen ting i selve displayet. Merkelig i grunn da selve vørteren var ganske så klar. Kan jo selfølgelig vere en 'mandagspumpe' jeg har fått :(

Det er meget mulig. Men det kan hende at ett eller to korn har kilt seg i pumpehuset. Åpne pumpen og ta en titt inni. Feilsøking er gull verdt.
 
Tok en liten titt inni. Finner ingeting :jaha: Det rare er at den fungerte supert i 30 min med vann. Og dagen etter med varm vørter ikke. Ingen tør kjøring eller noe, slo den vel av og på 2-3 ganger som ambefalt "vist noe var tettet seg" ikke tilfelle. Pumpa er erklert død da det ikke er noe liv i verken displayet eller selve pumpa :rasende:
 
Lasse80 skrev:
Tok en liten titt inni. Finner ingeting :jaha: Det rare er at den fungerte supert i 30 min med vann. Og dagen etter med varm vørter ikke. Ingen tør kjøring eller noe, slo den vel av og på 2-3 ganger som ambefalt "vist noe var tettet seg" ikke tilfelle. Pumpa er erklert død da det ikke er noe liv i verken displayet eller selve pumpa :rasende:
Du får ta kontakt med Per Inge :)
 
Lasse80 skrev:
Tok en liten titt inni. Finner ingeting :jaha: Det rare er at den fungerte supert i 30 min med vann. Og dagen etter med varm vørter ikke. Ingen tør kjøring eller noe, slo den vel av og på 2-3 ganger som ambefalt "vist noe var tettet seg" ikke tilfelle. Pumpa er erklert død da det ikke er noe liv i verken displayet eller selve pumpa :rasende:

er kontakten i? :)
Dette fikser Per Inge, no worries.
 
Siden både display og pumpe er død kan det jo være at det er en sikring i den som har gått, eller at strømforsyningen har konka.
 
Da var ny pumpe hentet på posten :) Veldig fornøyd med servicen til Per Inge/Ølbrygging :yes: Gjenstår bare å få prøvd igjen.
 
Noen som vet hvor mye varme denne pumpa tåler. Må få ned kjøletida da det tar altfor lang tid å kjøle ned med den kjøleren som fulgte med. tenkte derfor og bruke pumpa for å sirkulere litt under kjøling og da er det greit å vite om jeg kan sette i gang rett etter koking eller om jeg må vente, eventuelt kjøpe en annen pumpe.
 
leander skrev:
Noen som vet hvor mye varme denne pumpa tåler. Må få ned kjøletida da det tar altfor lang tid å kjøle ned med den kjøleren som fulgte med. tenkte derfor og bruke pumpa for å sirkulere litt under kjøling og da er det greit å vite om jeg kan sette i gang rett etter koking eller om jeg må vente, eventuelt kjøpe en annen pumpe.

Kan det være en reell problemstilling? At en pumpe som er solgt til et bryggesett ikke tåler høy nok varme? I så fall ønsker jeg at noen kan svare på det ganske fort, jeg hentet min pumpe på posten i går...
 
leander skrev:
Noen som vet hvor mye varme denne pumpa tåler. Må få ned kjøletida da det tar altfor lang tid å kjøle ned med den kjøleren som fulgte med. tenkte derfor og bruke pumpa for å sirkulere litt under kjøling og da er det greit å vite om jeg kan sette i gang rett etter koking eller om jeg må vente, eventuelt kjøpe en annen pumpe.

Har du prøvd å røre forsiktig rundt i vørteren under kjøling? Det hjalp betrakteleg for min del. Oppnådde då 18 min 30 sek frå kok til 25 grader. Veldig akseptabelt. Og med 13,4 grader på kjølevatnet, vil det gå fortare til vinteren.
 
Da vi skulle rydde vekk pumpa etter forrige brygging så var det noe hvit gugge som hadde lekket ut av pumpa på undersiden.

Kun brukt pumpa 2 ganger, merkelig.

Bilder her


Får kontakte leverandøren tenker jeg.



HansKr
 
Tilbake
Topp