"Grønne" spørsmål om gjær....

Skal i gang med brygging nr tre, for mitt vedkommende, og har endel spørsmål om dette med gjæring... Har på mine to første (tjekkisk pils og Munhner) brukt tørrgjær type S-23, men leser litt på forumet her nokon meiner  denne tørrgjæren kan gi "fruktig" smak på ølet.... (begge desse står enda å putrer og går, så har ikkje prøvd noko slags smaking for å finne ut om det stemmer)
Ser også at dette er mest tydelig på Lager? Leser meg opp i boka;Moderne hjemmebrygging, der det også står at det ikkje finnes fullgod tørrgjær til Lager, og at flytende gjær er utvilsomt det beste til dette... Stemmer dette, og er det evt andre tørrgjærer enn S-23 som er bedre?
Har handla inn litt flytende gjær til neste gang, og lurte på dette med mengde; Må en bruke to pakker med flytende gjær(i dette tilfellet 2042) til 50 ltr vørter? Eller lager en starter med ein pk fordelt på 1-1,5 ltr vørter nåken dager på forhand, og "får opp mengden" med gjærceller så det er nok til 50 ltr??
Takker så meget for alle svar..
 
Hei!


Når det gjelder mengde gjær anbefales det å bruke gjæringskalkulator til dette! Der legger du inn mendgde vørter og hvor søt den er OG.
Samt om det er ale eller lager. Så ser du hvor stor starter du bør lage.

Kenneth
 
Bruk MrMalty.com eller som i mitt tilfelle Beersmith.
Med beersmith oppskrift til en pils på 50 liter og en OG på 1049 (som gir et øl på rundt 5,1% avhengig av FG) vil du trenge 899 Billion gjærceller. En helt fersk pakke gir 96 billion. Så uten noen form for starter trenger du 10 pakker for en optimal gjæring.
Hvis du så kjører 1 pakke i 2 omganger på magnetrører der den siste er på 5 liter vil du ha omtrent rett mengde. (896 Billion)
Eller du kan kjøre 2 pakker i 1 omgang på magnetrøreren på 5 liter og vil du også ha omtrent rett mengde.

Har du ikke magnetrører kan du riste. Da får du:
4 pakke i 1 omgang i 9 liters starter
2 pakker i 2 omganger i 9 liters starter
1 pakke i 3 omganger i 9 liters starter.

Og husk at disse tallene er ut fra helt fersk gjær, har du tre måneder gammel gjær vil den gi bare rundt 50% og da trenger du 20 pakker uten starter...

Nå vil det nok bli godt øl likevel med mindre gjær, men likevel er disse talle det som skal være optimalt. Det er også nettopp derfor mange ser nytten i en magnetrører.

Eventuelt kan du brygge en mindre batch først og så gjenbruke gjæren fra den. Eller du kan være heldig at noen i nærheten nettopp er ferdig med en runde pils og får overtatt gjæren?
 
Rune Alm skrev:
Bruk MrMalty.com eller som i mitt tilfelle Beersmith.
Med Beersmith oppskrift til en pils på 50 liter og en OG på 1049 (som gir et øl på rundt 5,1% avhengig av FG) vil du trenge 899 Billion gjærceller. En helt fersk pakke gir 96 billion. Så uten noen form for starter trenger du 10 pakker for en optimal gjæring.
Hvis du så kjører 1 pakke i 2 omganger på magnetrører der den siste er på 5 liter vil du ha omtrent rett mengde. (896 Billion)
Eller du kan kjøre 2 pakker i 1 omgang på magnetrøreren på 5 liter og vil du også ha omtrent rett mengde.

Har du ikke magnetrører kan du riste. Da får du:
4 pakke i 1 omgang i 9 liters starter
2 pakker i 2 omganger i 9 liters starter
1 pakke i 3 omganger i 9 liters starter.

Og husk at disse tallene er ut fra helt fersk gjær, har du tre måneder gammel gjær vil den gi bare rundt 50% og da trenger du 20 pakker uten starter...

Nå vil det nok bli godt øl likevel med mindre gjær, men likevel er disse talle det som skal være optimalt. Det er også nettopp derfor mange ser nytten i en magnetrører.

Eventuelt kan du brygge en mindre batch først og så gjenbruke gjæren fra den. Eller du kan være heldig at noen i nærheten nettopp er ferdig med en runde pils og får overtatt gjæren?

Mr.malty er rettnok amerikansk og ein billion på amerikansk er tusen millionar. Men på Norsk er ein billion tusen milliardar. Eit ferskt røyr inneheld ca. 100 milliardar gjærceller (100 billion på Am. engelsk.).
Sidan du skriv på Norsk ville eg berre presisere at ein billion er tusen milliardar, så ingen endar opp med tusen ganger så mykje gjær som dei treng i brygget sitt...  :bank2:
 
protto skrev:
Sidan du skriv på Norsk ville eg berre presisere at ein billion er tusen milliardar, så ingen endar opp med tusen ganger så mykje gjær som dei treng i brygget sitt...  :bank2:
Ah, jeg visste det var noe som ikke stemte da jeg bygde opp den 2000 liters starteren.. ;D
 
Thomas D skrev:
protto skrev:
Sidan du skriv på Norsk ville eg berre presisere at ein billion er tusen milliardar, så ingen endar opp med tusen ganger så mykje gjær som dei treng i brygget sitt...  :bank2:
Ah, jeg visste det var noe som ikke stemte da jeg bygde opp den 2000 liters starteren.. ;D
:)
 
Mitt første forsøk på tjekkisk pilsner er ferdig gjera i dag, sånn ca... Er no 55-60sekund mellom kvart "plopp" der.. Står i ca 12`C i kjelleren no. Skal sette det opp i varmere strøk (20`C) fra i kveld og to-tre døgn, så ned på 2-3 grader eit døgn før det tappes om på cornelius-fat, etter planen...(Er dette på nokolunde rett spor?  :jaha:) Dette er gjera med tidligere nevnte S-23... ; Er det mulig å bruke gjær fra dette ølet, eller blir det bare rot, med fare for fremmede gjærkulturer og infeksjoner? :bank2: Mrk; Mesker  tysk pilsner i dette øyeblikk, og den tappes på gjæringskar i kveld...
 
VidarL skrev:
Mitt første forsøk på tjekkisk pilsner er ferdig gjera i dag, sånn ca... Er no 55-60sekund mellom kvart "plopp" der.. Står i ca 12`C i kjelleren no. Skal sette det opp i varmere strøk (20`C) fra i kveld og to-tre døgn, så ned på 2-3 grader eit døgn før det tappes om på Cornelius-fat, etter planen...(Er dette på nokolunde rett spor?  :jaha:) Dette er gjera med tidligere nevnte S-23... ; Er det mulig å bruke gjær fra dette ølet, eller blir det bare rot, med fare for fremmede gjærkulturer og infeksjoner? :bank2: Mrk; Mesker  tysk pilsner i dette øyeblikk, og den tappes på gjæringskar i kveld...

Baserer du ferdig gjæring på bobling i gjærlåsen?
 
Neida. men er vel ein slags peikepinn på korleis en ligger an i forhold til tapping.. Hvis eg no forstod deg rett???  :attevar:
 
Det er også det at gjæren skal rydde opp en del uønskede stoffer etter gjæringen. Hvor lenge har du gjæret?
Jeg bruker å basere meg på 3 uker hovedgjæring før jeg den siste uken gradvis tar temperaturen opp til 18 grader. Deretter er det selvsagt greit å kjøle ned før tapping.
Det eneste jeg bruker gjærlåsen til er å hindre uønskete ting ned i gjæringsbøtten, jeg måler aldri tiden mellom ploppene.
Men jeg tapper litt vørter i et målebeger  etter at gjær/luft er tilsatt som jeg har stående ved siden av gjærspannet, og der kan jeg følge utviklingen i ochellsvekt.
 
VidarL skrev:
Neida. men er vel ein slags peikepinn på korleis en ligger an i forhold til tapping.. Hvis eg no forstod deg rett???  :attevar:

Ser sånn ut :) Det er i bestefall en tvilsom pekepinn. Gjæra kan ha tatt ferie av andre grunner enn at ølen er ferdiggjæret, for så å starte gjæring igjen for full maskin når den kommer i romtemperatur. Det eneste sikre er å ta en tetthetsmåling.
 
Husk nå også på at det ikke gjør noenting om ølet blir stående for lenge på gjæringsspannet. Om lageren blir stående i 6 uker har ingenting å si. Jeg bruker tommelfingerregelen med 2 uker på Ale og 4 uker på Lager, men ofte passer det ikke å tappe da og det kan bli 1-3 uker på overtid før det passer og har ikke merket noe negativt ved det.
 
Takk for bra og utfyllende svar.. Det er 15 dager siden gjær vart tilsatt og då kan eg la den stå til minimum neste helg.. Er det nokon som har noko formeining om tørrgjæren S-23 i Lagerpils?
 
Tilbake
Topp