"raskt" surøl

Har lenge vært gira på å sette noe surøl. Aller helst noe i gata flamsk rød. Greia er at jeg er ikke sååå tålmodig som man kanskje bør være som surølbrygger. I min søken etter bryggemetoder, tror jeg kanskje at jeg har kommet frem til at kettle souring er en bra måte å gå frem på for å treffe surt ganske fort.

Spørsmålet mitt, som navnet på tråden tilsier, er dermed. Vil dette bidra til "raskt surøl"? Eller vil jeg være nødt til å smøre meg med tålmodighet og vente et år eller to før godsakene er drikkeklare?
 
Ja, har lest gjennom, men føler litt at dette er å lære ølbrygging på nytt!
Edit: har sett overskrifta, men artikkelen har på finurlig måte gått meg hus forbi. Takk for link!
 
Sist redigert:
Tilsett melkesyrebakterietabletter i kokekaret, og la det stå å syrne i 24-48T på 40 grader. Kok som vanlig, og gjær med vanlig gjær. Så har du surøl på samme tid som vanlig øl :)
 
Vil dette kunne gi øl som minner om for eksempel grand cru dersom malt og alt tilpasses?
Nei.

Kettle sour/syrning med melkesyrebakterier får kun ned PH, slik at ølet oppleves som surt. Der slutter alle likheter med tradisjonelt surøl. Kettlesour og fatlagret øl er egentlig to forskjellige øltyper spør du meg, og er dermed ikke sammenlignbare. Jeg følte smaken ble litt flat og kjedelig. Hadde ikke så veldig spennende maltbase(50/50 pils og hvete).
 
Nei.

Kettle sour/syrning med melkesyrebakterier får kun ned PH, slik at ølet oppleves som surt. Der slutter alle likheter med tradisjonelt surøl. Kettlesour og fatlagret øl er egentlig to forskjellige øltyper spør du meg, og er dermed ikke sammenlignbare. Jeg følte smaken ble litt flat og kjedelig. Hadde ikke så veldig spennende maltbase(50/50 pils og hvete).

Forstår. Vil det da si at slik syrning egner seg best til typ berliner weisse? Eller vil det være mulig å funke opp maltbasen noe og dermed få mer smak, for så å gjære relativt lenge med eiketerninger? Lenge som i et par måneder.
 
Forstår. Vil det da si at slik syrning egner seg best til typ berliner weisse? Eller vil det være mulig å funke opp maltbasen noe og dermed få mer smak, for så å gjære relativt lenge med eiketerninger? Lenge som i et par måneder.
Det vil absolutt fungere. Jeg ble fristet av tanken om en sur IPA når jeg brygget.
 
Kult! Da tror jeg jaggu jeg slenger meg i gang med en radk oud bruin etter hvert :) lekte også med tanken om å brygge noe med rugmalt, syrne ganske greit og slenge oppi noe kirsebær. Mulig at man kan legge seg mot noe som ægirs lærdøl. Noen som har erfaringer med noe sånt?
 
Hehe, skjønner. Må vel bare innse at man får ta tiden til hjelp dersom man skal lage noe tradisjonelt. Noen som vet hvordan det vil være å syrne i kokekar, for så å gjære med nøytral gjær oppå typ 500g/L med bær?
 
Tilbake
Topp