rengjøring av nye cornelius fat

Hei,
Har fått 2 nye corneliusfat fra Petit og siden dette er helt nytt for meg har jeg ett spørsmål angående rengjøring…
Jeg tenkte å rengjøre med å bruke litt zalo, fylle på med varmt vann og deretter rengjøre forsiktig med flaskebørste og deretter skylle godt. Deretter helle i kokende varmt vann og riste godt for å desinfisere (dette har jeg plukkett opp i moderne hjemmebrygging boka). Høres dette ok ut?
Hilsen, tommy

Det vil nok funke det, men tror du bør bruke en desinfeksjonsvæske istedet for kokende vann.

Nye fat har jeg bare skylt innvendig med varmt vann etter å ha visuelt sjekket de. Deretter tappet jeg i Sterkrens2-blanding og ristet på fatet slik at alle overflater ble dekt. Koblet på CO2 og tappet ut Sterkrensen via ut-slangen.

Jeg bruker oppvaskmiddel. Har i 10l vann og en tablett, og rister faenskapet godt. Etter et par timer rister jeg igjen, heller ut og skyller SVÆRT godt ut med rent vann. Deretter er det 10 nye liter vann og Starsan, som ristes, og kjøres ut gjennom tappetårnet med CO2. Har alltid fungert fint.

Tilbake
Topp