Aleksander_B
Dommer
Jeg prøvde nettopp litt av jule ale'en fra Bryggselv, og min egne amber ale.
Jule alen smakte noe tynt og det maltpreget jeg ønsket var ikke til stede.
Amber alen hadde en fin smak, men hadde en kvaete ettersmak som ikke var særlig god. (Bitter smak av furunål).
I amberen er det brukt centennial og Cascade.
Begge har ett hjemmelaget preg og har langt ifra den rene smaken som jeg ønsket.
Jeg har fått til ett godt brygg, dog det ikke var min oppskrift, American Brown ale fra Bryggselv. Denne ble i mine øyne svært god.
Amberen har gjæret på gangen med WLP001 på ca 18 grader i gjennomsnitt. (Temp går noe opp og ned iløpet av døgnet).
Jule Alen har gjæret i gjæringskap på solide 18 grader.
Noen som vil være med på å feilsøke?
Edit:
Jule Alen har stått nå 1,5 mnd på fat og er fremdeles tåkete.
Amberen er noe klarere og har stått nå i ca 2 uker på fat.
Lurte litt på å tørrhumle dem noe for å maskere usmakene.
Har noe Bramling Cross igjen fra 11.11.11 brygget. Kunne det være godt med litt av denne i Jule alen?
Ellers tenkte jeg å hive noe cascade i amberen. Hva synes dere?
Jule alen smakte noe tynt og det maltpreget jeg ønsket var ikke til stede.
Amber alen hadde en fin smak, men hadde en kvaete ettersmak som ikke var særlig god. (Bitter smak av furunål).
I amberen er det brukt centennial og Cascade.
Begge har ett hjemmelaget preg og har langt ifra den rene smaken som jeg ønsket.
Jeg har fått til ett godt brygg, dog det ikke var min oppskrift, American Brown ale fra Bryggselv. Denne ble i mine øyne svært god.
Amberen har gjæret på gangen med WLP001 på ca 18 grader i gjennomsnitt. (Temp går noe opp og ned iløpet av døgnet).
Jule Alen har gjæret i gjæringskap på solide 18 grader.
Noen som vil være med på å feilsøke?
Edit:
Jule Alen har stått nå 1,5 mnd på fat og er fremdeles tåkete.
Amberen er noe klarere og har stått nå i ca 2 uker på fat.
Lurte litt på å tørrhumle dem noe for å maskere usmakene.
Har noe Bramling Cross igjen fra 11.11.11 brygget. Kunne det være godt med litt av denne i Jule alen?
Ellers tenkte jeg å hive noe cascade i amberen. Hva synes dere?