Rask utgjæring av dobbel ipa , når skal man tørrhumle

Jeg tenker 5+3+5 er et bra humleskjema for ddh dipa alla TC ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
ddh dipa :) Ikke helt trygge på forkortningene som brukes. ddh?:)
Med 5+3+5 mener du 5 dager til første tørrhumling, deretter tre dager til siste tørrhumling, for tilslutt la brygget stå fem dager før tapping?
 
Jo, hvis vi er enig i om fg forblir så å si uendret og faktisk heller synker litt
mm. det er no alvorlig galt med gjærhelsa, men det skal det jo ikke være så tidlig i gjæringsforløpet

Absolutt. Jeg var som sagt usikker på den kalkulatoren jeg bruker når det gjelder sukker, så jeg er helt med på hva en riktig kalkulator viser. Poenget mitt var først og fremst at du må regne det sukkeret du tilsetter, inn i oppskrifta, og der vil det jo gi en høyere OG - og så får en bare se hva kalkulatoren sier om FG. Men kalkulatoren bør jo være riktig.

@Oddvar Demmo Når du har en oppskrift på en belgisk sterk golden øl, type Duvel, som sier at du skal bruke en god del sukker, mener du da at du får en annen FG - og følgelig en annen alkoholprosent, også - dersom du tilsetter sukkeret et stykke ut i gjæringa i stedet for i starten?
 
Absolutt. Jeg var som sagt usikker på den kalkulatoren jeg bruker når det gjelder sukker, så jeg er helt med på hva en riktig kalkulator viser. Poenget mitt var først og fremst at du må regne det sukkeret du tilsetter, inn i oppskrifta, og der vil det jo gi en høyere OG - og så får en bare se hva kalkulatoren sier om FG. Men kalkulatoren bør jo være riktig.

@Oddvar Demmo Når du har en oppskrift på en belgisk sterk golden øl, type Duvel, som sier at du skal bruke en god del sukker, mener du da at du får en annen FG - og følgelig en annen alkoholprosent, også - dersom du tilsetter sukkeret et stykke ut i gjæringa i stedet for i starten?
Siste spørsmålet ditt Finn til Oddvar oppsummerer godt det vi også sitter og funderer på :)
 
1 kg sukker i 10 liter vann vil gjære ut til rundt 0.992.

Brewersfriend tar som du sier ikke hensyn til gjærbarhet, men Brewfather bla. gjør det korrekt.

@DagHelge Jeg ser at i oppskriften fra Bryggselv ligger FG som "fixed". Dette er i hvert fall feil når oppskriften ikke har med sukkertilsetning i kok på 5-7% som jeg har sett andre steder - jeg tror noen har oversett at FG var låst når de har lagd kitet. I oppskriften lå også WLP007 som har 5% høyere utgjæring enn S-04. Når jeg endrer gjær til S-04 og lar Brewfather regne ut FG får jeg 1.018 forventet.

Motsatt om man bytter ut 1.4 kg basemalt med 950g sukker (= samme OG), og bruker WLP007, beregner Brewfather FG 1.008 og ABV blir 8.5%.
Må nok ha litt av hvert inn med teskje :) hva mener du når du beskriver at FG er fixed ?
 
Absolutt. Jeg var som sagt usikker på den kalkulatoren jeg bruker når det gjelder sukker, så jeg er helt med på hva en riktig kalkulator viser. Poenget mitt var først og fremst at du må regne det sukkeret du tilsetter, inn i oppskrifta, og der vil det jo gi en høyere OG - og så får en bare se hva kalkulatoren sier om FG. Men kalkulatoren bør jo være riktig.

@Oddvar Demmo Når du har en oppskrift på en belgisk sterk golden øl, type Duvel, som sier at du skal bruke en god del sukker, mener du da at du får en annen FG - og følgelig en annen alkoholprosent, også - dersom du tilsetter sukkeret et stykke ut i gjæringa i stedet for i starten?

Jeg vet ikke, men kanskje
men det er ikke fordi gjæren ikke spiser opp det enkle sukkeret, men fordi det etterlater mer komplekse
Mye men i den setningen, men men..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Siste spørsmålet ditt Finn til Oddvar oppsummerer godt det vi også sitter og funderer på :)

Jeg har vært gjennom denne diskusjonen en gang tidligere, da jeg var ung og dum (4 år sida?), og da argumenterte jeg hardt for synspunktet til Oddvar. Det satt fryktelig langt inne å innse at jeg tok feil:p.

Jeg er litt engstelig for å stole på den logiske sansen min når det kommer til sånt som har med tall å gjøre, nettopp på grunn av sånt. Jeg har lurt meg sjøl til å tro at 2+2 må bli 5 et par ganger. Så nå håper jeg virkelig at jeg ikke tar feil denne gangen. Det innebærer i så fall at jeg også husker feil når det gjelder den forrige diskusjonen, så da vil ikke bare tilliten min til den logiske sansen min ryke, jeg vil måtte begynne å tvile på hukommelsen min, også - og det er ikke bra i min alder:D.
 
@Oddvar Demmo Når du har en oppskrift på en belgisk sterk golden øl, type Duvel, som sier at du skal bruke en god del sukker, mener du da at du får en annen FG - og følgelig en annen alkoholprosent, også - dersom du tilsetter sukkeret et stykke ut i gjæringa i stedet for i starten?

@Gahr skrev i en tråd om TC, hvis jeg ikke husker feil, at gjæren får mindre sjokk, hvis du tilsetter sukkeret senere i gjæringsprosessen. Tror han mente at dersom gjæren blir utsatt for lavere OG, så får den bedre helse og det kan kanskje tolkes som bedre øl og lavere FG.
 
Absolutt. Jeg var som sagt usikker på den kalkulatoren jeg bruker når det gjelder sukker, så jeg er helt med på hva en riktig kalkulator viser. Poenget mitt var først og fremst at du må regne det sukkeret du tilsetter, inn i oppskrifta, og der vil det jo gi en høyere OG - og så får en bare se hva kalkulatoren sier om FG. Men kalkulatoren bør jo være riktig.

@Oddvar Demmo Når du har en oppskrift på en belgisk sterk golden øl, type Duvel, som sier at du skal bruke en god del sukker, mener du da at du får en annen FG - og følgelig en annen alkoholprosent, også - dersom du tilsetter sukkeret et stykke ut i gjæringa i stedet for i starten?

Nei, så lenge sukkeret for gjære ut og det vil det så senkes FG, så om det hører til i oppskriften eller brukes til karbonmering spiller ingen rolle.
OG blir rett i brygge apper men nødvendigvis ikke FG.
 
1 kg sukker i 10 liter vann vil gjære ut til rundt 0.992.

Brewersfriend tar som du sier ikke hensyn til gjærbarhet, men Brewfather bla. gjør det korrekt.
...

Akkurat ja - det er greit å få bekrefta mistanken min.

Det har ikke vært noe egentlig problem for meg, for jeg har vel knapt brygga med sukker noen gang, bortsett fra muligens et par pateiske forsøk på belgisk golden ale en gang i tida. Men jeg har støtt på det fordi jeg har prøvd å bruke den i forbindelse med spørsmål som har dukka opp her på forumet, og da har jeg syntes den har gitt rare resultater.
 
@Gahr skrev i en tråd om TC, hvis jeg ikke husker feil, at gjæren får mindre sjokk, hvis du tilsetter sukkeret senere i gjæringsprosessen. Tror han mente at dersom gjæren blir utsatt for lavere OG, så får den bedre helse og det kan kanskje tolkes som bedre øl og lavere FG.

Gjær liker ikke høy OG nei, derfor tilsetter vi i sterke viner og sats sukker i flere omganger.
 
Jeg har vært gjennom denne diskusjonen en gang tidligere, da jeg var ung og dum (4 år sida?), og da argumenterte jeg hardt for synspunktet til Oddvar. Det satt fryktelig langt inne å innse at jeg tok feil:p.

Jeg er litt engstelig for å stole på den logiske sansen min når det kommer til sånt som har med tall å gjøre, nettopp på grunn av sånt. Jeg har lurt meg sjøl til å tro at 2+2 må bli 5 et par ganger. Så nå håper jeg virkelig at jeg ikke tar feil denne gangen. Det innebærer i så fall at jeg også husker feil når det gjelder den forrige diskusjonen, så da vil ikke bare tilliten min til den logiske sansen min ryke, jeg vil måtte begynne å tvile på hukommelsen min, også - og det er ikke bra i min alder:D.

Neida du det første er som regel det riktige. :)
 
Nei, så lenge sukkeret for gjære ut og det vil det så senkes FG, så om det hører til i oppskriften eller brukes til karbonmering spiller ingen rolle.
OG blir rett i brygge apper men nødvendigvis ikke FG.

Det der var ikke noe klart svar på spørsmålet, så jeg plager deg litt til, jeg:): Vil du få et annet resultat dersom du tilsetter en kilo sukker på slutten av hovedgjæringa i stedet for å tilsette det i kok? (Dette er et ja eller nei-spørsmål.)
 
@Gahr skrev i en tråd om TC, hvis jeg ikke husker feil, at gjæren får mindre sjokk, hvis du tilsetter sukkeret senere i gjæringsprosessen. Tror han mente at dersom gjæren blir utsatt for lavere OG, så får den bedre helse og det kan kanskje tolkes som bedre øl og lavere FG.

Det er så vidt jeg veit sånn Moortgat gjør med Duvel. De bruker forresten dekstrose, også; de mener visst at den gir et reinere resultat enn vanlig sukker (sukrose). Sikkert mange andre bryggerier som også gjør det der. Jeg har lest både at det er fornuftig å gjøre sånn, og at det ikke spiller noen rolle hva du gjør. (Min egen erfaring er at det blir like jævelig uansett:confused:.)

Nåja. Dette er vel off topic. Som resten av sukkerdiskusjonen etter hvert.
 
Gjær liker ikke høy OG nei, derfor tilsetter vi i sterke viner og sats sukker i flere omganger.

... og da kommer jeg på, at jeg hadde tenkt å ta et induksjonsbevis for @Finn Berger, mht. utgjæringen. a) Når du tilsetter sukkeret i koking (høy OG) eller b) etter stormgjæring (lavere OG). Men det blir i morgen hvis jeg pre-lunch, post-coffee finner ut hva jeg tenkte den gangen ;)
 
Jeg mener å ha lest, av noen her på forumet i enkelte øl f.eks i belgisk tripel ønsker du å tilsette sukker fra start. Fordi du ønsker at gjæren skal starte på en høy og for å produsere de rette esterne


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
... og da kommer jeg på, at jeg hadde tenkt å ta et induksjonsbevis for @Finn Berger, mht. utgjæringen. a) Når du tilsetter sukkeret i koking (høy OG) eller b) etter stormgjæring (lavere OG). Men det blir i morgen hvis jeg pre-lunch, post-coffee finner ut hva jeg tenkte den gangen ;)

Jeg venter i spenning:). Bare for ordens skyld: Det vil jo ikke bli helt likt, med mindre du er uhyre opptatt av å beregne et par faktorer:
  • Tilsetter du sukkeret i kok, blir jo noe av det borte i bunnfallet i kjelen - med mindre du hiver hele greia over i gjæringskaret.
  • Men så må jo det sukkeret du tilsetter seinere, løses opp i vann og kokes før du tlsetter det, og dermed øker du volumet, og tynner ut ølet.
At gjæren blir påvirka, kan vi vel se bort fra - sjøl om det under gitte forutsetninger sikkert kan skje?
 
Tilbake
Topp