Rask utgjæring av dobbel ipa , når skal man tørrhumle

Ja enig der, 50 gram sukker blir til 25 gram/12,5 liter co2 og 25 gram alkohol, bruk gjerne 100 gram hvis headspace tilsier det.
Var litt rask:) Finn har gode argumenter for å ikke tilsette sukker da dette kan medføre problematikk rundt hvor lenge ølet skal stå på gjæringskaret etter humling :)
 
Ingen svarte på spørsmålet
"er det en ide å tilsette en skvett sukkerlake sammen med siste tørrhumling"?

Er helt generellt spørsmål og tanken bak det er å få tilbake litt co2 etter at lokket på
bøtta har vært av.
Hva med 50g sukker i 24 liters bøtte, har det noe for seg?
Forutsetter at gjæren ikke har problem med å spise dette.
Så lite sukker tror jeg ikke påvirker smaken noe særlig.

Jeg skjønte ikke hensikten. Men ja, du vil jo få opp CO2-nivået litt, men det vil neppe spille noen rolle, for oksygenet vil ha hatt rikelig med tid til å bli absorbert av ølet innen det skjer.

Ellers vil det ha litt av den samme effekten som hop creep. Det tar lenger tid før det blir ro i gjærlåsen, og det vil dannes litt diacetyl. Men jeg aner ikke om 50 gram er nok til å bety noe særlig i noen retning.
 
Det kommer an på hvem av deg du vil jeg skal være enig med:).

Hvis du er enig i at sukker tilsatt etter hovedgjæringa gir samme resultat som sukker tilsatt i starten av brygginga, må du vel være enig i at den sukkerdosen du foreslo å tilsette i ølet til @DagHelge vil gi samme effekt som om den var tilsatt i starten av brygginga - og altså vil øke OG. Og hvis du kikker på hva kalkulatoren sier om det, så ser du at FG ikke blir påvirka - eller eventuelt bare minimalt.

edit: Jeg mener å huske at det jeg sleit med forrige gang jeg diskuterte dette, var at OG skulle kunne økes i ettertid. Det var liksom ikke helt logisk. Tidsreiser er da ikke mulig:p.

Jeg er bare en som mener at OG øker og FG minker uansett når sukker tilsettes.
 
Jeg skjønte ikke hensikten. Men ja, du vil jo få opp CO2-nivået litt, men det vil neppe spille noen rolle, for oksygenet vil ha hatt rikelig med tid til å bli absorbert av ølet innen det skjer.

Ellers vil det ha litt av den samme effekten som hop creep. Det tar lenger tid før det blir ro i gjærlåsen, og det vil dannes litt diacetyl. Men jeg aner ikke om 50 gram er nok til å bety noe særlig i noen retning.

Jeg regnet med at sukkeret gjæret så raskt at o2 ble drevet ut og ikke fikk gjort noe skade, men her vil jeg ikke påstå noe.

:Redigert skrivefeil
 
Sist redigert:
Jeg regnet med at sukkeret fjæret så raskt at o2 ble drevet ut og ikke fikk gjort noe skade, men her vil jeg ikke påstå noe.

Ja, så lenge gjæring pågår. Jeg er enig med deg:). Jeg tenkte på en situasjon der gjæringa er over. Men også da er det jo masse våken og fin gjær som svømmer rundt og leiter etter mat. Så jeg tror ikke litt oksygen i dunken er så farlig som mange vil ha det til, om man nå hiver inn humla fort gjennom ei lita glipe, og ikke tar lokket helt av og sørger for full utlufting.
 
Jeg er bare en som mener at OG øker og FG minker uansett når sukker tilsettes.

Lek deg litt med en kalkulator (ikke Brewersfriend sin) neste gang du mekker en oppskrift, og se hva en ekstra tilsetning av sukker gjør. Og hvis den forteller at FG går ned, er det interessant. (Sjekk også gjerne hva som skjer hvis du erstatter malt med sukker i en sånn mengde at OG forblir lik. Da skal jo FG bli lavere, siden du erstatter en blanding av gjærbart sukker og dekstriner (=malt) med 100% gjærbart sukker.)
 
Min kalkulator er mer rett enn en brygger app og jeg bruker ikke annet når det gjelder sukker og den viser at FG går ned, erstatter du malt med sukker går den veldig ned.
 
Min kalkulator er mer rett enn en brygger app og jeg bruker ikke annet når det gjelder sukker og den viser at FG går ned, erstatter du malt med sukker går den veldig ned.

Har du utvikla en egen kalkulator som er bedre enn Brewfather, Beersmith og de andre? Og som altså trumfer de utregningene de leverer? Sorry, men du kan ikke vente at det skal bli godtatt uten videre.
 
Har ikke sett på noen apper når det gjelder sukkertillsetninger (kun en rask titt på beertools som ikke tart hensyn til sukkerets 100% utgjæring og dermed ikke kan brukes her)
deretter er det kalkulator/regneark og hjemmebrendtsboken/vinbøker som sier at 16 gram sukker utgjæret i 1 liter vann blir 1 % alkohol.
Så er det bare å regne videre med mengder og egenvekten til alkohol som er 0,79.
 
Har ikke sett på noen apper når det gjelder sukkertillsetninger (kun en rask titt på beertools som ikke tart hensyn til sukkerets 100% utgjæring og dermed ikke kan brukes her)
deretter er det kalkulator/regneark og hjemmebrendtsboken/vinbøker som sier at 16 gram sukker utgjæret i 1 liter vann blir 1 % alkohol.
Så er det bare å regne videre med mengder og egenvekten til alkohol som er 0,79.

Da overlater jeg saken til de matematikk- og realfagskyndige:). Du diskuterer med en analfabet (eller hva det nå heter) på det området:p. Det blir bare tull om jeg prøver å vurdere dette.
 
@Oddvar Demmo har rett :)

mvh
matematikk- og realfagskyndig

I hva? Jeg betviler ikke de tallene han oppgir i den siste posten sin. Det jeg lurer på er om en ekstra tilsetning av sukker til en gitt oppskrift vil senke FG. Jeg ser for meg at maks effekt er å ikke endre FG i det hele tatt, og at det krever at sukkeret har en utgjæringsprosent på 100 (hvilket det i praksis ikke helt når opp til, men det kan vi sikkert se bort fra).

Jeg er åpen for at det er feil, men jeg skulle i så fall gjerne skjønt hvorfor.
 
Sist redigert:
Har ikke sett på noen apper når det gjelder sukkertillsetninger (kun en rask titt på beertools som ikke tart hensyn til sukkerets 100% utgjæring og dermed ikke kan brukes her)
deretter er det kalkulator/regneark og hjemmebrendtsboken/vinbøker som sier at 16 gram sukker utgjæret i 1 liter vann blir 1 % alkohol.
Så er det bare å regne videre med mengder og egenvekten til alkohol som er 0,79.
Nå er ikke jeg @Finn Berger sin matematikk- og realfagskyndige, men vil ikke det si at egenvekten på den vann- og alkoholblandinga du skisserer der blir omtrent 0,998? Altså så nært 1,0 at ihvertfall mitt hydrometer ikke ville klart å skille det ut? Enig i at alkohol har lavere egenvekt enn vann, så at sukker tilsatt i ølet vil senke egenvekten, men med de mengdene vi snakker om her, vil det gi nevneverdig utslag?
 
Nå er ikke jeg @Finn Berger sin matematikk- og realfagskyndige, men vil ikke det si at egenvekten på den vann- og alkoholblandinga du skisserer der blir omtrent 0,998? Altså så nært 1,0 at ihvertfall mitt hydrometer ikke ville klart å skille det ut? Enig i at alkohol har lavere egenvekt enn vann, så at sukker tilsatt i ølet vil senke egenvekten, men med de mengdene vi snakker om her, vil det gi nevneverdig utslag?

Jeg orka ikke begynne å regne på det, men det var noe sånt jeg så for meg kunne bli resultatet, ja - og at det måtte ganske svære mengder sukker til for at det skulle bli merkbart.

Jeg kan jo gjøre det motsatte eksperimentet: Dersom jeg starter med en god gammeldags sats med 100% sukker, så vil FG ligge et sted under 1.000. Om jeg så tilsetter en del malt til oppskrifta, så veit jeg jo av erfaring at FG vil havne høyere. Og da må så klart det omvendte også være tilfelle; FG vil synke når jeg tilsetter sukker.

Jeg har nok latt meg lure av kalkulatoren, ja. Det var ganske dårlig gjort av den å fortelle meg at FG ble den samme, eller ganske snart økte, når jeg la på sukker i oppskrifta.
 
Sist redigert:
Er det noen av kalkulatorene som faktisk håndterer sukker riktig? Den som @loebrygg brukte, ga jo også samme FG når han la på 1 kg sukker på ei oppskrift med 4 kg pilsmalt. Og jeg gikk jo ut fra at den i alle fall måtte være riktig. Hva med Beersmith?

Det jeg lurer hardt på nå, er om jeg faktisk hadde rett den forrige gangen denne diskusjonen var oppe:p. Eller har jeg tatt feil to ganger:(?

Her må det forskes!

Og @Oddvar Demmo : Sorry, Oddvar - men jeg får skylde på at du ikke er lærer;). Det måtte en pedagog til for å få meg til å se lyset:p.

(Jeg sliter stadig med ettervirkningene her; å klare å forene to motstridende logiske eksempler. Hjelp!)
 
Er det noen av kalkulatorene som faktisk håndterer sukker riktig? Den som @loebrygg brukte, ga jo også samme FG når han la på 1 kg sukker på ei oppskrift med 4 kg pilsmalt. Og jeg gikk jo ut fra at den i alle fall måtte være riktig. Hva med Beersmith?

Det jeg lurer hardt på nå, er om jeg faktisk hadde rett den forrige gangen denne diskusjonen var oppe:p. Eller har jeg tatt feil to ganger:(?

Her må det forskes!

Og @Oddvar Demmo : Sorry, Oddvar - men jeg får skylde på at du ikke er lærer;). Det måtte en pedagog til for å få meg til å se lyset:p.

(Jeg sliter stadig med ettervirkningene her; å klare å forene to motstridende logiske eksempler. Hjelp!)
La på en kilo sukker i en pilsoppskrift jeg hadde liggende i beersmith. Estimert OG gikk fra 1,062 til 1,079 og estimert FG fra 1,011 til 1,007.
 
Jeg skønner ikke hvorfor vi skal henge oss opp i hva kalkulatorene sier

BTW, på tide å flytte tråden kanskje
 
Nå er ikke jeg @Finn Berger sin matematikk- og realfagskyndige, men vil ikke det si at egenvekten på den vann- og alkoholblandinga du skisserer der blir omtrent 0,998? Altså så nært 1,0 at ihvertfall mitt hydrometer ikke ville klart å skille det ut? Enig i at alkohol har lavere egenvekt enn vann, så at sukker tilsatt i ølet vil senke egenvekten, men med de mengdene vi snakker om her, vil det gi nevneverdig utslag?
Nå er vel sukkertilsetningen vanligvis litt større når det er planlagt, men uansett er jo hovedpoenget at forventet utgjæringsgrad øker markant. Kalkulatorene som bare summerer gravity points og legger gjærens vanlige utgjæringsgrad på alt vil jo si deg at forventet FG øker 2 punkter, mens realiteten er at den synker nesten 2 punkter - og totalt 4 punkter forskjell klarer vel alle hydrometere å måle forskjell på.

@Finn Berger jeg gjentar: Brewfather gjør det rett så vidt jeg kan oppfatte. (@loebrygg brukte for øvrig også Brewersfriend og ikke Brewfather som du antok i post #15).
 
Jeg skønner ikke hvorfor vi skal henge oss opp i hva kalkulatorene sier

BTW, på tide å flytte tråden kanskje

Jeg er nesten nødt til det, siden jeg bruker dem - og da er det ganske kjipt at den jeg bruker, ikke er riktig. Nå er jeg riktignok mest opptatt av OG når jeg mekker ei oppskrift, men likevel ... . Og hadde kalkulatoren vært riktig, kunne hele denne diskusjonen vært unngått, for da hadde jeg sett med en gang hva som skjer når en tilsetter sukker. Du også, for den sakens skyld:p.
 
Tilbake
Topp