Re-yeasting (ny gjær til karbonering) nødvendig?

Har 21 liter julebock på 7,3% som har stått til kaldlagring på sekundærspannet i 6 uker. Den har klarna veldig godt og jeg sanka ut en god del gjær av begge karene.

Jeg lurer på om jeg skal ta en spiseskje av en US-05 slurry jeg har stående og tilsette den i primingkaret før jeg flasker. Har noen synspunkter på om dette er nødvendig? Vil nødig måtte jekke alle flaskene og begynne på nytt om to uker.

Det er sikkert ikke nødvendig. Men da jeg hadde et tilsvarende brygg i fjor så tok det gode 6 uker før den var helt karbonert. Hadde det vært meg hadde jeg dumpa oppi litt US-05. Det er billig forsikring. Den flokkulerer jo som en stein også, så jeg ser liksom ikke helt ulempen.

Rundt 1 million celler per milliliter er ihvertfall et tall jeg har sett flere ganger. På 21 liter, så blir det ca 1 gram US-05 :)

Da er ølet flaska med ekstra gjærtilskudd. Og forøvrig satt til karbonering i bøtter med lokk for nå er jeg seriøst redd for flaskebomber. Men en ting jeg kom til å tenkte på etterpå er at det sjelden er noen suksess å blande forskjellige gjærtyper. Hva om jeg har herpa tre måneders innsats med å putte den gjæren oppi?

Bare for å teste kjapt, så kan du jo åpne en flaske, helle det i en kolbe og sette det på magnetrøreren. Da skulle du finne ut ganske kjapt om du risikerer flaskebomber

Ikke bekymre deg for smak, så lite gjær kommer ikke til å sette merkbare resultater på smak.

Når jeg flasket pleide jeg å flaske en halvliter på en plast brusflaske sammen med de andre. Da er det bare å klemme litt på denne innimellom for å sjekke karboneringsnivå.

Bare for å teste kjapt, så kan du jo åpne en flaske, helle det i en kolbe og sette det på magnetrøreren. Da skulle du finne ut ganske kjapt om du risikerer flaskebomber

Godt poeng. Men nå er flaskene plassert sånn at hvis en og annen av dem skulle gi opp, så er det ikke noen stor krise. Det er jo ikke sånn at det er så mye jeg får gjort uansett hvis jeg har dratt det for langt.

Er det gjærtilskuddet som gjør deg bekymra for flaskebomber? Så lenge du ikke har tilsatt for mye sukker tror jeg ikke du skal bekymre deg noe særlig for det.

Tilsatte en halv teskje med slurri i en 25 L med Hoppy Joe en gang vi hadde hadde hatt gjærings bøtta i et kjøleskap i 1 uke før tapping mens vi var på ferie. Var redd det ikke var nok gjær til karbonering. Noen uker senere når vi skulle smake det, så va det en jævla ekkel fruktig ettersmak på det. Så gav vi de to uker til, men det smakte forsatt fælt. Det endte med at vi tømte hele batchn i dass. Rimelig sur for at jeg gadd å putte mer gjær oppi. Artig nok fant jeg 6 små flasker av brygget bak noen humleposer i øleskapet to måned senere, tok dem med til utslagsvasken. På impuls smakte jeg litt på den ene, så tappet jeg den på et glass. Den fæle ettersmaken var borte, og ølet smagte riktig så godt, det smakte som det skulle.... :rolleyes:
Så ha litt tilmodighet om det ikke smaker riktig som forventet med en gang.:)

Tilbake
Topp