Rask utgjæring av dobbel ipa , når skal man tørrhumle

DagHelge

Norbrygg-medlem
Vi har brygget en dobbel ipa, two capteins, med ferdig sett fra bryggselv. OG etter oppskrift skulle bli 1.073, vi endte opp med 1.078. Hadde ikke tid til å sette gjærstarter så vi endte opp med å bruke tørrgjær, seks pakker 04 til en 23 liters batch som anbefalt i brewersfriend til sterk ale. Oppskriften sier OG 1.073 og FG 1.008 og dette får vi ikke til å henge sammen i forhold til hva man kan forvente av denne gjæren. Utgjæring må da bli rundt 89% , og dette virker urimelig å oppnå. Etter to dagers gjæring var SG i går nede på 1,024. Har gjæret jevnt og pent uten noen utpreget stormgjæring. Oppskriften har to tørrhumlinger, første på dag 3, neste på dag 10. Vi har valgt å se bort fra angivelsen av dager, og heller holdt oss til det vi har lest oss til her på forumet. Tørrhumlet første humle i går når utgjæringen var ca 2/3 ferdig, tenkte å tilsette siste humle rett før aktivitet med gjæring er over, og det kan fort bli imorgen. Da sitter vi med en dobbel ipa som er ferdig utgjæret på 6 dager, spørsmålet blir da hva vi bør gjøre videre. Bør jo la gjæren få litt tid til å rydde opp, men kommer kanskje fort i konflikt med hvor lenge en så tungt humlet ipa bør stå før den fates. Har sett på en del diskusjoner her inne at mange mener at tørrhumling i mer enn tre dager ikke har noen hensikt. Hva mener ekspertisen på forumet? Takker for innspill :)
 
Jeg tørrhumla en Rødskjegg etter 48 timer. S-04 hadde allerede avtatt i aktivitet og var gått fra 1.068 til 1.025. Dette på 17C. For et beist den gjæra er. Hvis du ikke har brukt sukker så vil S-04 stoppe på 1.015-16 tipper jeg.
 
Fermentis sier 75% utgjæring med 04. Jeg har brukt den et par ganger nå, og den ga 78% i en session IPA meska på 65 + 72, og 73% i en amber meska på 67 + 72. Opp mot 90% utgjæring virker veldig rart; det er sånt du får med diastaticus-varianter. Dere ligger på 76% nå, og har neppe langt igjen ned til FG.

Der spiller antakelig ikke så stor rolle hva dere gjør med den siste tilsetningen. Hvis vi tar som premiss at dere venter 4 dager etter at FG er nådd, og at FG ikke er nådd enda, så er det vel rimelig å vente.

Men dette med antall dager med humla i tror jeg ikke er så blånøye. I Vestkyst, som er en slags light-versjon av two captains, skal humla ligge i i 7 dager, og det gir ikke akkurat noe dårlig resultat. I den siste NEIPA'en min blei humla liggende i flere dager på overtid fordi jeg hadde trøbbel med utgjæringa, og måtte tilsette ny gjær, men den har likevel kraftig aroma.

Du trenger ikke mer enn et par dager, men jeg ser ikke helt problemet med å la humla ligge i ølet i opptil i alle fall ei uke, skjønt det kommer litt an på mengdene. Nå er jo hovedmengden tilsatt allerede, så jeg ville sett mest på hvor lenge den må ligge i ølet. Den siste tilsetninga er bare litt "polish" på den første.

Et hensyn å ta er jo omkostninga i form av å slippe til luft i et øl som er helt utgjæra. Jeg veit ikke hvor fryktelig viktig det er, men ut fra det kunne det være en ide å ha i den siste tilsetninga nå, mens det ennå er litt gjæraktivitet, og så heller leve med at denne siste tilsetninga får ligge et par-tre dager lenger enn om dere venter lengst mulig.

Med en sånn massiv dose tilsatt allerede ville jeg i alle fall passa på å tappe så snart som mulig. Hoveddelen av smak og aroma fra tørrhumlinga kommer jo fra den, så det er den liggetida den får, som er viktigst.
 
Hvordan kan tilsetning av sukker bidra til å senke FG? Har sett det foreslått i andre tråder også, men får ikke helt tak i hvorfor dette kan fungere.
 
Hvordan kan tilsetning av sukker bidra til å senke FG? Har sett det foreslått i andre tråder også, men får ikke helt tak i hvorfor dette kan fungere.

FG blir senket fordi å blande inn sukker er nøyaktig det samme som å blande inn brennevin, alt sukker blir jo til alkohol og co2, alkohohol har lav SG så total SG/FG blir lavere, sånn er det.
 
FG blir senket fordi å blande inn sukker er nøyaktig det samme som å blande inn brennevin, alt sukker blir jo til alkohol og co2, alkohohol har lav SG så total SG/FG blir lavere, sånn er det.

Problemet er bare at du får høyere OG, også, så potensiell FG blir litt høyere, faktisk.

Du får lavere FG med sukker bare hvis du erstatter noe med lavere utgjæringsprosent med sukker, som jo er 100% gjærbart. Men det kan du ikke få gjort etter at du har blanda maltet. Da kommer sukkeret i tillegg.
 
Neida, Oddvar har nok rett. Ren alkohol har lavere egenvekt enn vann så fg går litt ned, men det er minimalt.
Enkelt sett kan man si at man hever OG så ugjæringsgraden blir høyere men fg uforandret
 
Neida, Oddvar har nok rett. Ren alkohol har lavere egenvekt enn vann så fg går litt ned, men det er minimalt.
Enkelt sett kan man si at man hever OG så ugjæringsgraden blir høyere men fg uforandret

Test med en kalkulator. Legger du til sukker i oppskrifta, går både OG og FG opp.

Jeg bruker Brewersfriend. Det er fint om noen kunne sjekke med en annen.

Vi sier jo at vi "tørker ut" ølet med sukker. Men da bruker vi sukker i stedet for malt, f.eks. i et øl som en Duvel. Og vi må bruke mindre sukker - omtrent halvparten bare, tror jeg - enn malt. Erstatter du en kilo malt med 500 gram sukker får du samme OG og FG, men ølet vil oppleves som tørrere/tynnere.
 
Neida, Oddvar har nok rett. Ren alkohol har lavere egenvekt enn vann så fg går litt ned, men det er minimalt.
Enkelt sett kan man si at man hever OG så ugjæringsgraden blir høyere men fg uforandret

JA, dere må ikke tenke sukker selv om det er det dere tilsetter, tenk/regn på alkohol, tilsetter du 1kg. sukker så har du i virkeligheten. tilsatt 500 gram alkohol.
 
Test med en kalkulator. Legger du til sukker i oppskrifta, går både OG og FG opp.

Jeg bruker Brewersfriend. Det er fint om noen kunne sjekke med en annen.

Vi sier jo at vi "tørker ut" ølet med sukker. Men da bruker vi sukker i stedet for malt, f.eks. i et øl som en Duvel. Og vi må bruke mindre sukker - omtrent halvparten bare, tror jeg - enn malt. Erstatter du en kilo malt med 500 gram sukker får du samme OG og FG, men ølet vil oppleves som tørrere/tynnere.

Sjekka nettopp BF og det stemmer ikke, fg uforandret, % opp
 

Vedlegg

  • Screenshot 2020-09-30 at 17.01.16.png
    Screenshot 2020-09-30 at 17.01.16.png
    670,3 KB · Sett: 21
  • Screenshot 2020-09-30 at 17.01.21.png
    Screenshot 2020-09-30 at 17.01.21.png
    712,1 KB · Sett: 21
Sjekka nettopp BF og det stemmer ikke, fg uforandret, % opp

BF = Brewfather?

Hvis jeg forstår deg rett, så la du til sukker i ei oppskrift og fikk samme FG, men høyere OG og %.

Interessant; jeg har hatt en mistanke om at Brewersfriend gjør noe rart med sukker. Det var derfor jeg ba om en sjekk.
 
Nei, Brewers Friend, se screenshot ;)
Hvis jeg forstår deg rett, så la du til sukker i ei oppskrift og fikk samme FG, men høyere OG og %.
Jupp

Det er uansett ikke så viktig hva kalkulatorene beregner fg til
Og det er selvfølgelig ikke altid gjæra spiser alt sukkeret, men det må man jo gå ut i fra
 
Nei, Brewers Friend, se screenshot ;)

Jupp

Det er uansett ikke så viktig hva kalkulatorene beregner fg til
Og det er selvfølgelig ikke altid gjæra spiser alt sukkeret, men det må man jo gå ut i fra

Ja, og poenget nå var jo at du ikke får senket FG i et brygg under gjæring gjennom å tilsette sukker.
 
Kjekt å følge med på diskusjonen dere har nå, lærerikt. Men hva med gjæren i karet som etter hva vi skjønner normalt ikke er i stand til å gjære lenger ned enn der vi er ca nå? Målte nettopp SG og den var nå krøpet ned til 1.016.
 
Kjekt å følge med på diskusjonen dere har nå, lærerikt. Men hva med gjæren i karet som etter hva vi skjønner normalt ikke er i stand til å gjære lenger ned enn der vi er ca nå? Målte nettopp SG og den var nå krøpet ned til 1.016.
Jeg tror du skal være fornøyd med det hvis du har brukt S-04

Enig - det stemmer med mine (riktignok litt begrensa) erfaringer også.

Jeg begriper ikke hvordan de oppskrifta kan operere med en utgjæringsprosent på 89. Det skal ikke være muilg med en cerevisiae.
 
Tilbake
Topp