Rask utgjæring av dobbel ipa , når skal man tørrhumle

Tror du er inne på noe veldig riktig der miguel, all matlaging for eksempel , baserer seg på prosess. Hvis så ikke skulle være tilfelle så hadde det bare vært å hive alle ingredienser i en foodprossessor og servert :)
Jeg har faktisk adaptert "tørrhumling" til matlaging, alt av friske freshe ting, det går inn ved knockout. Lag indisk f.eks, hiv oppi korianderbladene tidlig? Sløsing, de går i ved knockout, og som noe man sper på etter at retten er servert.
 
Jeg har faktisk adaptert "tørrhumling" til matlaging, alt av friske freshe ting, det går inn ved knockout. Lag indisk f.eks, hiv oppi korianderbladene tidlig? Sløsing, de går i ved knockout, og som noe man sper på etter at retten er servert.
Tror det er mange likhetspunkter mellom ølbrygging og matlaging. ...pepre biffen før steking på sterk varme.. brent pepper og dårlig resultat... etc :)
 
Tror det er mange likhetspunkter mellom ølbrygging og matlaging. ...pepre biffen før steking på sterk varme.. brent pepper og dårlig resultat... etc :)

men du må da pepre biffen før du steker den, den "brente" røstete peppersmauken er jo det du vil ha
 
Men....det som vi må fremheve som høydaren på denne tråden er for oss oddvar som ikke brydde seg en døyt om kritikk og annerkjente kalkulatorer. Det vi holder på med er ikke trolldom. Fysiske regler og annerkjent metodikk holder i massevis:) Det tror vi gjelder for det meste vi diskuterer her på forumet, innspillene til oddvar synes vi kan tjene som en tankevekker :)
 
Dette har du gjort mange ganger regner vi med :) gi oss ett hint hva vi skal se etter ?:)
Det er ikke noe hint. Du må kjenne oppsettet ditt. F.eks så brukte jeg to døgn som standard i de småkjøleskapene mine, fra jeg startet å kjøle, skjulte elemeter bak veggen og ikke så mye OOMPF. I det svarte kjølskapet som hadde helt åpen fryserdel så tok det kanskje 24 timer, fordi tempen i det sank mye raskere.>

Bare få vekk "dritten", og om du ikke liker smaken av helt fersk og fin rå humle, så venter du lengre neste gang før du tar den.
 
Sist redigert:
OOMPF...start gjerne der :) hva i all verden betyr det da?:)
Nå er du litt utydelig miguel :) Skjønner ikke helt begrepet "dritten" :)
 
Sist redigert:
OOMPF...start gjerne der :) hva i all verden betyr det da?:)
Nå er du litt utydelig miguel :) Skjønner ikke helt begrepet "dritten" :)
Haha. Det er ikke noe rocket science bak dette. Ooompf betyr bare kjøleevne. Et kjøleskap som har elementer skjult bak veggen kjøler gjerne tregere enn ett som har de ute i det fri inne i kjøleskapet.

Dritten er det du ikke har lyst til at skal feste seg på tennene når du drikker ølet, altså humlerester.
 
OOMPF...start gjerne der :) hva i all verden betyr det da?:)
Nå er du litt utydelig miguel :) Skjønner ikke helt begrepet "dritten" :)
Var det så vanskelig å skjønne da? :) "Oomph" er kjøleeffekt, og "dritten" er det han har beskrevet før --> humlebiter og "grønska" :)

Edit: og der var Miguel før meg, jaja, lar den stå :)
 
Utgjæringsprosent er noe jeg sliter litt med å få helt på plass. Ulike gjærtyper har forskjellige egenskaper med tanke på hvor langt de klarer å gjære ut ølet. S04 som er brukt i dette ølet gir seg typisk rundt max 80% utgjæring. Ut ifra dette kan det forventes at ølet vårt stopper på en SG rundt 1,015 - 1,018. Skulle det gjæret ned til 1,008 så ville dette betydd en utgjæring lagt opp på 80 tallet, noe som ikke er realistisk for S04.
Dersom vi hadde tilsatt sukker nå på slutten for å få senket FG, ville ikke det også ført til at utgjæringsprosenten hadde gått opp til ett nivå som er utenfor rekkevidden til S04. Skjønner ikke helt dette :)
 
Utgjæringsprosent er noe jeg sliter litt med å få helt på plass. Ulike gjærtyper har forskjellige egenskaper med tanke på hvor langt de klarer å gjære ut ølet. S04 som er brukt i dette ølet gir seg typisk rundt max 80% utgjæring. Ut ifra dette kan det forventes at ølet vårt stopper på en SG rundt 1,015 - 1,018. Skulle det gjæret ned til 1,008 så ville dette betydd en utgjæring lagt opp på 80 tallet, noe som ikke er realistisk for S04.
Dersom vi hadde tilsatt sukker nå på slutten for å få senket FG, ville ikke det også ført til at utgjæringsprosenten hadde gått opp til ett nivå som er utenfor rekkevidden til S04. Skjønner ikke helt dette :)

Utgjærings prosenten til gitt gjærtype er vanligvis ved 100% malt ved en gitt mesketemp


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp