Rask og ufullstendig utgjæring?

mårt1

Norbrygg-medlem
Forrige helg brygget jeg en Kølsch etter Gahr sin oppskrift her:

http://www.bryggselv.no/media/multicase/documents/oppskrifter/kolsch2.pdf

Kjørte hele prosessen på Grainfather og stegmesket som angitt i oppskriften. Knuser maltet selv på ca. 1,1 mm. på monstermill. Fikk utbytte på 88%, og OG 1.049. Hadde også laget gjærstarter av WLP029 og justert størrelse/mengde på mrmalty.com. Brukte oksygen med Jula-opplegg på 1l/1,5 min. Vørter og gjær hadde samme temp (ca. 16-17 grader) da gjæren ble tilsatt. Dessverre så har jeg ikke noe kjøleskap og temperaturkontroll, men romtemperatur ved kjellergulvet var ca. 15-16 grader så jeg lot bøtta stå der etter pitching. Gjæringen kom fint i gang etter noen timer, og det stormgjæret kraftig i 1-2 døgn, og så ble det bråstopp (mandag morgen før jobb stormgjæret det i bøtta, mens da jeg kom hjem om ettermiddagen 8-9 timer senere var det helt dødt). FG viste ca. 1.016, og det var masse CO2 i vørteren. Løftet bøtta opp på et bord og har siden latt den stå der (ca. 1 grad varmere, dvs. 16-17 grader).

Etter 6 døgn er det ikke tegn til mer liv i bøtta, og jeg målte FG til 1.016 i dag også. Fremdeles en del CO2 i vørteren. Ser ut som gjæren har spist det sukkeret den vil ha, og at brygget ikke kommer ned på FG iht. oppskriften (1.008-12).

Er det noen åpenbare feil i denne prosessen som gjør at brygget ikke kommer ned på forventet FG og at gjæringsforløpet ble såpass kort og brutalt? Jeg ser at temperaturen antakelig ble litt for høy i stormgjæringen, men det fører vel kun til litt annerledes smaksprofil og burde ikke påvirke selve utgjæringen?
 
Det virker som du her god kontroll på mange av variablene. Du sier ikke noe om meskeskjema, dvs. om du hadde avvik i forhold til opprinnelig plan. Dersom du har havnet over, kan det forklare en høy 'FG'. Ville ha satt det 5 ⁰C varmere, og svirret litt på karet for å få opp mer gjær i suspensjon.
 
Takk for tips, skal ta den opp på kjøkkenet i helga og se om det kan få igang litt gjæring igjen, Meskeskjemaet var spot on i forhold til oppskriften, ikke noe avvik der. Kom på at malten (både pils og hvete) er kjøpt for ca. ett år siden. Har vært lagret tørt, kjørlig og mørkt i plastbokser hele tiden, men kan det ha betydning for hva man får ut i mesking kontra ferskere malt? Sånn generelt sett?
 
Gjæringsforløpet høres jo egentlig veldig typisk ut, at det aller meste er unnagjort i løpet av et par dager, og at det resten av tida stort sett ikke er mulig å merke at gjæren jobber (det gjør den), men prøv å heve temperaturen litt og gi den mer tid.
 
Min siste kølsch endte nede på 1.008, fra 1.050. Den traff 1.016 etter to dager, og så brukte den ei uke på å sige ned til FG. Dgjæren i dvaleen gjæret på 17 grader (i dunken) fra starten av, og så satte jeg den litt varmere når den hadde nådd 1.016.

Mulig at det som skjedde med din - hvis den sto på kjellergulvet - var at temperaturen i dunken sank kraftig når stormgjæringen var over, og at det sendte gjæren i dvale. Vil tro at gulvet kan kjøle ekstra i forhold til lufttemperaturen like over gulvet.

Som de andre sier; sett opp temperaturen en del (tror min jobbet på 19 grader i dunken mot slutten). Mulig du skal snurre litt på dunken, eller røre forsiktig med en godt desinfisert meskespade, for å bringe gjæren opp i suspensjon igjen, også. Ser ingen grunn til at det skal stoppe opp på 1.016, med 66% utgjæring.
 
Fikk denne ned i 1.012-13 til slutt, med romtemperatur og litt forsiktig snurring på dunken. Nå er den flasket, og det er bare å glede seg til den kan drikkes om noen uker :) Takk for alle tips!
 
Tilbake
Topp