Rawroffes garasjebryggeri

Da er generalprøven på det nye garasjebryggeriet unnagjort, og det ser ut til å være en suksess. Fasit får vi på kretsmesterskapet i Gamlebyen om etpar små uker.  :skitbra:

Legger med noen bilder som kanskje kan være til nytte for andre vordende garasjeb(r)yggere.
(Siden jeg ikke forstår hvordan ligger sikkert alle bildene i en haug nederst, men sånn får det bli)

Kjører foreløpig et 2-kjelers oppsett, liker å holde det enklest mulig.
Etter generalprøven kan det se ut som at begrensningen ligger på ca 65liter/OG1060 på oppsettet som det står nå.
Lavere volum = økt OG. (Volum v/ "max" OG skal testes ut om ikke lenge)

Kjører kombinert HLT/kokekjele, pumper vann og vørter frem og tilbake mellom meskekjel og HLT/kokekjel for vannvarming/stegmesk/utmesk.
Ingen skylling av malten. 

På generalprøven kjørte jeg en todelt mesk, første del tynn (ca 4 l/kg), andre del supahtynn (ca 5,3 liter/kg). Kompenserte med å meske 90 minutter.
Effektiviteten uten skylling ble ca 70%, som er greit nok for meg.
Neste gang vil jeg kjøre en standard mesk på kanskje 3 liter pr kg, og heller dumpe restvannet for temperaturøkning/utmesk/skylling. Alt i ett, mao.

Hele riggen er montert som et bord med mål ca 60 * 150, for å ta høyde for seinere utvidelser og stabling av utstyr, pumper etc. Hjul under for enkel flytting.

Maltkvern er laget av gammel lasagnemølle, der jeg har skåret spor i rullene med Dremel. 
Trakt er laget av en finérplate som stammer fra en skrivebordsskuff + limpistol.
Kverna drives av en DeWalt (såklart) og trekker fint gjennom ca 1kg/min. Knuser veldig jevnt og fint på innstilling #5 (av totalt 7). Spesialmalt knuses på #4.

Kokekjele/HLT og meskekar: to halvdeler av en 150-liters bereder, donert av Serigs her på forumet. 
Kok/HLT har avrenning på siden nede, der passet en halvtoms skjøtestykke og kuleventil rett på. Halvtoms nippel til silikonslange ned til pumpe for maks trøkk.
Varmekappe er trommel fra en utrangert AEG Turnamat vaskemaskin. (Gjorde tidligere nytten som samleteine for hummer)
Sidene er kappet av trommelen og gjør nytten som lokk på hver sin tank. 

Mesketank har avrenning på midten under, her er det satt på en 90 graders bend + kuleventil og nippel. Mesketanken hviler på tre punkter i en åpen del av riggen.
Oppi ligger det en 12" falskbunn fra brewershardware i rustfritt. Isolasjon er klassikeren liggeunderlag fra BT. I tillegg alu frontruteskjerm fra Jula til Kr. 29,-.

Pumpene er 2 stk IWAKI. En MD-10 resirkulerer i mesk + flytter vørter til kokekjele. En MD-30 flytter vann/vørter til meskekjele, lager en feit og fin whirlpool under kjøling, og pumper kald vørter til Champion gjæringsspann.

For å slå av og på pumpene bruker jeg to fjernstrømbrytere med fjernkontroll.
Erfaringen er at det er veldig greit å kunne holde på med dette eller hint - både her & der - samtidig som kan starte/stoppe begge pumper. Bare pass på at fjernbryterne ligger nært og med fri sikt til der du vil jobbe.  De har ikke allverdens rekkevidde. 
Men så er de på tilbud hos Jula til 99,- for 3 stk! http://www.jula.no/fjernstrombryter-3-pakning-408050

Dyppkjøler er laget av 9 meter 12mm myke kobberrør, mykloddet med halvtoms koblinger til Gardenia hurtigkobling. 
Kaldt vann går inn i midten av kjølesløyfa, og fordeles mellom en 4 meters kveil øverst (kaldest) og en 5 meters kveil nederst (litt varmere). Kveilene samles i en T-kobling.

Whirlpool er laget av et stykke 15mm kobberrør med mykloddet 90 graders bend og halvtoms nippel til silikonslange. For ekstra sving på sakene tredde jeg på en 20 cm lang stump silikonslange i enden av kobberstykket, slangen blir liggende langs kjeleveggen.

Oksygenering gjennom at vørter pumpes fra kjele og sprutes gjennom dørslag med fall ned i gjæringsspannet.

Gjæringsskap er en gammel fryser rigget med STC-1000 for temperaturkontroll. En fet funkislampe med 40W pære holder tempen oppe, og en gammel PC-vifte sirkulerer kontinuerlig inne i fryseren for optimal varmefordeling.
 

Vedlegg

  • bilde.JPG
    bilde.JPG
    201 KB · Sett: 3.149
  • P1040765.JPG
    P1040765.JPG
    258,9 KB · Sett: 3.092
  • P1040758.JPG
    P1040758.JPG
    243,6 KB · Sett: 3.100
  • IMG_0581_.jpg
    210,7 KB · Sett: 3.354
  • P1040762.JPG
    P1040762.JPG
    201,6 KB · Sett: 3.101
  • P1040756.JPG
    P1040756.JPG
    284,4 KB · Sett: 3.143
  • P1040755.JPG
    P1040755.JPG
    277,5 KB · Sett: 3.142
Klabert! Filtrerer & tapper på fat i midten av neste uke en gang, si fra når det passer  :yes:

Hadde en økt i dag, bare avbrutt ca 100 ganger av unger og livet forøvrig.
Pumpet over 50 liter APA fra en Championdunk til den neste og satte en (veldig lovende) engelsk Best Bitter på kaka etter den første. Trenger å frigjøre øllet fra gjærkaka så jeg kan tørrhumle APAen til Oslomesterskapet :)

Ferdig allerede klokka 01.00 med vask, så dette lover bra. Bortsett fra at jeg knuste hydrometeret i asfalten gikk det meste på skinner. Rekker jeg det stiller jeg på Gamlebyen Sport og Fritid med et fat fra hvert kontinent :yes:

Siden dette tross alt er en byggetråd kommer bilde av smekkfullt gjæringsskap.
Den observante kan se at RR's ESB #1 på gjeldende tidspunkt holder 14 grader, administrert av en stc-1000, en gammel PC-vifte i et cdrom-etui og en funkis bordlampe med 40W pære.
 

Vedlegg

  • bilde.JPG
    bilde.JPG
    149,4 KB · Sett: 2.701
Funkis bordlampe med 40w pære er ikke helt synlig i bildet. Er designet av avgjørende betydning for gjæringsprosessen, eller kan jeg bruke feks en jugendlampe til dette formålet?
 
Jugend bør funke, eller Art Nouveau som jeg pleier å kalle det.

(for sikkerhets skyld bør du steppe opp til en 60W pære)
 
Siste skudd i mørket / på stammen i RR-bryggeriet: Magisk Vørterlufter!

Testet i går, den ser ut til å funke riktig bra faktisk. Kun usle USD 17,30 ferdig levert.
http://www.dealextreme.com/p/magic-decanter-essential-wine-decanter-wine-aerator-93036
Prinsippet er at man heller vørter i hullet øverst. Tuten under vider seg ut, slik at det skapes et magisk sug i midten av dingsen. Dette suget trekker så luft inn gjennom to små nedoverrettede hull i siden. Luften blander seg med vørteren og faller mettet og fin ned i bøtta. Magisk.
 

Vedlegg

  • sku_93036_8.jpg
    sku_93036_8.jpg
    34,5 KB · Sett: 2.600
Søndagsprosjektet ble en magnetrører av et eksotisk og ukjent treslag, epoxy (min favoritt!), en gammel viftemotor og magneter fra Panduro.
Legger med noen bilder av test/liming. (og av arbeidsøldepoet)

Ser ut som viftemotoren er litt i overkant kraftig, gjetter på at ca 20% bør være maks. Når jeg pulser 50/50 med "1" (av 2) pisker den opp avsindig mye luft og er nær ved å spinne ut.
Noen som vet hvordan man best kan regulere effekten ned på denne greia? Lampedimmer kanskje?
 

Vedlegg

  • IMG_0646.JPG
    IMG_0646.JPG
    188,8 KB · Sett: 2.451
  • IMG_0663.JPG
    IMG_0663.JPG
    277,1 KB · Sett: 2.457
  • IMG_0661.JPG
    IMG_0661.JPG
    301,3 KB · Sett: 2.464
  • IMG_0655.JPG
    IMG_0655.JPG
    187 KB · Sett: 2.438
Hva bruker du som rørepinne? Planlegger å lage meg en magnetrører selv i løpet av uken. Må vel være noe som er magnetisk og næringsmiddelgodkjent. Vil en skrue gjøre jobben? Hvilket metall?
Tenker å dra på elretur og skaffe meg pc-vifte, harddisk-magnet og 12v strømforsyning.
Har lurt litt på hvordan jeg kan justere hastigheten. Noen som vet om det kan fungere med et potmeter/volumkontroll fra et stereoanlegg?
 
V&B har rørepinner i mange varianter. Har også hørt om folk som har brukt geomag, magnetpinner. Skruer vil neppe fungere.
 
Jeg bruker en sak fra Bryggeland, eliptisk formet, nesten som et egg. Fant den ikke på sidene deres, men tror den kostet noenogtredve kroner.
Prøvde også en "vanlig" rørepinne, men det funket ganske dårlig.

Andre ting har jeg ikke prøvd, men jeg har også hørt (fra deg Bård?) at noen bruker Geomag-pinner. Skulle tror at det kunne fungere ganske bra.

Om det funker med potmeter fra stereoanlegg aner jeg ikke, men det hadde jo vært stas! Sett på et VU-meter også mens du er i gang :)

Hvis du skal slakte en PC er det et tips å se etter en vifteregulator i kabinettet. Liten avlang svart kloss, med en tynn skrue for regulering av turtall, sitter koblet på ledningen mellom strømforsyning og vifte. Tror det er relativt vanlig forekommende, iallefall hadde min gamle AMD-sliter en sånn.
Et annet tips er å plukke en kraftigst mulig vifte, feks kabinettviften. Min lille prosessorvifte klarte ikke trekke rørepinnen rundt.
 
Bård skrev:
V&B har rørepinner i mange varianter. Har også hørt om folk som har brukt geomag, magnetpinner. Skruer vil neppe fungere.

Bygde meg en enkel magnetrører for en tid siden, og bare for å teste den la jeg en treskrue nedi.
Funka som bare det, men kan tenke meg at det blir hardt for glasset i koben etter en tid. Kanskje tre en tynn slange over skruen?
;D
 
Ps. Det byggverket av ukjent tresort bør vel egenlig kommenteres nærmere. Hvis det er like funksjonelt som det er vakkert, må jeg si jeg er mektig imponert! Et par strøk lakk, og 4 sånne små gjennomsiktige knotter man har på innsiden av kjøkkenskapet for å unngå slamring, så er det fullkomment.  ;D
 
Synd med det eksotiske treslaget og det lekne (men funksjonelle!) designet. Sølte visst litt epoxy inni motoren, den går ikke rundt.

Nytt prosjekt i dag, enklere & bedre enn det forrige.
Gammal 80mm Pabst kabinettvifte fra PC, en avstandsring og 2 magneter. Gammel 12V strømforsyning fra etellerannet. Montert med limpistol i en treramme - på mindre enn 20 minutter. Siden kun det beste er godt nok bruker jeg selvsagt årgangsmahogny.

Nå spinner et rør WLP039 Nottingham i 2 liter starter, ser ut som den koser seg.
 

Vedlegg

  • IMG_0668.JPG
    272,4 KB · Sett: 2.293
  • IMG_0669.JPG
    IMG_0669.JPG
    220,5 KB · Sett: 2.158
  • IMG_0670.JPG
    IMG_0670.JPG
    147,3 KB · Sett: 2.123
Første brygg med RRRIMS!
Og som seg hør & bør ble det en Punk IPA klone, eller en rampeIPA som vi kaller det her på Jæløya.

Siden jeg er litt positivt avventende til Chinook la jeg den litt lavere enn først tenkt, det matcet også bra til et overraskende lavt utbytte. Mesket 90 minutter på 65 grader, hjulpet av STC-1000 og moccamaster. (ikke enkelt å holde en stabil temp pga overraskende høyt overshoot på temp fra moccamasterelementet..)

Noen bilder må man ha.
- Moccamasterelement slaktet og skrudd fast med gipsskruer
- Orginal glasstube beholdt for inspeksjon av klar vørt
- Styrt av STC-1000, i avvente av PID-mekking (manglende trygghetsfølelse)

Og apropos: denne tråden burde kanskje heller ligge under "bilder og andre media" el.? Kan noen flytte den?
 

Vedlegg

  • P1040789.JPG
    P1040789.JPG
    345,5 KB · Sett: 2.034
  • P1040792.JPG
    308,8 KB · Sett: 2.028
  • P1040794.JPG
    279,6 KB · Sett: 2.007
Fikk beskjed om at alle påmeldte til PF / NM kom med, så da ble det litt mer modding + brygging i går.

Brygget 50 liter Engelsk IPA med det jeg hadde liggendes, og med ny PID. Sestos-PIDen fungerte over all forventning uten kalibrering, hadde ikke noe problemer med å holde stabil temp. Og moccamasterelementet klarte fint å øke temp i hele mesken fra innmesk på ca 63C til utmesk på 75C.

Var veldig fornøyd da jeg traff OG spot on på 1063, etterpå så jeg at jeg hadde glemt å kverne 1,5 kg munchenmalt. Mao har en bedre temperaturstyring økt effektiviteten fra 68% til 75%. Helt greit det.

Noen bilder i bånn.

1 - Den nye riggen, nå med to gassbluss og tre kjeler (klargjort for dekoksjonsmesk)
2,3 - Et snedig hengslet PID kontrollpanel som kan slås inn etter bruk. Skal oppgraderes med en bryter til selve PID-en.
4 - Tempmåleren er en PT-100 med tre ledere, teipet fast i en bit 12mm kobberrør. Isolert med rørisolasjon fra BT + gaffa.
5 - Klar vørter etter kontinuerlig resirkulering
6 - Rawroffes kombinerte Autosparge & Slangeholder
 

Vedlegg

  • upgrade.jpg
    upgrade.jpg
    242,8 KB · Sett: 1.653
  • pid.jpg
    pid.jpg
    190,4 KB · Sett: 1.626
  • hengsel.jpg
    128,5 KB · Sett: 1.625
  • tempmåler.jpg
    tempmåler.jpg
    202,2 KB · Sett: 1.625
  • vørter.jpg
    vørter.jpg
    191,3 KB · Sett: 1.650
  • RRautosparge.jpg
    RRautosparge.jpg
    245,1 KB · Sett: 1.657
RawRoffe skrev:
Siste skudd i mørket / på stammen i RR-bryggeriet: Magisk Vørterlufter!

Testet i går, den ser ut til å funke riktig bra faktisk. Kun usle USD 17,30 ferdig levert.
http://www.dealextreme.com/p/magic-decanter-essential-wine-decanter-wine-aerator-93036
Prinsippet er at man heller vørter i hullet øverst. Tuten under vider seg ut, slik at det skapes et magisk sug i midten av dingsen. Dette suget trekker så luft inn gjennom to små nedoverrettede hull i siden. Luften blander seg med vørteren og faller mettet og fin ned i bøtta. Magisk.

Vet du om denne har noen effekt? Funker det? Gir den vørteren nok oksygen, eller gjør du noe annet i tillegg?
 
Den har nok effekt ja.
Men tror du kan lage en mer effektiv venturidings selv, feks ved at du lager en serie høl i en slange eller et rør. Denne saken har bare to hull, og det går smertelig treigt å helle 50 liter gjennom den bittelille trakten. Regner med du kan tappe raskere gjennom en perforert slange, og med bedre resultat.
Har sett noen eksempler på hjemmelagde venturidingser her inne, uten at jeg husker hvor i farta. Søk på "venturi så tenker jeg du finner.

Ellers har jeg prøvd det meste for oksygentilsetning, synes alt har fungert helt greit. Dvs jeg har ikke kunnet smake noe veldig feil.
På tross av det har jeg endt opp med ren O2 + brusestein. Mest fordi det er kult.
 
Fiffig løsning med MoccaMaster! Styrer PID effekten på elementet også eller slår den bare av og på?
 
AudunWS skrev:
Fiffig løsning med MoccaMaster! Styrer PID effekten på elementet også eller slår den bare av og på?

Uten at jeg er noen ekspert på PIDer gjør den vel begge deler. Den slår av og på moccamasterelementet sånn passelig ofte, med det resultatet at den holder temperaturen sånn passelig konstant.

Har testet PIDen bare en gang, og vet egentlig ikke om den kjørte autotune eller ikke. Prøvde å starte autotune noen ganger, men forstår selvsagt ikke et spøtt av menyene. Likevel virker det som den justerte seg inn på en eller annen (magisk?) måte.
Med noen få plussgrader i garasjen og 14 kg malt / 30 liter vann slo den seg av og på sånn omtrent hvert andre sekund, i kanskje etpar sekunder. Noen ganger lenger og noen ganger kortere.

Tror kanskje at jeg kan korte inn på reaksjonstiden i systemet. Nå passerer vørteren gjennom en liten bit 12mm kobberrør, har teipet tempføleren til kobberrøret med aluminiumsteip og isolert rundt. Selv om kobberrøret står rett etter moccaelementet ser jeg for meg at det blir en viss forsinkelse ved tempføleren siden det er noe masse som skal endre temperatur før føleren plukker det opp. Neste upgrade blir nok et T-stykke med probe i vørterstrømmen  :yes:
 
Tilbake
Topp