Regnskapene til bryggebutikkene

gustavf

Administrator
Etter konkursen til Bryggselv (Craftco) har det vært litt interesse for hvordan det går med de andre bryggebutikkene. Nå kommer regnskapstallene på løpende bånd, med frist for å sende dem inn i slutten av juli. Tenkte å samle diskusjonen her.
 
Strømmen Hjemmebrygg AS:

Underskudd på 732.000 med omsetning 8,7 millioner. Dette er kraftig nedgang fra 664.000 i overskudd og over 13 millioner i omsetning i 2021. De har hatt flere år med små overskudd, så dette er veldig dårlige nyheter for en hyggelig butikk i Oslo-området.
 
Vestbrygg:

Vestbrygg har altså underskudd på 497.000 med omsetning på 8,8 millioner. Dette er en kraftig nedgang fra flere år med gode overskudd på 1-3 millioner og omsetning som har ligget rundt 13-17 millioner.
 
Sist redigert:
Borrebrygg:

Borrebrygg har hatt flere år med underskudd, men gikk med et lite overskudd på 296.000 i 2021. For 2022 ble det igjen underskudd, med 88.000 av ei omsetning på 1,6 millioner. De har hatt jevnt synkende omsetning, men 2022 var faktisk bittelitt over 2021.
 
Det var alle jeg kunne finne foreløpig.

Jeg vil si at det tegner et ganske trist bilde for bransjen som helhet. Dessverre stemmer det vel godt med inntrykket jeg har fått av å prate med folk rundt om kring. Konkursen til Bryggselv er garantert gode nyheter for flere av konkurrentene, men spørsmålet er om det gode nok nyheter?
 
Ikke bryggebutikk, men uansett...

Warpkode AS, firmaet bak Brewfather:

Overskudd på 2,6 millioner (nesten likt for 2021) og omsetning på 6,2 millioner (opp fra 4,6 millioner), Det kan altså være særdeles god butikk å lage abonnementstjenester for hjemmebryggere.
 
Ikke bryggebutikk, men uansett...

Warpkode AS, firmaet bak Brewfather:

Overskudd på 2,6 millioner (nesten likt for 2021) og omsetning på 6,2 millioner (opp fra 4,6 millioner), Det kan altså være særdeles god butikk å lage abonnementstjenester for hjemmebryggere.
Det var en god nyhet i alt det triste.
 
Strømmen Hjemmebrygg AS:

Underskudd på 732.000 med omsetning 8,7 millioner. Dette er kraftig nedgang fra 664.000 i overskudd og over 13 millioner i omsetning i 2021. De har hatt flere år med små overskudd, så dette er veldig dårlige nyheter for en hyggelig butikk i Oslo-området.
Ikke bra, men akkurat Strømmen Hjemmebrygg er vel av de som har mest å tjene på at bryggselv i Oslo har stengt.
 
Ja, jeg regner med at de får en del nye kunder nå. Jeg tviler veldig på at noen andre kommer til å åpne butikk i Oslo slik markedet er, så jeg krysser fingrene for at det går bra med Strømmen.
Samme her, men jeg tar meg i å undres hvor godt markedet for butikkene er hvis salget av maskiner etc tørker ut og det primært blir salg av råvarer. Er det mulig å tjene penger på det?
 
Ikke bryggebutikk, men bryggeutstyr.
Bare å ta av seg hatten for Brewtools i Grimstad.

For de som ikke er stødige på å lese regnskap, så er det greit med ei lita oppsummering av tallene og ikke bare ei lenke til Proff.

Overskuddet er solide 5,4 millioner av ei omsetning på 37 millioner. Det veldig gode marginer. For dem var også 2021 en god del bedre, med hele 9,5 millioner i overskudd.

Usikker på hvor mye mer enn Brewtools som ligger i tallene til Apparatus.
 
Samme her, men jeg tar meg i å undres hvor godt markedet for butikkene er hvis salget av maskiner etc tørker ut og det primært blir salg av råvarer. Er det mulig å tjene penger på det?
Norbrygg har klart å få bedre rabattavtaler på råvarer enn utstyr. Jeg tror det er fordi butikkene har bedre avanser på råvarer, spesielt når de verdiøker med kverning eller ompakking. På den annen side så er det ikke ofte noen kommer innom og kjøper råvarer for 50.000.

Avansene på utstyr varierer nok en del det også, men jeg tror mer av fortjenesten ligger hos produsent (og muligens distributør). Apparatus ser jo ut til å tjene mye mer penger enn forhandlerne, for eksempel. Det er ei ekstremt overforenklet analyse, men jeg tror den gir et hint om hvor fortjenesten på det dyre utstyret er.
 
Usikker på hvor mye mer enn Brewtools som ligger i tallene til Apparatus.
De tok sjansen og satsa internasjonalt i 2021, og det bar frukter i 2022. Store partnere i både EU og kanskje mest i USA. Det er ingen i verden som tilbyr samme kompaktbrygger med de mulighetene som Brewtools gjør. Samtidig flyter de godt på at de få feila som oppstår, rettes sporenstreks med umenneskelig rask kundesupport og gjerne gratis ekspressfrakt.
 
Apparatus ser jo ut til å tjene mye mer penger enn forhandlerne, for eksempel. Det er ei ekstremt overforenklet analyse, men jeg tror den gir et hint om hvor fortjenesten på det dyre utstyret er.
For å bygge en organisasjon fra bunn av, til å ha eid bygg med lager og kontorer på så kort tid er ekstremt beundringsverdig. Vel verdig kandidat til tittelen Norges beste firma spør du meg. Min B80 pro fra oktober 2018 fikk problemer med tank sensoren her for et par uker siden. Jeg meldte feilen på kvelden, og sensoren kunne jeg hente på postkontoret to dager etterpå. Kostnadsfritt - garanti.
 
De tok sjansen og satsa internasjonalt i 2021, og det bar frukter i 2022. Store partnere i både EU og kanskje mest i USA. Det er ingen i verden som tilbyr samme kompaktbrygger med de mulighetene som Brewtools gjør. Samtidig flyter de godt på at de få feila som oppstår, rettes sporenstreks med umenneskelig rask kundesupport og gjerne gratis ekspressfrakt.
Det jeg lurte på var hva mer enn Brewtools som ligger i regnskapet. Apparatus er et firma som, i hvert fall i følge sine egne nettsider, driver med en god del mer enn å lage bryggeutstyr. Selv om vi kan anta at mesteparten av veksten, særlig i omsetning, kommer fra salg av bryggeutstyr er det vanskelig å vite sikkert.
 
Tilbake
Topp