Rallar Amber?

Skal og ta den opp i familen. Har fra før WLP090 som jeg bruker der jeg trenger en nøytral rentbrennende gjær. Beholder gjæren i mange år jeg. Er man i tvil kan man jo stryke den ut på en dyrkningsplate og fiske ut noen separate kolonier som man dyrker opp igjen.
 
Har mine fra 5 - 10 øl. Kun en gang har jeg hatt infeksjon i starteren. Den havnet naturlig nok ikke i vørteren :)
 
Har en pose tørrgjær liggende for sånn overraskelser :) Om du følger den Rallar oppskriften er det en ting du kan merke deg. Om du liker en litt mere humlet amber som man ofte har i Amerikanske varianter må humlemengden opp. Det var dog ikke hva jeg gikk etter her. Malt, balanse og kos var mere hva jeg siktet etter.
 
Jeg hadde en aha-opplevelse med dette ølet i går. Det skal brygges:). Balansen mellom karamellmalten og choco'en var perfekt. Den første oppskriften har en choco jeg ikke har, så det var en lettelse å se løsningen i den andre oppskriften!

Nå lurer jeg litt på gjærvalget. Ser at 028 har blitt brukt, og den har jeg sjøl gode erfaringer med, så det går vel i den retningen. Men ville 002 vært et alternativ? Hva blir riktigst i forhold til originalen?
 
Ikke lett å si. Om du har plass kunne du ha brygget en splitt batch og testet? Som nevnt over, jeg brygget denne basert på oppskrift i denne tråden - http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/320375/rallar men må brygge den en gang til. Bare et samplepunkt er for lite, men syntes at bitterhumlen var litt lav. Vær oppmerksom på at jeg bare laget den 1x og den stoppet også å gjære litt for tidlig. En gang til og så bestemmer jeg meg om jeg skal justere humle opp og mesketemperatur ned en grad eller to, beholder WLP028.
 
Liten oppdatering:
Brygget Rallar hovedsakelig etter oppskriften i #30 her. Modifikasjon: wlp013 som gjær, og OG opp på 1.055. Fikk FG på 1.016.

Jeg synes ølet kledde å få litt høyere OG. En erfaring er også at 3 måneders lagring ikke er noen dum ide; ølet har utviklet seg veldig fint. Men nå er det bare et par flasker igjen:(, så bare forkjølfluensaen slipper taket, skal det brygges en ny runde. Dette blir nok et øl jeg stort sett skal prøve å ha stående i hyllene nede i kjelleren.

Kjører 013 om igjen, og så har jeg ei pakke wyeast1318 liggende, så jeg lager en split batch (2 X 17 liter passer oppsettet mitt bra). Og så gjelder det å få brygget en masse mer av andre øl så dette kan få lov å stå i fred:p! Det begynner å bli ganske utplukket i lageret mitt nå.
 
Tilbake
Topp