Redde inn øl med for lite smak

MortenBo

Norbrygg-medlem
:help:

Har lagd en mexican lager som ble total skivebom og har så og si ingen smak, verken rette smaker eller feilsmaker. Feilen var nok for stor andel flaket mais som har vært med på å gi rett akoholstyrke men altså ikke noe smak. Den er ferdig på fat og er ferdig lagret. Kan jeg redde den ved å lage en liten malt-te samt tørrhumle for å få mer smak i den? Tenkte å lage en konsentrert te ved å trekke malt i lite vann og tilsette i fatet. deretter tørrhumle med noe pellets i humlepose.

Noen synspunkter eller tips til fremgangsmåter? Jeg ønsker at det fortsatt skal være en lys pilsner men vil altså ha litt mer smak. Nå smaker den ekstremt utvanna.

:bank2: :bank2: :bank2: :bank2:
 
Mexican lager uten smak? Er ikke det fulltreff på typeriktighet da? Smaken kommer jo i form av en lime i glasset :p
 
Hehe... Joda... det skal ikke være mye smak.. men 0 smak skal det ikke være :) Så vil gjerne få bittelitt mer smak i den.. ikke mye.. men litt ;)
 
Nå har ikke jeg så mye erfaring, gikk nylig fra ølsett til ekstrakbrygging (neste blir BIAB, men uansett) merka stor forskjell på smak med tørrhumle i ølsettene, bare det får stå lenge nok.
 
Sombrero på hodet, tapasjente på fanget og nok tequila i det andre glasset, så har du perfekt smak på den mexicanske lageren.
 
Larzan skrev:
Sombrero på hodet, tapasjente på fanget og nok tequila i det andre glasset, så har du perfekt smak på den mexicanske lageren.

:skitbra:    :amen: 

Har ikke så mye erfaring med slikt, men tenker; Det må da være mer enn nok med tørrhumling?
Jeg tørrhumlet et slikt mexikansk ølsett (med spraymalt/enhancer) fra Europris med Cascade,
det ble faktisk veldig godt!
 
Heng en humlepose i en tråd fra lokket på fatet, sett det så i rom temp 2-3 dager. Kjøl ned, og drikk noen liter over 10 dager..da tørrhumler du ølet, og det får ikke gresssmaken det kan få hvis humlen ligger for lenge i ølet..
 
Bernts skrev:
Heng en humlepose i en tråd fra lokket på fatet, sett det så i rom temp 2-3 dager. Kjøl ned, og drikk noen liter over 10 dager..da tørrhumler du ølet, og det får ikke gresssmaken det kan få hvis humlen ligger for lenge i ølet..

Enkelt i teorien, men det er ikke noe å feste tråden i.
 
Tilbake
Topp