Purge nytt fat med gass fra tomme fat?

Ja, her kommer nok en betraktning om gjenbruk av CO2: benytter vanligvis et serveringstrykk på 1 bar når jeg tapper fra fat. Det vil si at når fatet er tomt
sitter jeg med et fat med ren CO2 (og litt øl-grums i bunnen) som har 1 bar trykk. Ikke noe med det, for øyeblikket har jeg hele 3 tomme og
trykksatte fat. Den vanlige rutinen min er å blø av gassen i friluft, vaske fatet og purge med ny CO2 før fylling. Ville det ikke ha vært en ide å bruke gassen
fra de tomme fatene til å purge det nye fatet? Vil selvsagt koble til gass inn koblingen på det tomme fatet slik at det ikke kommer grums med i det nye fatet.

Med mindre ølet i det tomme fatet har vært infisert kan det vel ikke være noen stor risiko med dette?
 
Det der hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å gjøre :)

Jeg har også purget fat med CO2 fra fermentering. Latt den få komme skikkelig i gang sånn at all O2 er brukt opp først.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Husk bare at all purging er uttynning av eksisterende gass. CO2 fra fat 1 vil selvsagt fordrive mye av luften i fat 2, men det vil fremdeles være en del oksygen der. Men som en første blæst er det sikkert effektivt.
 
Fyll fatet med vann og en kork craftsan før du blåser det ut med trykk fra tomt fat. Så er du kvitt all lufta.

Ja, vet det er det ultimate, men får halveis samvittighetskvaler pga vannsløseriet :( Har også vurdert purging med gass fra gjæring, men er ikke så langt enda. Er en ganske hardcore beregning på Homebrewtalk-forumet hvor en fyr mener at luftandelen i fatet (uten vann) blir forsvinnende liten over et gjæringsforløp.

 
Ja, vet det er det ultimate, men får halveis samvittighetskvaler pga vannsløseriet :( Har også vurdert purging med gass fra gjæring, men er ikke så langt enda. Er en ganske hardcore beregning på Homebrewtalk-forumet hvor en fyr mener at luftandelen i fatet (uten vann) blir forsvinnende liten over et gjæringsforløp.

Heisann. jeg scrollet bare igjennom, men artig om noen kunne sagt noe om hva doug293cz egentlig fablet om :rolleyes:
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Du kan utmerket godt purge/ pushe ut vann /star san fra aktiv gjæring
der det produseres mer enn nok CO2, hvis det er det som diskuteres
Eneste kvalet jeg har er aroma, men det er sikkert et ikke problem
 
Husk bare at all purging er uttynning av eksisterende gass. CO2 fra fat 1 vil selvsagt fordrive mye av luften i fat 2, men det vil fremdeles være en del oksygen der. Men som en første blæst er det sikkert effektivt.

Hvor mange promille O2 er det igjen da av de 21 prosent som er utgangspunktet, tror ikke det vil merkes i en NEIPA, men jeg har ikke fasiten på det.
 
Hvor mange promille O2 er det igjen da av de 21 prosent som er utgangspunktet, tror ikke det vil merkes i en NEIPA, men jeg har ikke fasiten på det.
Om du trykksetter med CO2 til 1 bar og slipper ut trykket har du halvparten, ~10 %, en gang til 5 % osv. Må bruke veldig mye CO2 da for å komme ned på promille... Til sammenligning med å pushe starsan-vann ut om det er så mye som 2 dl gasslomme i toppen er du likevel rett ned på promillenivå (0,2/19*21%=0,2%) med omtrent samme mengde CO2 som skal til for å trykksette et tomt fat til 1 bar én gang.
 
ikke trykksett men fyll fra bunnen så drives det meste av luft ut, tror ikke du da ender opp med noe serlig mange prosent/promille luft i fatet.
 
Sist redigert:
Ja, vet det er det ultimate, men får halveis samvittighetskvaler pga vannsløseriet :(
Trengs ikke nytt starsan vann hver gang. Jeg har som regel et tomt fat som står med starsanvann. Bytter på det og fyller etter sånn innimellom, men generelt så holder jo det et par måneder. Det jeg blåser ut går i ei bøtte og brukes i sprayflaske for overflate-desinfeksjon.
 
Heisann. jeg scrollet bare igjennom, men artig om noen kunne sagt noe om hva doug293cz egentlig fablet om :rolleyes:

Det han har regnet seg frem til er at gjæring av en 1.050 sg vørter produserer 439l gass. Hvis gassen ledes gjennom et tomt 20l corneliusfat vil dette føre til en uttynning av oksygenet i fatet fra 21% til 0.000005%.

Trengs ikke nytt starsan vann hver gang. Jeg har som regel et tomt fat som står med starsanvann. Bytter på det og fyller etter sånn innimellom, men generelt så holder jo det et par måneder. Det jeg blåser ut går i ei bøtte og brukes i sprayflaske for overflate-desinfeksjon.
Sant det, er en gjenbruksmulighet der.
 
Det herlige med å starte med denne hobbyen nå er at det er så enormt mye god info lett tilgjengelig. Jeg starta å brygge for ett pr siden, var i gang med fat etter 3 mnd, purging med starsan etter 4, gjenbruk av CO2 etter 5. Eneste grunnen til at jeg ikke har satt av ett fat til StarSan er at jeg er for ivrig på å brygge, får ikke ett ledig. Bruker 25l plasttank med StarSan som gjenbrukes, men det er ikke ideelt å helle over - dannes mye skum og løsningen oksyderes.
 
Det herlige med å starte med denne hobbyen nå er at det er så enormt mye god info lett tilgjengelig. Jeg starta å brygge for ett pr siden, var i gang med fat etter 3 mnd, purging med starsan etter 4, gjenbruk av CO2 etter 5. Eneste grunnen til at jeg ikke har satt av ett fat til StarSan er at jeg er for ivrig på å brygge, får ikke ett ledig. Bruker 25l plasttank med StarSan som gjenbrukes, men det er ikke ideelt å helle over - dannes mye skum og løsningen oksyderes.
Dont fear the foam! Det er i skummet man får best effekt av desinfiseringsegenskapene til star san. Jeg pleier selv å riste godt på beholderen min av star san før jeg bruker den til desinfisering. Oksygennivået i løsningen av star san tror jeg ikke er noe man skal bekymre seg over, den skal jo ut av fatet uansett og erstattes av c02?
 
Ja, vet det er det ultimate, men får halveis samvittighetskvaler pga vannsløseriet :(
I et globalt perspektiv er jo dette en edel tanke.
Men i Norge har vi, kanskje med unntak av noen få steder i visse årstider, ganske rikelig med vann.
Jeg vet ihvertfall at der jeg bor renner det ei elv fra vannkilden til havet hele året så jeg ser ingen grunn til å spare!

Men dette med gjenbruk av CO2 er interessant. Det appelerer litt til sjølbergingsgenet.

Jeg trykkgjærer/spunder nesten alle ølene i bryggerifat/unitank og har til nå sluppet ut all CO2. Trykket i en ale som gjærer varmt er på slutten oppe i over 2 bar. Hvis jeg i stedet for å slippe ut denne gassen sendte den via et tomt fat nummer to ville det være trykk nok i det til å servere ølen i den første tanken etter at det er kjølt til serveringstemperatur og trykket skal være ca en bar. Hmmm, må få tak i flere fat :)
 
Dont fear the foam! Det er i skummet man får best effekt av desinfiseringsegenskapene til star san. Jeg pleier selv å riste godt på beholderen min av star san før jeg bruker den til desinfisering. Oksygennivået i løsningen av star san tror jeg ikke er noe man skal bekymre seg over, den skal jo ut av fatet uansett og erstattes av c02?
FEAR the foam! hvis du vil få ut mest mulig luft. Men jeg vet, det er flisespikkeri. Pleier å purge det lille av luft som blir igjen i toppen etter at lokket går på, før jeg dytter ut starsan'en. Alt som er igjen av luft når men lukker keg'en blir bare tynnet ut, ikke skiftet ut. Jeg bruker metabisulfite i tillegg, etter at kegen er tømt for starsan og fylt med øl. Jeg purger CO2- og øloverføringslanger óg, før jeg bruker dem. Jeg er klar over at det er totalt overkill. Det har blitt en mani. Eller fobi. Oxyfobi. Gi meg en ICD10-kode :eek:
Men NEIPAene mine er freshe i månedsvis.

Allikevel, en keg full av StarSan ville gjort jobben enklere.

Litt "etterpurging" etter (1) tømming (2) tørrhumling (3) kegging:
 

Vedlegg

  • last ned (5).png
    last ned (5).png
    268,9 KB · Sett: 43
Leste et foruminnlegg for en tid tilbake som argumenterte for at det beste var å fylle med kokt vann fordi det inneholder mindre oppløst oksygen. Jeg gjør det uansett da jeg saniterer det meste med varmt vann (gjæringsfat om jeg bruker rustfritt og keg). Uansett metode så tror jeg det er veldig mye bedre enn å bare purge etter at fatet er fylt. Jeg brygger så sjeldent at jeg tar meg tid til å fikle med sånne detaljer. Vet ikke om det har hatt noe å si for kvaliteten, men det er litt artig. Kvaliteten på ølet mitt hadde nok vært bedre tjent med at jeg brygget oftere... Jeg har hørt at kokvarmt vann kan få "gummifoten" på fatet til å løsne. Det er noe å tenke på. Jeg har ikke opplevd dette selv, men jeg har kanskje ikke brukt fatene mine mer enn 10-12 ganger. Min prosess er å rengjøre fatet og delene til fatet på vanlig måte. Koke opp 20 liter vann med smådelene oppi. Fisker de opp og setter sammen. Har vannet mens det er ganske varmt (70-90 grader) oppi fatet til det er helt fullt. Deretter kobler jeg fatet til gjæringsfatet når gjæringen er godt i gang og spunder på utventilen på fatet. der står det under lavt eller høyt trykk alt ettersom og er klart til overføring med samme trykk som gjærfatet med en gang jeg anser at det er på tide å fate ølet. Deretter er det bare å sette et litt høyere CO2 trykk på gjærfatet og starte overføring. Jeg bruker en liten greie som heter "Pysen" for å ikke ende opp med øl i min spundingvalve. Det virker litt omstendelig, men det er ikke det. Bare en annen rekkefølge på enkelte ting, men jeg tror jeg ender opp med svært lite oksygen i fatet uten å bruke CO2 i fra flasken. Til å ha brukt så mye penger på bryggeutstyr er jeg bemerkelsesverdig gjerrig når det kommer til enkelte ting.

1615379267931.png
 
Tilbake
Topp