Raskt gjæringsforløp på pils?

Prøver på min første pils. Brukte kun pilsmalt og VLP833. Etter oppskriften traff jeg OG på 1.048. Kjølte vørter ned til 8 grader før jeg tilsatte gjæren. Satte så opp temperaturen til litt under 10 grader. FG skal være 1.009. Etter 2 dager startet gjæringen. Men allerede nå etter 7 dager totalt er graviteten nede på 1.016. Følger gjæringen samme tempo i sluttfasen så er den nede på FG i løpet av et par dager muligens. Det rimer ikke med det jeg har lest at pils gjerne skal gjære i 2 til 3 uker. Men det er kanskje slik at graviteten synker senere på slutten av gjæringsforløpet. Skulle gjerne lagt inn en diacetylrest, og ifølge gravitet på 1016 så er det snart klart for det hvis den skal settes igang når det er 3-5 punkter igjen før ølet er på FG. Men føler det er alt for tidlig. Noen råd?
 
Du kan fint øke temperaturen nå, uten negative konsekvenser for smaken, så vidt jeg har forstått.
 
At den er nede på 1.016 på syv dager er ikke spesielt raskt, det er heller langsomt om det i det hele er unormalt.

Ales gjærer jo i to uker, men nesten alt fall i gravity skjer dw første tre-fire dagene.

Diacetylstopp er ikke nødvendig om du pitchet gjær i kald vørter, men om du vil er det bare å ta det nå. Litt sent mhp gravity, men det går fint.
 
den skal ikke bruke 2-3 uker på gjæringen, men totalt tar det gjerne 4 uker.
Bryggeriene gjærer på under en uke så.
Og øk gjerne tempen NÅ.
 
På tide å øke temp et par grader nå, 1 grad PR dag er god praksis, ikke mer enn 3. Ikke bare for D rest, men også for å gire opp gjæren til å konsumere acetaldehyd, og annet som gir uønsket smak. Gjæren har nå begynt på de tyngre sukkerarter som tar lengre tid å metabolisere, og aktiviteten til gjæren avtar samtidig. Du bruker sikkert 3-5 dager på å nå 1.009 ish
 
Det er mange veier til Rom Men Charlie stoler jeg på. I moderne lager fermentering er det mange som kjører rest på opp til 20 gr, funker sikkert bra det og. Men spesielt om man skal gjenbruke gjær bør man behandle den pent
 
Her er en av de bedre beskrivelsene jeg har sett på gjæring av lager:
http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Fermenting_Lagers

Her er et par til. Denne er et eksperiment mellom tørr og flytende gjær
http://brulosophy.com/2016/02/08/fe...ager-yeast-saflager-3470-exbeeriment-results/

Og denne gir en beskrivelse av prosessen for et hurtig løp av lagerbrygg (denne er det fristende å prøve). Det er nok sant som han sier at hvis man har begrenset med kjølekapasitet er det mange som kvier seg for å brygge lager pga den tiden det tradisjonelt tar: http://brulosophy.com/methods/lager-method/
 
Hurtigmetoden fungerer svært bra for meg hvertfall. 8-10c til attenuation ligger på 50-60%. Stiller så fryseren min på 20c og lar den stå 3-4 dager før jeg coldcrasher med gelatin ned mot -1c i en uke. Overføres til fat og nytes deretter. Har brukt Fermentis S-189 og WLP833 og de virker og funke bra med det regimet... Skal prøve WLP802 med samme metode til helga tenkte jeg.
 
Da er det bare å prøve her også. Må karbonere på flaske, så tidsbesparelsen blir ikke så stor i mitt tilfelle. På denne batchen er det nok for sent å kjøre opp til 20c, så jeg får la den stå på 13c inntil det smaker rent. Må også stikke om før jeg flasker, da jeg blander sukkerblandingen i omstikkingsfat. Kjører du temperaturen stegvis ned til frysepunktet slik han beskriver?
 
Tilbake
Topp