Rask eller treig lagergjær?

Emmm... Mja, jeg syntes det smakte ganske likt, jeg! Nå fikk jeg jo ikke smakt dem side om side, men ellers fant jeg ikke de helt stoer forskjellene mellom den Urquellen jeg kjøpte på pub i Tsjekkia, og den ufiltrerte jeg fikk på bryggeriet :) 
 
Ved et evt. nytt besøk, kanskje man skulle lurt med en flaske PU ned i kjelleren for en ekte blindsmaking side ved side....?!  ::)
 
Hei!
Vedr. Urquell er jeg enig med Lars, synes det var relativt stor forskjell på referansebrygget og industripilsen - men så var vi jo der samtidig :skaal2:

Vel, klikket meg egentlig inn på denne strengen da temaet for øyeblikket er aktuelt for meg:
Brygget en bokk i romjulen med Bavarian lager 2206. OG 1.071. Startet gjæring ved 13 grader i rommet, og til min overraskelse steg tempen i ølet til ca. 17 grader(!). Skrudde av all varme i kjelleren, og fikk temperaturen i rommet ned i 10 grader, og i løpet av et par-tre dager kom så temperaturen i gjæringskaret ned til 10-11 grader (men ølet blir nok uansett relativt fruktig!). SG i går 1.030 - etter ca. 12 dg gjæring, så jeg synes gjæren virker noe treg - men får vel gi den en ukes tid til. Har ikke så mye erfaring med denne gjæren, samt at dette vel er første forsøk på bokkøl - er det noen som har synspunkter på hvilken temperatur man bør legge seg på for sekundærgjæring?

Alternativene er enten å fortsette å gjære i bryggeriet ved ca. 10-11 grader (konisk gjæringstank), eller å sekundærgjære på corneliusfat i kjølerom (valgfri temperatur mellom 1 og 9 grader).
 
Det kan hende at brorparten av gjæren har gått i dvale på en eller annen måte, og så kompakt legger seg nederst i conen. Prøv å hvirvle opp gjærbunnen med en skje eller noe lignende.  :brygging:

Gjæren kan være ganske så kompakt så man må 'grave' litt. Hvilket meskeskjema brukte du, hvor stor var starteren, og hvordan gikk beluftingen? :biersmile:
 
Er litt usikker på om jeg vil begynne å rote i bunnen av den koniske gjærtanken med tanke på infeksjonsfaren - men kan jo evt. ta ut noe av gjæren fra bunnventilen og reintrodusere denne, burde vel fungere vel så bra. Evt. kunne jeg kanskje like gjerne lage en ny starter - det skulle jo bli tilsvarende å tilsette "kreuzen" til sekundærgjæring. Noen som har noe erfaring med dette?

Mesket vel ca. 90 min på 68-69 grader, 3 liter starter fra XL-pakke, som vel ikke var helt på topp aktivitetesmessig... Oksygenerte med akvariepumpe ca. 3 timer, noe som ga et fint, tykt skumlag - så tror nok vørteren var greit oksygenert.
 
Det var da en temmelig høy temperatur på meskingen, i og med at munich-malten gjør jobben ift maltsmaken på lavere mesketemperaturer. Du kan prøve å ta en 'schnellvergärprobe'. Altså, tapp av litt vørter, tilsett fersk gjær og plasser på et varmt sted, for å la det gjære videre. Da kan man se hvor langt den går ned i FG.

Og dersom du steriliserer røreverktøyet så vil dette gå ganske bra å hvirvle opp noe fra bunnen. Det er i mine øyne mindre risikofyllt enn å tappe av og helle det opp i.
 
Tilbake
Topp