Rask utgjæring av dobbel ipa , når skal man tørrhumle

Gir absolutt mening det du skriver , men å tilsette sukker utover i gjæringsforløpet istedenfor malt i mesken må vel påvirke smaken av ølet?

Helt klart, men den forskjellen vil skyldes forskjellen på malt og sukker. Tidspunktet for tilsetning av sukker kan nok tenkes å ha betydning, også, men ikke like stor. (Det kommer litt an på hvilke mengder vi snakker om, selvfølgelig.)
 
Nei, sukker gjærer til 900 og noe, det er jo alkohol med lav densitet og noe vann med densitet på 1000.
Så da blander du et bryg på 1010 med et på fx. 990, totalen blir da noe lavere enn 1010.
Bryggeprogrammene tar ikke hensyn til dette men regner med en utgjæaings prosent for totalen, dessverre ikke med 100% for sukker.
Sukker senker FG fordi det blir til alkohol, med all fusel som setter tydelig smak hvis du bruker nok, slik er det...
Om sukker gjærer til 900 eller 1000 er irrelevant for mitt resonnement. Jeg har aldri gjæret rent sukker. Mitt poeng var utelukkende å å vise, med dokumentasjon, at programmene ikke regner ut gjærbarheteten i de enkelte bestanddeler i vørten. Ognså vidt jeg greier å tolke deg, er det det samme som du hevder i din innvending.



Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Gir absolutt mening det du skriver , men å tilsette sukker utover i gjæringsforløpet istedenfor malt i mesken må vel påvirke smaken av ølet?

Ja, du får råspritsmak hvis du bruker nok sukker, ikke spør hvor mye, jeg har bare merket meg det særlig i ølrett hvor det er bukt 50 %
 
Må nok ha litt av hvert inn med teskje :) hva mener du når du beskriver at FG er fixed ?
Det er en funksjon i Brewfather at man kan skrive inn en verdi for FG manuelt, og i stedet for estimert final gravity står det da fixed final gravity - med varseltrekant! FG endrer seg da ikke selv om man øker maltmengde, fjerner sukker etc. Jeg tenker denne funksjonen kanskje er tiltenkt om man har brygget en oppskrift flere ganger og har erfaringsgrunnlag for hva FG blir, men jeg synes det er tryggere å heller justere forventet utgjæringsgrad på gjærtilsetningen.
upload_2020-9-30_21-9-30.png
 
Ja men...:) rent sukker tilsatt utover i gjæringsforløpet kontra mer korn i mesken gir vel ikke samme resultat med tanke på smak?

Det har jeg vel aldri påstått? Jeg har bare diskutert at når du tilsetter sukker, kan ha noe å si på vurdering av det ferdige ølet og muligens også på FG.
 
Ja hvis du er enig med meg :)

Det kommer an på hvem av deg du vil jeg skal være enig med:).

Hvis du er enig i at sukker tilsatt etter hovedgjæringa gir samme resultat som sukker tilsatt i starten av brygginga, må du vel være enig i at den sukkerdosen du foreslo å tilsette i ølet til @DagHelge vil gi samme effekt som om den var tilsatt i starten av brygginga - og altså vil øke OG. Og hvis du kikker på hva kalkulatoren sier om det, så ser du at FG ikke blir påvirka - eller eventuelt bare minimalt.

edit: Jeg mener å huske at det jeg sleit med forrige gang jeg diskuterte dette, var at OG skulle kunne økes i ettertid. Det var liksom ikke helt logisk. Tidsreiser er da ikke mulig:p.
 
Ingen svarte på spørsmålet
"er det en ide å tilsette en skvett sukkerlake sammen med siste tørrhumling"?

Er helt generellt spørsmål og tanken bak det er å få tilbake litt co2 etter at lokket på
bøtta har vært av.
Hva med 50g sukker i 24 liters bøtte, har det noe for seg?
Forutsetter at gjæren ikke har problem med å spise dette.
Så lite sukker tror jeg ikke påvirker smaken noe særlig.
 
Ok, hvor lenge hadde du ventet før du fatet etter siste humling?
Spørs på temperatur. Øl gjæra med Kveik lar jeg ikke stå mer enn fem dager på 30+. Så kommer det nok lit an på humletypen og mengde humle. Ei uke totalt da, så har du 2-3 dager med samme SG før du fater. Men hydrometeret bestemmer, la stå til SG er stabil.
 
Ingen svarte på spørsmålet
"er det en ide å tilsette en skvett sukkerlake sammen med siste tørrhumling"?

Er helt generellt spørsmål og tanken bak det er å få tilbake litt co2 etter at lokket på
bøtta har vært av.
Hva med 50g sukker i 24 liters bøtte, har det noe for seg?
Forutsetter at gjæren ikke har problem med å spise dette.
Så lite sukker tror jeg ikke påvirker smaken noe særlig.
Har prøvd å få svar :) synes innspillet ditt er godt .
 
Ingen svarte på spørsmålet
"er det en ide å tilsette en skvett sukkerlake sammen med siste tørrhumling"?

Er helt generellt spørsmål og tanken bak det er å få tilbake litt co2 etter at lokket på
bøtta har vært av.
Hva med 50g sukker i 24 liters bøtte, har det noe for seg?
Forutsetter at gjæren ikke har problem med å spise dette.
Så lite sukker tror jeg ikke påvirker smaken noe særlig.

Ja enig der, 50 gram sukker blir til 25 gram/12,5 liter co2 og 25 gram alkohol, bruk gjerne 100 gram hvis headspace tilsier det.
 
Frykter at dette grenser opp mot hop creep (eller ikke). @Finn Berger var det slik at humle tilsatt i gjær i suspensjon gir mindre (mulighet for) hop creep enn når FG er nådd?

Nei, det tror jeg ikke. Jeg skal ikke si det tverrsikkert, men jeg ser ikke helt hvorfor gjæren skulle påvirke enzymene. Men den aktive gjæren vil vel ta seg av det nye gjærbare sukkeret mer effektivt, og sjansen for at dette skal ta slutt innen rimelig tid, og for at gjæren da også vil få tatt seg av nydanna diacetyl, er kanskje større? Men jeg veit virkelig ikke; dette er bare spekulasjon.
 
Tilbake
Topp