Rattventil til CO2 flaske

BaardS skrev:
Har to slike 2 kilos, som jeg har fått gratis med stigerør intakt og et 5 kilos uten stigerør med kran. Kan ennå ikke finne et tilfelle hvor kran har gitt meg noe som helst. Enten trenger jeg CO₂ eller så gjør jeg det ikke... Av/På funker det  ;)

Hei Baard, lurer på om jeg kan plage deg med et spørsmål til :)    Fjernet du bare stigerøret selv?  Kan vel ikke være vanskelig det?
 
Fikk det fjernet der jeg fyllte, men det er ikke vanskelig. Kun å skru av.

Det som kan være vanskelig er å skru av Kran/hendel uten å kunne spenne fast flasken. Sitter ofte svært godt...
 
Endte med en 6-kilos ferdig ombygd flaske fra Bra-tek i Drammen (med rattventil faktisk).
Kosta 800-ognoe + moms.  Han sender bare regning så vet ikke eksakt.

Meget hyggelig og interessert mann som driver der, anbefales!  :amen:
Han hadde også 5 kilos og 2 kilos inne nå, men kommer til å fortsette å bygge om for å ha noen på lager.
Han sa det bare var å komme for å fylle, men jeg glemte å spørre hvor mye han tar for det.
 
Som nybegynner på dette - er det ikke nødvendig å ha næringsmiddelgodkjent Co2 for bruk her?
Er det ingen som helst problemer med forurensning fra disse "ikke-næringsmiddel-godkjente" flasker?
 
Bulleland: Svar til begge spørsmål er nei. CO2 fra brannslukningsbutikker funker helt greit. Forøvrig veldig fint å se at noen få av oss, har lært at vi på norsk ikke deler ordene som på engelsk
Til Tim: Tror jeg betalte ca 360 for å fylle en 5 liter hos Bra Tec. Det var hvertfall ikke mye mer.
 
Ketil skrev:
Til Tim: Tror jeg betalte ca 360 for å fylle en 5 liter hos Bra Tec. Det var hvertfall ikke mye mer.
Ok takker :)  Jeg endte med å kjøpe en 6-kilos hos Bra-Tec, men tror jeg kommer til å supplere med en slik fra Bauhaus.
Kjipt å ikke ha noe når flaska går tom, og 16 mil til Drammen.
 
Er det slik at når man slipper hendelen så stenger ventilen helt? Isåfall må man holde denne i åpen stilling når man skal karbonere ølet?
 
De har låsesplint som låser håndtaket enten i åpen eller lukket stilling. Rattventil er helt bortkastet. Iallefall for meg.
 
De har låsesplint som låser håndtaket enten i åpen eller lukket stilling. Rattventil er helt bortkastet. Iallefall for meg.
Supert. Kom helt tilfeldig over to 5 kg brannslukkere i dag. Fikk de for 200 kr for begge. Fulle begge to. Han skulle ha 100 men jeg hadde ikke mindre. :) DSC_0631.JPG
 
Hei

Ser at de fleste bruker det med hendel,stigerør og strips, men må en ha et spesiell regulator eller funker et hvilket som helst regulator beregnet for CO2 ?

Var en lenger opp her som etterfylte sodastream flaskene sine fra et 5 kg apparat, hadde vært interessert i bilde av overgangen og fremgangsmåten da jeg har 2 sodastream flasker jeg har i rotasjon på det flyttbare anlegget mitt..

Easybrew
 
Heisann alle sammen.
Jobber selv i brannvern firma å bygger om brannapparatet til sveise/ølflasker.
Har tonnevis med rattventiler, gamle apparater som kan bygges om samt maskiner og uttstyr.

Holder til i stavanger.

Ta kontakt med meg helst på melding pr telefon 466 14 552

Prisene er rimelige og kurtante.
Ordner med alt innen Co2
 
Hei

Ser at de fleste bruker det med hendel,stigerør og strips, men må en ha et spesiell regulator eller funker et hvilket som helst regulator beregnet for CO2 ?

Var en lenger opp her som etterfylte sodastream flaskene sine fra et 5 kg apparat, hadde vært interessert i bilde av overgangen og fremgangsmåten da jeg har 2 sodastream flasker jeg har i rotasjon på det flyttbare anlegget mitt..

Easybrew

Brukte sodastream en stund med både selvlaget og kjøpt overgang men ventilene slites fort så jeg gikk over til drivpatron for puver/skum apparat. Hinter like så godt til forrige poster, Rednaxela.
 
Heisann alle sammen.
Jobber selv i brannvern firma å bygger om brannapparatet til sveise/ølflasker.
Har tonnevis med rattventiler, gamle apparater som kan bygges om samt maskiner og uttstyr.

Holder til i stavanger.

Ta kontakt med meg helst på melding pr telefon 466 14 552

Prisene er rimelige og kurtante.
Ordner med alt innen Co2

Skulle gjerne hatt en overgang fra argonregulator til co2 flaske, er det svære/dyre greier ?
 
Jeg fikk flytende Co2 inn i gassregulatoren fra ei flaske med stigrør. Den henger opp/ned, og er ca 3/4 full (4 av 6 kilo). Jeg vet ikke hva som skjer, men slangen fylles sakte men sikkert med flytende Co2, selv om ventilen er lukket. Fra slangen har jeg en kuleventil og så til et rør på ca 0,5 liter og så regulatoren. Rutinen har vært å åpne kuleventilen, trykke inn utløseren og så stenge kuleventilen etter at trykket var stabilt. Så fant jeg ut at kuleventilen kunne like godt stå oppe, det lakk ikke fra slangen/flaska (hadde originalt ei tilsvarende flaske der det lakk litt fra ventilen når denne var trykksatt på ut-siden).

Uansett, den nye rutinen med å ha kuleventilen åpen hele tiden resulterte i at jeg aldri mer trengte å etterfylle gass fra flaska. Dette var merkelig, men tenkte ikke noe mer over det. Ikke før jeg skulle karbonere et fat Cola. Da begynte regulatoren å ise og oppføre seg merkelig. Trykket på ut-siden krøp sakte oppover av seg selv, og når jeg ristet inn Co2 og forbruket økte gjorde regulatoren store hopp i trykk. Opp og ned. Dette turde jeg ikke å fortsette med, så koblet til et tomt fat uten lokk og lot Co2-en sakte strømme ned i fatet, samtidig som jeg varmet opp regulatoren med en varm/våt håndduk. Etter at resorvoaret mitt var tomt for flytende Co2 og regulatoren hadde oppnådd romtemperatur så oppførte denne seg normalt igjen. Jeg fyller nå røret fra slangen som fortsatt sakte men sikkert blir fylt med flytende Co2.

Alt dette som en liten advarsel :)
 
1400 nå? De har vel sett at markedet øker. Tror jeg betalte 1200 for min 6kg.

Men ja. Ernst Nilsen på Alnabru. Tar ti minutter så er du skodd.
 
1400 nå? De har vel sett at markedet øker. Tror jeg betalte 1200 for min 6kg.

Men ja. Ernst Nilsen på Alnabru. Tar ti minutter så er du skodd.
Ja, de har skrudd opp prisen litt, valutakurser, visstnok. Uansett mye billigere enn på bryggselv for CO2.
 
Tilbake
Topp