Refractometer fra brouwland

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Hei!

Har kjøpt Refractometer fra brouwland (kjøpt fra petit) og lurer på et par ting angående det som står i bruksanvisningen.

Tenkte det sikkert var flere her inne med samme refractometeret. ..

For det første står det at Reading is only correct by measuring non-alcohol solutions (not for formening wines nor beers).

Betyr det at refractometeret er ubrukelig til å måle FG med?

Det andre spørsmålet mitt går på kalibreringen. Jeg tok vann fra springen på ca 20 grader og da viste den nøyaktig 0. Bruksanvisningen snakker om destillert vann. .. Men vil det utgjøre noen praktisk forskjell?

EDIT: Det står også noe om at noen modeller har temp kompensasjon og noen har det ikke. Jeg finner ingen modellnummer på den jeg har kjøpt og faktura røper heller ikke et av de modellnummer som nevnes i bruksanvisningen. Noen som vet om det må kompenseres for temperatur ved bruk av refractometeret fra petit?
 
Jeg gjorde den feilen å tro at man kan måle FG.
Målingen blir helt feil etter at gjæren begynner å gjøre sitt. (Det finnes omregningtabeller men  :jaha:)
Om du bruker vann fra springen eller destillert vann er stort sett hipp som happ
 
Appen til feks Beersmith regner om fra gjæret veske. Stemmer på en prikk hos meg. Testet flere brygg med hydrometeret i tillegg. Det gidder jeg ikke lenger, bruker bare reflektometeret. Se om dei i beskrivelsen står ATC (Automatic Temperature Corrtection eller Compensation eller.no) da er mindre nøye med temp på instrumentet.
 
Fungerer kun på sukkerløsning før gjæring. Brukes fortrinnsvis underveis i mesking. Mye enklere og raskere enn oechslevekt der du må hente større mengde og helst vente til den er 20C. Svært hendig verktøy som utfyller oechslevekta.
 
Ørnegård skrev:
EDIT: Det står også noe om at noen modeller har temp kompensasjon og noen har det ikke. Jeg finner ingen modellnummer på den jeg har kjøpt og faktura røper heller ikke et av de modellnummer som nevnes i bruksanvisningen. Noen som vet om det må kompenseres for temperatur ved bruk av refractometeret fra petit?

Hvis du ikke har et produktnummer, blir det kanskje litt vrient. Du har kanskje sett på denne siden?
http://www.allafrance.com/products/hand-held-refractometers-standard-line-c-83_84.html
De som er merket med ATC, kompenserer for temperatur.
 
Ørnegård skrev:
Hei!

Har kjøpt Refractometer fra brouwland (kjøpt fra petit) og lurer på et par ting angående det som står i bruksanvisningen.


EDIT: Det står også noe om at noen modeller har temp kompensasjon og noen har det ikke. Jeg finner ingen modellnummer på den jeg har kjøpt og faktura røper heller ikke et av de modellnummer som nevnes i bruksanvisningen. Noen som vet om det må kompenseres for temperatur ved bruk av refractometeret fra petit?

Hvis det er dette http://shop.petit-agentur.no/products/refractometer-brouwland du har kjøpt, står det jo at det er ATC på det.
 
bas skrev:
Fungerer kun på sukkerløsning før gjæring. Brukes fortrinnsvis underveis i mesking. Mye enklere og raskere enn oechslevekt der du må hente større mengde og helst vente til den er 20C. Svært hendig verktøy som utfyller oechslevekta.
Med omregningstabell/beersmith eller lignende software er det ingen problemer å bruke det både under gjæring og etter gjæring.
Oechlevekta har jeg ikke brukt på over et år.
Nøyaktigheten er nok like god som vekta, og uansett nøye nok for meg :)
 
Er det noen som kan si meg hvor jeg finner omregnings-programmet fra Refractometer til Oechslevekt i BeerSmith?
Har leita men kan ikke finne det.
 
magne1972 skrev:
Med omregningstabell/Beersmith eller lignende software er det ingen problemer å bruke det både under gjæring og etter gjæring.

Høres bra ut!

Vi brukte det nå under siste brygging og det er jo utrolig hendig. På tordag skal vi tappe og da hadde det vært kjekt å kunne bruke refractometeret igjen, men: Jeg finner ingen omregningstabell ... Har du noen tips til hvor jeg finner det?
 
Vi brukte det nå under siste brygging og det er jo utrolig hendig. På tordag skal vi tappe og da hadde det vært kjekt å kunne bruke refractometeret igjen, men: Jeg finner ingen omregningstabell ... Har du noen tips til hvor jeg finner det?

Brewcalk kan lastes ned gratis i App store.
Her kan man legge inn Refractometer verdien å få FG verdi og alc %
 
Jeg tok en kontrollmåling på ferdiggjæret porter her om dagen.
FG 1011 på refraktometer omregnet i hht Beersmith app og målt til 1012/1013 på 2 forskjellige Oechlevekter. Kan ha noe med kalibrering å gjøre, har ikke fått en skikkelig kalibrering av refraktometeret ennå.
 
Har lest flere steder at man skal ta atc med en stor klype salt og, jeg har et refractometer med atc fra morebeer og min erfaring er at det kan veksle temmelig mye. Spesielt i vinter med mye lufting viste det ekstremt feil før refractometer fikk romtemperatur.
 
gustavf skrev:
Hans Einar skrev:
I appen til Beersmith ligger det under tools reflectometer. Velg gjæret vørter. Voila!

Har du gjort noen kontroller av hvor nøyaktig omregningene er?

Ja har kontrollert flere ganger. Fått like resultater  derfor bruker jeg bare reflektometeret nå. Har kun brukt appen til beersmith til dette. Etter min vurdering er ikke hydrometer mer nøyaktig enn et ATC reflektometer.
 
Hansenbrygg skrev:
Har lest flere steder at man skal ta atc med en stor klype salt og, jeg har et refractometer med atc fra MoreBeer og min erfaring er at det kan veksle temmelig mye. Spesielt i vinter med mye lufting viste det ekstremt feil før refractometer fikk romtemperatur.
Se i spekken på reflectometeret så ser du at atc'en  ikke dekker så stort område.
 
Tilbake
Topp