Da er generalprøven på det nye garasjebryggeriet unnagjort, og det ser ut til å være en suksess. Fasit får vi på kretsmesterskapet i Gamlebyen om etpar små uker. :skitbra:
Legger med noen bilder som kanskje kan være til nytte for andre vordende garasjeb(r)yggere.
(Siden jeg ikke forstår hvordan ligger sikkert alle bildene i en haug nederst, men sånn får det bli)
Kjører foreløpig et 2-kjelers oppsett, liker å holde det enklest mulig.
Etter generalprøven kan det se ut som at begrensningen ligger på ca 65liter/OG1060 på oppsettet som det står nå.
Lavere volum = økt OG. (Volum v/ "max" OG skal testes ut om ikke lenge)
Kjører kombinert HLT/kokekjele, pumper vann og vørter frem og tilbake mellom meskekjel og HLT/kokekjel for vannvarming/stegmesk/utmesk.
Ingen skylling av malten.
På generalprøven kjørte jeg en todelt mesk, første del tynn (ca 4 l/kg), andre del supahtynn (ca 5,3 liter/kg). Kompenserte med å meske 90 minutter.
Effektiviteten uten skylling ble ca 70%, som er greit nok for meg.
Neste gang vil jeg kjøre en standard mesk på kanskje 3 liter pr kg, og heller dumpe restvannet for temperaturøkning/utmesk/skylling. Alt i ett, mao.
Hele riggen er montert som et bord med mål ca 60 * 150, for å ta høyde for seinere utvidelser og stabling av utstyr, pumper etc. Hjul under for enkel flytting.
Maltkvern er laget av gammel lasagnemølle, der jeg har skåret spor i rullene med Dremel.
Trakt er laget av en finérplate som stammer fra en skrivebordsskuff + limpistol.
Kverna drives av en DeWalt (såklart) og trekker fint gjennom ca 1kg/min. Knuser veldig jevnt og fint på innstilling #5 (av totalt 7). Spesialmalt knuses på #4.
Kokekjele/HLT og meskekar: to halvdeler av en 150-liters bereder, donert av Serigs her på forumet.
Kok/HLT har avrenning på siden nede, der passet en halvtoms skjøtestykke og kuleventil rett på. Halvtoms nippel til silikonslange ned til pumpe for maks trøkk.
Varmekappe er trommel fra en utrangert AEG Turnamat vaskemaskin. (Gjorde tidligere nytten som samleteine for hummer)
Sidene er kappet av trommelen og gjør nytten som lokk på hver sin tank.
Mesketank har avrenning på midten under, her er det satt på en 90 graders bend + kuleventil og nippel. Mesketanken hviler på tre punkter i en åpen del av riggen.
Oppi ligger det en 12" falskbunn fra brewershardware i rustfritt. Isolasjon er klassikeren liggeunderlag fra BT. I tillegg alu frontruteskjerm fra Jula til Kr. 29,-.
Pumpene er 2 stk IWAKI. En MD-10 resirkulerer i mesk + flytter vørter til kokekjele. En MD-30 flytter vann/vørter til meskekjele, lager en feit og fin whirlpool under kjøling, og pumper kald vørter til Champion gjæringsspann.
For å slå av og på pumpene bruker jeg to fjernstrømbrytere med fjernkontroll.
Erfaringen er at det er veldig greit å kunne holde på med dette eller hint - både her & der - samtidig som kan starte/stoppe begge pumper. Bare pass på at fjernbryterne ligger nært og med fri sikt til der du vil jobbe. De har ikke allverdens rekkevidde.
Men så er de på tilbud hos Jula til 99,- for 3 stk! http://www.jula.no/fjernstrombryter-3-pakning-408050
Dyppkjøler er laget av 9 meter 12mm myke kobberrør, mykloddet med halvtoms koblinger til Gardenia hurtigkobling.
Kaldt vann går inn i midten av kjølesløyfa, og fordeles mellom en 4 meters kveil øverst (kaldest) og en 5 meters kveil nederst (litt varmere). Kveilene samles i en T-kobling.
Whirlpool er laget av et stykke 15mm kobberrør med mykloddet 90 graders bend og halvtoms nippel til silikonslange. For ekstra sving på sakene tredde jeg på en 20 cm lang stump silikonslange i enden av kobberstykket, slangen blir liggende langs kjeleveggen.
Oksygenering gjennom at vørter pumpes fra kjele og sprutes gjennom dørslag med fall ned i gjæringsspannet.
Gjæringsskap er en gammel fryser rigget med STC-1000 for temperaturkontroll. En fet funkislampe med 40W pære holder tempen oppe, og en gammel PC-vifte sirkulerer kontinuerlig inne i fryseren for optimal varmefordeling.
Legger med noen bilder som kanskje kan være til nytte for andre vordende garasjeb(r)yggere.
(Siden jeg ikke forstår hvordan ligger sikkert alle bildene i en haug nederst, men sånn får det bli)
Kjører foreløpig et 2-kjelers oppsett, liker å holde det enklest mulig.
Etter generalprøven kan det se ut som at begrensningen ligger på ca 65liter/OG1060 på oppsettet som det står nå.
Lavere volum = økt OG. (Volum v/ "max" OG skal testes ut om ikke lenge)
Kjører kombinert HLT/kokekjele, pumper vann og vørter frem og tilbake mellom meskekjel og HLT/kokekjel for vannvarming/stegmesk/utmesk.
Ingen skylling av malten.
På generalprøven kjørte jeg en todelt mesk, første del tynn (ca 4 l/kg), andre del supahtynn (ca 5,3 liter/kg). Kompenserte med å meske 90 minutter.
Effektiviteten uten skylling ble ca 70%, som er greit nok for meg.
Neste gang vil jeg kjøre en standard mesk på kanskje 3 liter pr kg, og heller dumpe restvannet for temperaturøkning/utmesk/skylling. Alt i ett, mao.
Hele riggen er montert som et bord med mål ca 60 * 150, for å ta høyde for seinere utvidelser og stabling av utstyr, pumper etc. Hjul under for enkel flytting.
Maltkvern er laget av gammel lasagnemølle, der jeg har skåret spor i rullene med Dremel.
Trakt er laget av en finérplate som stammer fra en skrivebordsskuff + limpistol.
Kverna drives av en DeWalt (såklart) og trekker fint gjennom ca 1kg/min. Knuser veldig jevnt og fint på innstilling #5 (av totalt 7). Spesialmalt knuses på #4.
Kokekjele/HLT og meskekar: to halvdeler av en 150-liters bereder, donert av Serigs her på forumet.
Kok/HLT har avrenning på siden nede, der passet en halvtoms skjøtestykke og kuleventil rett på. Halvtoms nippel til silikonslange ned til pumpe for maks trøkk.
Varmekappe er trommel fra en utrangert AEG Turnamat vaskemaskin. (Gjorde tidligere nytten som samleteine for hummer)
Sidene er kappet av trommelen og gjør nytten som lokk på hver sin tank.
Mesketank har avrenning på midten under, her er det satt på en 90 graders bend + kuleventil og nippel. Mesketanken hviler på tre punkter i en åpen del av riggen.
Oppi ligger det en 12" falskbunn fra brewershardware i rustfritt. Isolasjon er klassikeren liggeunderlag fra BT. I tillegg alu frontruteskjerm fra Jula til Kr. 29,-.
Pumpene er 2 stk IWAKI. En MD-10 resirkulerer i mesk + flytter vørter til kokekjele. En MD-30 flytter vann/vørter til meskekjele, lager en feit og fin whirlpool under kjøling, og pumper kald vørter til Champion gjæringsspann.
For å slå av og på pumpene bruker jeg to fjernstrømbrytere med fjernkontroll.
Erfaringen er at det er veldig greit å kunne holde på med dette eller hint - både her & der - samtidig som kan starte/stoppe begge pumper. Bare pass på at fjernbryterne ligger nært og med fri sikt til der du vil jobbe. De har ikke allverdens rekkevidde.
Men så er de på tilbud hos Jula til 99,- for 3 stk! http://www.jula.no/fjernstrombryter-3-pakning-408050
Dyppkjøler er laget av 9 meter 12mm myke kobberrør, mykloddet med halvtoms koblinger til Gardenia hurtigkobling.
Kaldt vann går inn i midten av kjølesløyfa, og fordeles mellom en 4 meters kveil øverst (kaldest) og en 5 meters kveil nederst (litt varmere). Kveilene samles i en T-kobling.
Whirlpool er laget av et stykke 15mm kobberrør med mykloddet 90 graders bend og halvtoms nippel til silikonslange. For ekstra sving på sakene tredde jeg på en 20 cm lang stump silikonslange i enden av kobberstykket, slangen blir liggende langs kjeleveggen.
Oksygenering gjennom at vørter pumpes fra kjele og sprutes gjennom dørslag med fall ned i gjæringsspannet.
Gjæringsskap er en gammel fryser rigget med STC-1000 for temperaturkontroll. En fet funkislampe med 40W pære holder tempen oppe, og en gammel PC-vifte sirkulerer kontinuerlig inne i fryseren for optimal varmefordeling.