Rar smak/bismak

Har nå brygget mitt 3 brygg med ekstrakt og synes at det dette brygget har litt mer eller mindre plastikk smak i seg (industrielt), litt vanskelig å forklare eksakt....Er det noen som har hatt lignende opplevelse med brygget sitt?
Har i tillegg til ekstrakt puttet oppi sjokolade og karamellmalt og litt tørket appelsin skall de siste 10 min. Vært veldig nøye med renslighet og den har stått den tiden den skal.

Smaken du beskriver minner litt om "såpe". Såpete smak kan lett oppstå om fett brytes ned i gjæringskaret. Hvis du har brukt sjokolade så kan det godt være kilden. Du kan forsøke med kakaobønner neste gang!

Takk for svar.

Jeg har puttet sjokolademalt oppi men ikke vanlig sjokolade hvis det var det du mente  :) Så jeg regner ikke med at det skal være noe årsak til den smaken. Jeg så litt på linken du sendte Knutsen og kom fremtil at den ligner mest på denne:

Solvent-like
This group of flavors is very similar to the alcohol and ester flavors, but are harsher to the tongue. These flavors often result from a combination of high fermentation temperatures and oxidation. They can also be leached from cheap plastic brewing equipment or if PVC tubing is used as a lautering manifold material. The solvents in some plastics like PVC can be leached by high temperatures.

Kom da også på at temp. på gjæringsvannet muligens kan ha vært litt høyt og at det luktet litt av plastikkgjæringsbøtta mi før jeg satte brygget (vasket det med klor og oxi men skylte det godt). Har lest at flere har problemer med lukt fra plastikk bøtter, en slags "fjøs lukt", mulig jeg går over til glass hvis det fortsetter. Kan det kanskje ha påvirket brygget. Vil også påpeke at det fortsatt er uklart etter å ha stått i 1 1/5 måned nå, infeksjon kanskje?

Smakte på den igjen i dag og det var like jævli smak, så denne går nok i dass  :( Skal starte på en ny om ikke så lenge og håper denne går myye bedre  :skitbra:

Anders_1979 skrev:
Har nå brygget mitt 3 brygg med ekstrakt og synes at det dette brygget har litt mer eller mindre plastikk smak i seg (industrielt), litt vanskelig å forklare eksakt....Er det noen som har hatt lignende opplevelse med brygget sitt?
Har i tillegg til ekstrakt puttet oppi sjokolade og karamellmalt og litt tørket appelsin skall de siste 10 min. Vært veldig nøye med renslighet og den har stått den tiden den skal.

Har du hatt oppi malt under kok? Det tipper jeg i så fall er årsaken til usmaken.

Nei. Jeg hadde i malt fra kaldt til 75 grader. Tok deretter opp posen, men husker nå at jeg skylte med kokende vann etterpå, mulig dette kan ha vært en påvirkning?

Tilbake
Topp