Rask utgjæring av dobbel ipa , når skal man tørrhumle

Spør og graver for lære. Tenkte mer på om gjæren i karet kan være i stand til å takle en sukkertilsetning nå? Vil ikke det bety at den må klare en enda høyere utgjæringsprosent?
 
Enig - det stemmer med mine (riktignok litt begrensa) erfaringer også.

Jeg begriper ikke hvordan de oppskrifta kan operere med en utgjæringsprosent på 89. Det skal ikke være muilg med en cerevisiae.

Det kunne du nok kanskje oppnås med wlp007 eller US-05, som jeg mener ville vært merriktig i dette ølet
men TC du finner på polet har ikke så lav fg
 
Hvis vi tilsetter nesten bare sukker som gjærer 100% vil vi ende med ren alkohol og FG på 9hundre og noe. sukker senker FG, det har flere funnet ut men trodd det var fordi mere malt gjærer, men malten gjærer ikke noe mere MEN du tilsetter alkohol.
Beertolls som jeg bruker tror FG blir 1100 men vi alle som har brygget diverse med sukker vet at FG blir under 1000.
 
Spør og graver for lære. Tenkte mer på om gjæren i karet kan være i stand til å takle en sukkertilsetning nå? Vil ikke det bety at den må klare en enda høyere utgjæringsprosent?

- og mer alkohol. Det er neppe noe problem, men tilsetter du sukker nå, forlenger du jo den tida humla må ligge i, så det er vel ikke noen god ide.

Du har 78% utgjæring, og det er mer enn nok til at ølet vil oppleves som tørt.
 
BF = Brewfather?

Hvis jeg forstår deg rett, så la du til sukker i ei oppskrift og fikk samme FG, men høyere OG og %.

Interessant; jeg har hatt en mistanke om at Brewersfriend gjør noe rart med sukker. Det var derfor jeg ba om en sjekk.
Jeg tror ikke kalkulatorene skiller på gjærbarheten i tilsettingene. De varier på potensialet, altså OG, og sier at.alt gjærer ut like mange %.

Test:
1kg sukker OG 1018, FG 1004
1kg pale malt OG 1012 FG 1002

I virkeligheten ville nok sukkeret gjæret ut til 1000.

Hvis du blandet de to vørtene ville du fått dobbelt så mange liter og OG 1015, FG 1001.
Fordi sukker gjærer ut til 00. Men kalkulatoren ville sagt FG 1003.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Hvis vi tilsetter nesten bare sukker som gjærer 100% vil vi ende med ren alkohol og FG på 9hundre og noe. sukker senker FG, det har flere funnet ut men trodd det var fordi mere malt gjærer, men malten gjærer ikke noe mere MEN du tilsetter alkohol.
Beertolls som jeg bruker tror FG blir 1100 men vi alle som har brygget diverse med sukker vet at FG blir under 1000.

Jeg syntes signaturen ditt passer bra i denne dialogen :)

"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
 
Sist redigert:
- og mer alkohol. Det er neppe noe problem, men tilsetter du sukker nå, forlenger du jo den tida humla må ligge i, så det er vel ikke noen god ide.

Du har 78% utgjæring, og det er mer enn nok til at ølet vil oppleves som tørt.

Jeg er enig, drit i sukker
så slipper du å forholde deg til diskusjonen vår også
 
Kommer helt klart til å droppe sukker, den beslutningen er tatt :) Tilsetter siste tørrhumle om ikke mange dager, og tapper på fat to-tre dager etter siste humling. Takker så mye for mange gode råd og innspill :)

Fortsett gjerne diskusjonen, synes det er både kjekt og ikke minst lærerikt å lese hva dere skriver.
 
Kommer helt klart til å droppe sukker, den beslutningen er tatt :) Tilsetter siste tørrhumle om ikke mange dager, og tapper på fat to-tre dager etter siste humling. Takker så mye for mange gode råd og innspill :)

Fortsett gjerne diskusjonen, synes det er både kjekt og ikke minst lærerikt å lese hva dere skriver.

Hvor lenge har den ståt da? Et såpass voksent øl syntes jeg bør få et par uker. Har hatt litt dårlig erfaring med S-04 og Diacetyl
 
Jeg tror ikke kalkulatorene skiller på gjærbarheten i tilsettingene. De varier på potensialet, altså OG, og sier at.alt gjærer ut like mange %.

Test:
1kg sukker OG 1018, FG 1004
1kg pale malt OG 1012 FG 1002

I virkeligheten ville nok sukkeret gjæret ut til 1000.

Hvis du blandet de to vørtene ville du fått dobbelt så mange liter og OG 1015, FG 1001.
Fordi sukker gjærer ut til 00. Men kalkulatoren ville sagt FG 1003.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Nei, sukker gjærer til 900 og noe, det er jo alkohol med lav densitet og noe vann med densitet på 1000.
Så da blander du et bryg på 1010 med et på fx. 990, totalen blir da noe lavere enn 1010.
Bryggeprogrammene tar ikke hensyn til dette men regner med en utgjæaings prosent for totalen, dessverre ikke med 100% for sukker.
Sukker senker FG fordi det blir til alkohol, med all fusel som setter tydelig smak hvis du bruker nok, slik er det...
 
Stått 4 dager nå i kveld, ble brygget på lørdag. Akkurat det du er inne på med hvor lenge ølet bør få stå før det tappes er bakgrunnen for våre spørsmål. Opplever at det er en konflikt mellom hva som er beste løsning med tanke på at gjæren skal få nok tid til og rydde opp etter seg, og hva som er best med hensyn til tørrhumling og tiden på gjæringskaret før tapping. Det svært raske gjæringsforløpet reiste en del spørsmål som vi ikke hadde tenkt over.
 
Hvor lenge har den ståt da? Et såpass voksent øl syntes jeg bør få et par uker. Har hatt litt dårlig erfaring med S-04 og Diacetyl
Stått 4 dager nå i kveld, ble brygget på lørdag. Akkurat det du er inne på med hvor lenge ølet bør få stå før det tappes er bakgrunnen for våre spørsmål. Opplever at det er en konflikt mellom hva som er beste løsning med tanke på at gjæren skal få nok tid til og rydde opp etter seg, og hva som er best med hensyn til tørrhumling og tiden på gjæringskaret før tapping. Det svært raske gjæringsforløpet reiste en del spørsmål som vi ikke hadde tenkt over.
 
Jeg tror ikke kalkulatorene skiller på gjærbarheten i tilsettingene. De varier på potensialet, altså OG, og sier at.alt gjærer ut like mange %.

Test:
1kg sukker OG 1018, FG 1004
1kg pale malt OG 1012 FG 1002

I virkeligheten ville nok sukkeret gjæret ut til 1000.

Hvis du blandet de to vørtene ville du fått dobbelt så mange liter og OG 1015, FG 1001.
Fordi sukker gjærer ut til 00. Men kalkulatoren ville sagt FG 1003.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
1 kg sukker i 10 liter vann vil gjære ut til rundt 0.992.

Brewersfriend tar som du sier ikke hensyn til gjærbarhet, men Brewfather bla. gjør det korrekt.

@DagHelge Jeg ser at i oppskriften fra Bryggselv ligger FG som "fixed". Dette er i hvert fall feil når oppskriften ikke har med sukkertilsetning i kok på 5-7% som jeg har sett andre steder - jeg tror noen har oversett at FG var låst når de har lagd kitet. I oppskriften lå også WLP007 som har 5% høyere utgjæring enn S-04. Når jeg endrer gjær til S-04 og lar Brewfather regne ut FG får jeg 1.018 forventet.

Motsatt om man bytter ut 1.4 kg basemalt med 950g sukker (= samme OG), og bruker WLP007, beregner Brewfather FG 1.008 og ABV blir 8.5%.
 
Stått 4 dager nå i kveld, ble brygget på lørdag. Akkurat det du er inne på med hvor lenge ølet bør få stå før det tappes er bakgrunnen for våre spørsmål. Opplever at det er en konflikt mellom hva som er beste løsning med tanke på at gjæren skal få nok tid til og rydde opp etter seg, og hva som er best med hensyn til tørrhumling og tiden på gjæringskaret før tapping. Det svært raske gjæringsforløpet reiste en del spørsmål som vi ikke hadde tenkt over.

Jeg tenker 5+3+5 er et bra humleskjema for ddh dipa alla TC ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp