rask utgjæring

Bjørn k

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg laget meg eit test brygg på 4 liter søndag den 27.01.13.Prøvde og lage ein red ale og fikk ein OG på 1.052. hadde kjøpt inn gjær av typen wlp 011 europeann ale yeast.. gjæring startet i løpet av natten og full gjæring på mandagen.Temperaturen låg på 22 C. på røret står det 21-24 C på gjæring temperatur. mens på nettsida til wlp står det 18-21 C gjærings temperatur..hva er rett?? i dag morges tirsdag så var det heilt sluttet og gjære og målte ein FG på 1.012 nå  i kveld.. Er ikkje det litt unormalt med ein så kjapp utgjæring??Eller er det på grunn av mange gjærseller og lite brygg som gjør det??
Noen som har erfaringer med denne gjæren og ev vært ute for det samme??

Ferdig utgjæret på tre dager er rimelig vanlig, etter min erfaring. Den høye temperaturen din har nok hjulpet til.

Litt usikker på hvorfor det står forskjellig temperatur, men det kan være at tempen på røret gjelder for profesjonelle (som kan gjære på høyere temp pga store volum) mens tempen på nettsiden gjelder hjemmebryggere.

Ok derfor det står det sikkert.. gjæren kom i på søndags ettermiddagog begynte og gjære natt til mandag. og var ferdig utgjæret tirdags morgen..det vil si drøye 24 timer det..

Tilbake
Topp