Rengjøring med steamer

Hei,

Når jeg/vi brygger nå bruker vi Stoutrens og Sterkrens fra Petit Agentur for å vaske/rense utstyret.
Men... en av bryggerne har tilgang på en Steamer.
Etter det jeg vet lager denne damp på ca 120 C.

Er det noen som har erfaring med vask/rengjøring med dette i forhold til "vanlig" vask?

mvh,
Øystein

Erfaring har jeg ikke. Men vat et damp brukes i forbindelse med desinfisering. men at dampen skal holde 120 grader det tviler jeg på.

For å holde 120°C så må det være et overtrykk på 1 ATM (Bar) Ved normalt trykk (1Bar) så vil dampen holde en temp på rundt 100°c, . Det i seg selg skulle være nok for å drepe det meste :yes:

Edit: IKKE bruk steam eller kokende vann på Cornelius fat.  Limet i bunnen løsner. og du står med et fat uten bunn..  DET har vi prøvd :bank2: :lmao:

Torga skrev:
Edit: IKKE bruk steam eller kokende vann på Cornelius fat.  Limet i bunnen løsner. og du står med et fat uten bunn..  DET har vi prøvd :bank2: :lmao:

Oi, trist. Men vet du om dette er noe som skjer, eller var det et engangstilfelle? Jeg har brukt kokende vann på mine fat, og det har gått fint, enn så lenge...?

Mulig jeg er på utrygg grunn nå, men jeg mener at jeg leste i moderne hjemmebrygging (4 år siden) at corneliusfat gjerne måtte desinfiseres med (5 l?) kokende vann. Jeg lånte bare boka på biblioteket så jeg har ikke mulighet for å sjekke, men i tilfellet, burde det vel ikke stå svart på hvitt hvis det er et kjent fenomen?

Har brukt kokende vann noen ganger uten problem. Tipper på at det er avhengig av hvem som har laget fatet og hvilken lim de bruker.

Per G skrev:
Har brukt kokende vann noen ganger uten problem. Tipper på at det er avhengig av hvem som har laget fatet og hvilken lim de bruker.

Har brukt kokende vann til desinfisering for det meste her også, i flere år. Har kun opplevd 1 fat hvor både toppen og bunnen har løsnet, men det var også rimelig slitent allerede når vi kjøpte det. Samtidig kan det jo være uheldig å desinfisere med såpass høy temperatur, hvis ølet skal tappes på fatet umiddelbart etterpå.

EDIT: Dette gjelder kun corneliusfat, for min del.

Hei,

Kona har nylig kjøpt steamer. Denne er genial til rengjøring/ desinfisering, har 4 bars trykk og skulle dermed drepe det meste av bakterier.
Steamer flasketørkeren ( som ellers er vrien å vaske) samt tappekraner, gjærbøtter & slanger før bruk.
Har tidligere jobbet innen næringsmidler/ produkson og der ble produksonslinjene steamvasket hver dag før oppstart.
Anbefales..

Mvh
Tommy

tammy skrev:
Hei,

Kona har nylig kjøpt steamer. Denne er genial til rengjøring/ desinfisering, har 4 bars trykk og skulle dermed drepe det meste av bakterier.
Steamer flasketørkeren ( som ellers er vrien å vaske) samt tappekraner, gjærbøtter & slanger før bruk.
Har tidligere jobbet innen næringsmidler/ produkson og der ble produksonslinjene steamvasket hver dag før oppstart.
Anbefales..

Mvh
Tommy

Hvilken steamer er det?

Har grublet litt på dette selv også, selv om jeg nok trenger bedre gulv før jeg setter i gang med steaming.

For å løse opp proteiner og andre klebrige urenheter bør det helst vaskesyklussen startes med 40 °C. Dette er for å løse urenhetene fra overflata uten å brenne de fast. Tror ikke dette er et stort problem for hjemmebryggere som er heller rause med luten, i forrhold til kjempebryggerier som bruker så lite som overhode mulig.
Lut i seg selv vasker best mellom 70 og 80 °C
Går du rett på gørra med steam derimot er jeg redd du svir dritten inn i små porer på overflaten. Som nevnt i tråden brukes steam til dessinfisering før bruk.
I større bryggerier brukes det f.eks på tappemaskiner, som har mange tuter og kriker og kroker. Litt masette å kjøre mengder av dessinfiseringsveske gjennom de.

Jeg har også et par Corneliusfat som har mista bunnen sin etter at jeg hadde varmt vann på de. Kan lett limes på igjen med Aralditt.  :ilike:

Lars skrev:
tammy skrev:
Hei,

Anbefales..

Mvh
Tommy

Hvilken steamer er det?

Har grublet litt på dette selv også, selv om jeg nok trenger bedre gulv før jeg setter i gang med steaming.

Steameren er fra Clas Ohlson, type Coline. kostet 998,- følger med en hel koffert med dyser etc..

Tilbake
Topp