Rapport fra min første bryggedag

Håkon

Dommer
Min første bryggedag!

Hei, etter å ha smugtitten på forumet en periode er det på tide å gi noe tilbake.
Jeg fikk lyst til å brygge øl..egentlig uten grunn, lysten bare kom :)
Så..leste masse steder på nettet etter min første oppskrift, og fant ut at et ekstraktbrygg
fra danske http://www.brygladen.dk var et godt alternativ. Men, hvordan skaffe råvarer?
Jo, en tur til danmark for å besøke en gammel venn løste problemet. www.maltbazaren.dk har
alt en fersking trenger, og et fenomentalt utvalg av råvarer.
Kjøpte så inn
25 kg Cara Crystal malt (trang kun 250 g..noen som vil ha?)
3 kg Munton lys tørrekstrakt
250g East Kent Golding økologisk humle
100g Irish Moss
14 g tørret overgjær

Av dette utgjør oppskriften
250g cara crystal
100g East Kent Golding (60 - 20 - 20)
10g irish moss

Så..ingrediense var på plass, men hva så med utstyret?
Kjelen var første problem, hvor finner man en kjele med plass til over 30 liter?
Løst med å ta en tur til Svendsen brukthandel i Kongsberg. Kjøpte der en gammel militærkjele
med plass til alt. Han hadde også en enorm sleiv (1 meter sleiv) som ble kjøpt med et lite smil :)
Resten av utstyret skaffet jeg billig på Europris (Gjærlås, gjæringstank og desinfeksjonsmiddel)

Flasker er fremdeles ikke skaffet, noen tips?

Idag (bryggedagen!) har jeg moret meg stort og blitt en anelse frustrert
I skrivende stund venter jeg på at vørteren skal koke skikkelig, vanskelig med en så stor kjele
og en kjøkkenkomfyr å få skikkelig kok på sakene! :) Må bruke lokk, vet ikke hvor heldig det er, taim will shåv.
En annen ting som jeg skal gjøre annerledes neste gang er å skaffe et digitalt termometer. Kjøpte et billig et på
Europris som forsåvidt jeg nytten, men det er for treigt og upresist, dessuten hadde det vært greit å kunne
ha termometeret oppi gryta hele tiden

Gjæringskaret står allerede i badekaret med kaldt vann, desinfisert og klar til å ta imot brygget. Spent på når
gjæringen startet opp og hvor rent jeg har klart å holde det. Håper på det beste :)

Madsun
 
Denne tråden trenger bilder!  ;D

Grattis med første steg ut i brygging, det vil du ikke angre på!  :brygging:

Flasker pleide jeg bare å kjøpe hos Bunnpris mot pantprisen (40 kr for en kasse med 24 flasker). Kjøp gjerne litt mer enn du trenger, siden det til tider følger med flasker som kan være for vanskelige å rengjøre.
 
Bilder kommer, må bare bli ferdig med brygging først :)
Nå venter jeg på at koket mitt skal kjøle seg ned, satt det i badekaret med iskaldt vann.
Går dessverre litt for tregt, regner med å bruke ca 2 timer før brygget når temperatur for gjærtilsetning.
En chiller må til, neste brygg kommer først etter et besøk hos lokal rørlegger, utrolig hva de har av kobber :)

Madsun :)
 
Hei! Kjekt å se andre nybegynnere. Satte nettopp et ekstraktbrygg nå på Torsdag, og det tok lang tid å kjøle ned. Å lage kjølespiral av kobber er prioritering nå. Føler meg som en pappa nå som jeg tripper rundt og smiler over ploppinga i gjærlåsen.
 
Helge T skrev:
Føler meg som en pappa nå som jeg tripper rundt og smiler over ploppinga i gjærlåsen.

Pappa til biljoner av bittesmå barn som flittig raper CO2 og tisser etanol  :skitbra:
 
S_cerevisiae_under_DIC_microscopy.jpg


Her er småbarna, er de ikke søte?
 
madsun skrev:
En chiller må til, neste brygg kommer først etter et besøk hos lokal rørlegger, utrolig hva de har av kobber :)

Jeg for min del laget meg en kjølespiral av en 5+2 meter lang kveil av glødet 12 mm kobberrør, med diverse tilleggsdeler (skjøter, koblinger, rette rør). Nå har jeg lært meg å lodde kobberrør også :) Kobbermateriellet kom vel på rundt 500 kr om jeg ikke husker helt feil (laget i oktober -08). Å ja, så må man jo ha en loddelampe (gassbrenner) og sølvloddetinn og slikt, regn med minst 300 kr der også, så det går fort en tusing til sammen. Men da har man verktøyet som trengs til å lage f.eks sile- og skyllemanifolder også. Ja, og  en rørkutter må man jo helst ha...

Nedkjølingen med denne spiralen går på et blunk eller to, dvs 10-15 minutter for en sats på rundt 25 liter.

Ha-ha, 25 kg med krystallmalt, den var jaggu god :brygging:
 
Man må ikke ha loddelampe, selv om det helt sikkert er det beste verktøyet til rørlodding.
Jeg loddet sammen delene til motstrømskjøleren min ved hjelp av en varmluftspistol på 1600 W.

Egil B.
 
Henning1 skrev:
madsun skrev:
En chiller må til, neste brygg kommer først etter et besøk hos lokal rørlegger, utrolig hva de har av kobber :)


Nedkjølingen med denne spiralen går på et blunk eller to, dvs 10-15 minutter for en sats på rundt 25 liter.

Jeg bruker samme med kjølevanns forskyning fra to ender og omrørong, kjøler ned 75 liter på samme tid.
 
Tilbake
Topp