Hei!
Vedr. Urquell er jeg enig med Lars, synes det var relativt stor forskjell på referansebrygget og industripilsen - men så var vi jo der samtidig :skaal2:
Vel, klikket meg egentlig inn på denne strengen da temaet for øyeblikket er aktuelt for meg:
Brygget en bokk i romjulen med Bavarian lager 2206. OG 1.071. Startet gjæring ved 13 grader i rommet, og til min overraskelse steg tempen i ølet til ca. 17 grader(!). Skrudde av all varme i kjelleren, og fikk temperaturen i rommet ned i 10 grader, og i løpet av et par-tre dager kom så temperaturen i gjæringskaret ned til 10-11 grader (men ølet blir nok uansett relativt fruktig!). SG i går 1.030 - etter ca. 12 dg gjæring, så jeg synes gjæren virker noe treg - men får vel gi den en ukes tid til. Har ikke så mye erfaring med denne gjæren, samt at dette vel er første forsøk på bokkøl - er det noen som har synspunkter på hvilken temperatur man bør legge seg på for sekundærgjæring?
Alternativene er enten å fortsette å gjære i bryggeriet ved ca. 10-11 grader (konisk gjæringstank), eller å sekundærgjære på corneliusfat i kjølerom (valgfri temperatur mellom 1 og 9 grader).