"Utvide" maltrøret på en Speidel?

Anders V.

Norbrygg-medlem
Jeg bruker en 50 L Speidel med kort maltrør og skulle gjerne ha fått plass til litt mer malt i røret. (som jeg ser mange andre har vært innom også)
Når jeg ser på den øverste metalsila i maltrøret så må den være minst 3 cm nedenfor kanten på maltrøret for å få på vingemutteren.
Hadde det ikke holdt med 1,5 cm "sikkerhetsmargin" over sila? Har noen andre vurdert å kutte 1,5 cm av avstandsstykket rundt bolten, for å kunne få maks utnyttelse av maltrøret?

Jeg pakket inn 6,5 kg malt i røret i går, men det ble for tett og utbytte dårlig. Med 1,5 cm mer høyde ville jeg ha fått inn den siste halve kiloen med malt.
Edit: med litt hoderegning, så øker volumet i maltrøret med 10% ved å øke høyden i røret fra 14 cm til 15,5 cm. Og skulle da kunne romme 6,6 kg istedenfor kun 6 kg. Og det hjelper jo.
 
lurer på om ikke FredT gjorde det?, Noen har gjort det iallefall, men husker ikke resultatet av det.
 
neslekkim skrev:
lurer på om ikke FredT gjorde det?, Noen har gjort det iallefall, men husker ikke resultatet av det.

Han halverte høyden på tappen på den øverste silplata tror jeg.
 
Vi har også kappet tappen på den øverste silplata i to. Det fungerer utmerket, og hvis man vil "forlenge" den igjen er det jo bare å sette på den avkappede biten og skru igjen ;)
 
Jeg har laget til en rørbit på 15 mm og snur ganske enkelt hele plata uten å modde den.
På 50 literen fyller jeg maks 13 kg . Fyller først opp med væske til 55 l merket.
Etter å ha startet speidelen  igjen fyller jeg opp med 70 gr vann til væskenivået er
likt med toppen av maltrøret. Det gir større sirkulasjon og jeg oppnår 80%
samt ingen fare for oxydering pga skvalping.
 
Løsingen med å bare snu plata og bruke en liten rørstump som avstandsstykke, hørtes jo smart ut.  :)
Dere har ikke opplevd noen negative følger ved å senke fra 30mm til 15?
 
du løfter jo bare silplata på toppen, så lenge den er såpass under kanten at ikke malten flyter ut så burde det ikke være noe problem.
Snu plata er jo enklere, må bare ha en krok ellernoe glupt for å få den ut da hvis du må røre underveis..
 
fordelen med ikke å kappe hylsa er at plata blir mer
stabil mot å¨løfte seg på ene siden og gi evt utblåsning.
 
Ja, selvfølgelig! At det ble mindre stabilitet med kortere hylse, det hadde jeg ikke tenkt på.
Godt det finnes et forum å spørre. :-D
 
Tilbake
Topp