Rabarbra Cider ? Noen som har prøvd å brygge?

0666 BRYGGERI

Norbrygg-medlem
Har tenkt tanken om å bruke rabarbran som står i hagen til noe fornuftig o_O
Tenkte at det må bli en bra cider ut av den?
Har søkt både her og der men finner ikke noen oppskrifter på rabarbra cider:(.
Er det noen her som har prøvd og har en oppskrift ?
Alle innspill er interessante fremgangs måte for cider er også inntersangt.
Har laget en del øl på BB30 men ikke Cider.

OK ingen som har noen innspill ?
Da får jeg prøve meg frem på egen hånd :)
Noen må jo være forsøkskanin!
Men om det er noen som har tips er det bare å komme med dem !

Har lite peil på cider, men er nesten sikker på at rabarbera alene blir en krevende drikk. Får du derimot brukt den sammen med annen frukt og bær, f.eks. jordbær burde det vel bli en bra sak! :)

Har lite peil på cider, men er nesten sikker på at rabarbera alene blir en krevende drikk. Får du derimot brukt den sammen med annen frukt og bær, f.eks. jordbær burde det vel bli en bra sak! :)
Takk for svare! Men hvorfor blir det krevende ? Er det noe forskjell fra eplecider foreksempel. Har smakt rabarbra saft burde jo ikke være noe problem :)

Sist redigert:
Jeg har heller ingen peiling på cider, men har laget mine liter med rabarbaresuppe(til dessert). Bare du får den søt nok er rabarbara fantastisk og vil nok lage en spennende cider. Hold oss oppdatert :)

Takk for innspillene !
Jeg ser at rabarbra har begynt å Spire så da er det bare å vente.
Skal holde dere oppdater

Er det ikke noe med at den bør høstes tidlig pga syre?
Om det har betydning i øl vet kanskje noen andre.

Ja jeg har også lest at den må høstes tidlig , men det jeg lurer mer på er hvordan man lager en cider av bare rabarbra. Tenker å bruk brennesle i den også , er ikke sikker hvordan det blir men gøy å prøve siden jeg har mye av det også

Jeg vet ikke om du tenker cider med alkohol, men jeg brukte en bb30 for å lage ripssaft i fjor høst, det ble suksess. Tror jeg hadde 11 kg rips i maltrøret og fylte på noen liter vann. Lot det stå og trekke i varmt vann kanskje en time. Fjernet maltrøret og justerte med sukker og vann til det ble passe søtt og hev oppi et par stjerneanis før jeg kokte et kvarter. Så rett fra bb'en og over på star-sanifiserte flasker og korking.

Den er fortsatt like god. Jeg gjorde det samme med epler, men den ble litt tynn fordi jeg fyllte på for mye vann. Du kan sikkert gjøre det på samme måten med rabarbra, vil du ha cider med alkohol er det bare å avkjøle og tømme over på gjæringskar og tilsette gjær.

Rabarbra er best tidlig på sommeren, før St. Hans. Står den for lenge blir den seig og trevlete og får et høyt innhold av oksalsyre.

Sist redigert:
Jeg vet ikke om du tenker cider med alkohol, men jeg brukte en bb30 for å lage ripssaft i fjor høst, det ble suksess. Tror jeg hadde 11 kg rips i maltrøret og fylte på noen liter vann. Lot det stå og trekke i varmt vann kanskje en time. Fjernet maltrøret og justerte med sukker og vann til det ble passe søtt og hev oppi et par stjerneanis før jeg kokte et kvarter. Så rett fra bb'en og over på star-sanifiserte flasker og korking.

Den er fortsatt like god. Jeg gjorde det samme med epler, men den ble litt tynn fordi jeg fyllte på for mye vann. Du kan sikkert gjøre det på samme måten med rabarbra, vil du ha cider med alkohol er det bare å avkjøle og tømme over på gjæringskar og tilsette gjær.

Rabarbra er best tidlig på sommeren, før St. Hans. Står den for lenge blir den seig og trevlete og får et høyt innhold av oksalsyre.
Takk for tipsene . Jeg tenker jeg prøver den metode som du brukte på ripss og tilsetter gjær tenker det blir bra. Bare et problem nå snør det i Oslo

Ja jeg har også lest at den må høstes tidlig , men det jeg lurer mer på er hvordan man lager en cider av bare rabarbra. Tenker å bruk brennesle i den også , er ikke sikker hvordan det blir men gøy å prøve siden jeg har mye av det også
Har lært at rabarbra må haustast før jonsok, og slik er det med den saken ;-)

Det så ut som en oppskrift jeg skal prøve. Men jeg har et par spørsmål.
Hvorfor laget du den over 2 dager?
4 gram sukker er ikke det lite?
Burde ikke rabarbra saften vært kokt opp ?
Ble den søt nok ? Klart dette er en smaks sak
Takk for fin oppskrift !

Dette var ikke min oppskrift. Bare noe jeg fant via google.

Tilbake
Topp