Redde ølfryseboksen

I våres kjøpte jeg en liten fryseboks som jeg har koblet en termostat styring på, for å bruke som kjøler for corny fatene mine. Det har fungert helt knall, men jeg har en liten bekymring ift vinteren. Boksen står ute i garagen, som er uten oppvarming, og min bekymring er at kompressoren ikke tåler kulda som kommer. Min plan er å koble fra strømmen på boksen når det begynner å krype ned mot kuldegrader og sette en liten frostvakt inni for å holde 4-5 grader i boksen gjennom vinteten. Spørsmålet til dere elektrokyndige her på forumet er om kompressoren vil tåle å stå ute i frost, eller må jeg foreta mg noe for å berge boksen gjennom vinteren...:-/

Ser ingen grunn til at den skal havarere av frost....
Sålenge den ikke startes er du ihvertfall sikker.
Kompressoren i varmepumpa mi tåler ihvertfall frost :) det er også samme kjølemedie som kjøleskap R600a....
Muligens er varmepumpekompressoren konstruert andeledes med tanke på smøring, men gassen tåler ihvertfall frost.

Mener å ha hørt at frysere/ kjøleskap ikke tåler frost. Men det er kanskje greit hvis de står kaldt uten at de er koblet til strøm.

De tåler ikke frost nei, men det er pga de trenger varme for å produsere kulde. Og dermed fungerer de ikke ved lave temperaturer.
Muligens har oljesmøringen av kompressoren også noe å si som sagt. Men uten at kompressoren går (og det gjør den jo ikke)
Så ryker ingenting.
R600a gassen har frysepunkt på -11 grader, men jeg mener det ikke spiller noen olle uansett. Den gassen sirkulerer i varmepumper, og innvendig i dypfrysere ved -20.
Jeg har også et kjøleskap i garasjen, så vi får se til våren :)

r600A (isobutan) har varierende frysepunkt ettersom hvilet trykk det står under. Står fryseboksen din i minusgrader så kan du jo sette en varmeregulering inn i den for å holde temperaturen oppe under vinteren :)

Tilbake
Topp