Rengjøring av flasker er et slit

Gjenbruker stort sett egne flasker, og gjør ikke mer enn å skylle grundig med varmtvann fra springen etter de er tømt. Deretter lagres de i en kasse frem til tappedagen, og får en sprut med sterkrensblanding før de henges på flasketreet. Bruker naturligvis flaskebørste hvis det er stivnede rester i bunn.
 
Den var snedig, sta!


Gikk nå for metoden fra tidligere i tråden: dyttet hele kassa(24x0,33l) ned i ei stor balje ved hjelp av ei annen tom kasse, så fikk alle flaskene en kjapp omgang med flaskebørsten (festet til batteridrillen). Det tok noen få minutter per kasse og flaskene ble gullende rene :)
 
Noen som har tips til gode flaskebørster? De jeg ser på bryggebutikkene er veldig bra på å vaske siden av flasken, men nesten ubrukelig der det er viktig - nemlig bunnen .. Vil også gjerne ha en jeg kan feste på drillen. :)

Som flere andre her er min metode å sørge for god skylling rett etter bruk, og starsanbad ved flasking. Fungerer bra for meg.
 
Når flaska er tom skyllar eg den med ein sprut starsan og kaldt vatn frå springen. Ristar kraftig, tømmer ut, og let stå til avrenning. Flaskene går deretter i skapet, og står der til neste tapping. Då tappar eg rett på flaskene. Brukar med dette 20-30 sek i reingjering per flaske. Aldri hatt infeksjon.
 
De siste 6 kassene med flasker har jeg kjøpt på rema 1000 Heimdal i tr.heim. en av 6x24 flasker hadde dritt jeg ikke gadd å skylle ut i seg. Resten var fine.

Skik gjør jeg: har en dobbel ppvaskumm, kunne likesågodt vært to baljer. Varmt vann i begge, tvinger flasker under i begge kummer / begge baljer, etter 1 min er etikettene løse på begge, dahls, tuborg, munkholm vørterøl flasker osv er kjempe enkle. Varmt vann er alt som skal til, og en tue til å få av limrester.

Så renser en og en flaske for etikett og sjekker innsider, tar fort 3 kasser på 30min om mann ikke kommer over bare vanskelige flasker. Lar noen dråper vann være igjen i alle flasker, sert alu folie tett over tuten og legg i ovnen på 160 grader varmluft i en time, bruksklare flasker til du fjerner alu folie. Flott og enkelt system.

Jeg jobber på Rema Heimdal, så det var kanskje meg du handlet av :)
 
Mulig jeg leker med ilden, men min flaskevasking syns jeg går overraskende fort.

Fyller to og to flasker, stikker tommelen nedi og rister godt- gjør dette to ganger med relativt varmt vann. Deretter fyller jeg alle flaskene med 1 dl starsan, rister to og to flasker i 10 sekund og setter de til tørk i flaske-tre konstruksjonen min.

Mens de tørker av seg gjør jeg klar sukkerlake + stikker om :) Jeg bruker halvliters PET flasker så det i seg selv kontra bjørnunger sparer litt tid.

edit- Skylder etter bruk selvsagt, enten samme dag eller dagen etter. I mitt hode vil noe som har inneholdt alkohol være relativt rent hva anngår bakterier så jeg ser ikke helt behovet for å ta helt av for å gjøre de 100% rene.

Det er verre med gjæringskaret, der ligger hele batchen din en god stund så hvis det er ett sted man bør være "nazi" er det her.. ;)
 
Skyller flaskene et par ganger med varmt vann etter at de er tømt og setter dem til tørk. På flaskedagen steikes flaskene i 10-15 min på 200 C i ovnen. Funker som fy.
 
Jeg har nok litt angst. Skyller og setter litt vann på flaskene etter konsumering. Lar deretter alle flaskene ligge i klorvann, skyller de med flaskeskylleren (dagen før eller en god stund før flasking). Så er det starsan sprut i hver flaske før flasking. Kunne sikkert droppa kloren men det er så godt å være sikker på at ALT er dødt... Korkene ligger i starsan før flasking.
 
Jeg skyller flaskene 2 ganger etter bruk, rister godt, og setter dem i boden min frem til flaskedagen. Før flasking spyles hver flaske to ganger med StarSan og settes på flasketre. Bruker ca 20-30 minutter på sistnevnte. Har aldri infeksjon.
 
Tilbake
Topp