Rense valser på maltmølle

JEG

Moderator
Ok, min bråstopp i bryggingen var så beå at jeg ikke tok meg tid til å rense utstyret før jeg lukket døra.

Resultatet ser man blant annet på bildet av valsen under.

Min første tanke er tannkost og mye tid, men vil gjerne høre om noen har bedre idé. Screenshot_20230205_161610_Photos.jpg
 
Ok, min bråstopp i bryggingen var så beå at jeg ikke tok meg tid til å rense utstyret før jeg lukket døra.

Resultatet ser man blant annet på bildet av valsen under.

Min første tanke er tannkost og mye tid, men vil gjerne høre om noen har bedre idé. Vis vedlegget 60657
Jeg bruker stålbørsten fra dette settet.
https://www.clasohlson.com/no/p/40-8683?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=CjwKCAiAxP2eBhBiEiwA5puhNXBxvanx-jXU4sZRvHhECLxV9l51dNZAk5SB2zpFIx3Ie0MeNRolSRoCUU0QAvD_BwE

Den valsen som går rundt blir fort ren, den andre tar litt tid. Nå ser jo ikke min mølle sånn ut, og jeg er redd tannbørste, uavhengig av tid, ikke vil gjøre jobben. Jeg tror vel kanskje i ditt tilfelle, at du vil spare både tid og frustrasjon, med å skru mølla fra hverandre, ta løs valsene og kjøre de i oppvaskmaskin eller vaske de for hånd etter de har lagt i vaskevann en times tid :)
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Tenkte litt på det samme. Var ikke helt enkelt å få løs valsene, så tok av brettet og la bunnen i PBW og satser på en runde med stålbørste eller likene gjør susen.

Takk!
 
Tenkte litt på det samme. Var ikke helt enkelt å få løs valsene, så tok av brettet og la bunnen i PBW og satser på en runde med stålbørste eller likene gjør susen.

Takk!
Hmm, jeg er ikke helt sikker på hva du mener med "bunnen", men er jo noen deler som trengs smøring om de blir vasket, sånn i tilfellet det er noen av dem som er i vaskevannet :)
 
Det er rust? På en ikke-rustfri valse?

Du kan evt prøve elektrolyse også. Da slipper du å pusse eller børste ned den serrateringen som er igjen.
 
Det er rust? På en ikke-rustfri valse?

Du kan evt prøve elektrolyse også. Da slipper du å pusse eller børste ned den serrateringen som er igjen.
Er det rust så er tipsene mine helt bak mål, så jeg håper det bare er rester av røsta malt som har hengt på mølla det siste halvåret :oops:
 
Er det rust så er tipsene mine helt bak mål, så jeg håper det bare er rester av røsta malt som har hengt på mølla det siste halvåret :oops:
Og hvis det ikke er rust så er tipset mitt helt bak mål. Ser jo det er noe "gunk" der. Men det burde "bare" være å få pusset av.

Men aldri bruk en ikke rustfri-børste på en rustfri valse.
 
Og hvis det ikke er rust så er tipset mitt helt bak mål. Ser jo det er noe "gunk" der. Men det burde "bare" være å få pusset av.

Men aldri bruk en ikke rustfri-børste på en rustfri valse.
Står bare at den kosten er "En stålbørste har høy avvirkning, noe som gjør den velegnet ved rengjøring av grove belegg og grovsmuss på harde materialer, eksempelvis rust på metall og hardnet skitt på stein og betong."

Så kan vel ikke helt si hva den er laget av, og siden google ikke vil hjelpe meg, hvorfor er andre typer stål uegnet for rustfritt i denne sammehengen?
 
Står bare at den kosten er "En stålbørste har høy avvirkning, noe som gjør den velegnet ved rengjøring av grove belegg og grovsmuss på harde materialer, eksempelvis rust på metall og hardnet skitt på stein og betong."

Så kan vel ikke helt si hva den er laget av, og siden google ikke vil hjelpe meg, hvorfor er andre typer stål uegnet for rustfritt i denne sammehengen?
Fordi hvis du skraper gjennom det øverste laget på rustfritt, laget som gjør stålet rustfritt, så skraper du ned i stålet med et annet materiale og etterlater det materialet der, som ikke er rustfritt. Det er der rustflekker oppstår.

Rustfritt er bare rustfritt på overflaten, pga reaksjonen mellom krom og oksygen.
 
Fordi hvis du skraper gjennom det øverste laget på rustfritt, laget som gjør stålet rustfritt, så skraper du ned i stålet med et annet materiale og etterlater det materialet der, som ikke er rustfritt. Det er der rustflekker oppstår.

Rustfritt er bare rustfritt på overflaten, pga reaksjonen mellom krom og oksygen.
Men, såvidt jeg har forstått så er kromet blandet jevnt med de andre metallene i rustfritt, så om du kapper en valse i 2 og ikke legger den direkte i saltvann, vil det ikke ta lange tiden for kromet i det ferske "såret" å reagere med O2 og dermed være "rustfritt" igjen.

"Hvis metallet blir kuttet eller riper og den passive filmen blir forstyrret, vil det raskt danne seg mer oksid og gjenopprette den eksponerte overflaten og beskytte den mot oksidativ korrosjon."
 
Men, såvidt jeg har forstått så er kromet blandet jevnt med de andre metallene i rustfritt, så om du kapper en valse i 2 og ikke legger den direkte i saltvann, vil det ikke ta lange tiden for kromet i det ferske "såret" å reagere med O2 og dermed være "rustfritt" igjen.

"Hvis metallet blir kuttet eller riper og den passive filmen blir forstyrret, vil det raskt danne seg mer oksid og gjenopprette den eksponerte overflaten og beskytte den mot oksidativ korrosjon."
Men hvis du kutter/børster den med vanlig stål, som ikke har denne evnen til å danne et oksidlag, så kan noen rester av børsten legge seg der du børster, det er disse restene som vil begynne å ruste. Hvis du kutter med laser eller en legering som er rustfri, så vil det ikke være noe problem.

Det er slik jeg har forstått det i alle fall, kan være jeg tar feil. Men jeg er av oppfatningen av at du skal ikke forstyrre oksidlaget og legge igjen rester av en annen legering enn det du børster, for å være helt sikker.

Koster av alle slag blir kortere når man bruker de, det at de blir kortere betyr at tuppene blir slitt, og restene av denne slitasjen forsvinner ikke fra jordens overflate, de blir liggende et sted.
 
Sist redigert:
Ja, det er nok en grunn til at man ikke bruker kappskiver for svart stål på rustbestandig.
Men det må vel være mulig i få rengjort denne mølla med noe annet enn
kappskiver og kuler og krutt :):D:)?
 
Men hvis du kutter/børster den med vanlig stål, som ikke har denne evnen til å danne et oksidlag, så kan noen rester av børsten legge seg der du børster, det er disse restene som vil begynne å ruste. Hvis du kutter med laser eller en legering som er rustfri, så vil det ikke være noe problem.

Det er slik jeg har forstått det i alle fall, kan være jeg tar feil. Men jeg er av oppfatningen av at du skal ikke forstyrre oksidlaget og legge igjen rester av en annen legering enn det du børster, for å være helt sikker.

Koster av alle slag blir kortere når man bruker de, det at de blir kortere betyr at tuppene blir slitt, og restene av denne slitasjen forsvinner ikke fra jordens overflate, de blir liggende et sted.
Da er jeg med, rester.. Har brukt denne kosten i snart et år og ingen rust enda :) Og jeg kondisjonerer maltet så det er ikke bare bare å få den ren heller, men da vet jeg det til neste gang, ser nå at biltema oppgir at deres børste er rustfri, og den er bortimot identisk så jeg bruker den jeg har til den tar kvelden også kjøper jeg kun rustfri i fremtiden, takk for oppklaring :)
 
Det er (selvsagt) kjørt en del studier på dette med rustfritt og børster, da spesielt utvendig korrosjon på rustfrie rør der sveisene vil ruste uansett om du ikke gjør noe.

Den siste studien jeg har sett, lagd av en av de største offshoreaktørene i Norge sier at rustfrie roterende stålbørster fører til MER korrosjon en roterende børster i svart stål.

Det er derfor ikke lenger tillatt å bruke roterende stålbørster på rør som skal offshore, en har gått over til en type plastbørster.

Beste praksis er å pusse med plast når temperaturen er mellom 50-100°C og syrevaske når det er kaldt.

Jeg husker ikke helt konklusjonen på håndbørste, men tror ikke det spiller noen særlig rolle om den er rustfri eller ikke, syrevasking er uansett det beste.

Ps: tape eller sprittusj fører også til korrosjon.
 
Renser kaffekvern ved å kverne ris. Vet ikke om det funker for maltmølle.
Kombinasjonen av røsta malt, kondisjonering og 0,9mm åpning gjør at det setter seg seriøst fast. Jeg er stadig nødt til å gå over valsene med en spiss gjenstand som jeg kan dra langs sporene for å få vekk maltet. Så dette må testes, for det hadde vært lekende lett om det fungerer på mølla :)

Jeg må innrømme at jeg ikke liker tanken på maltrester som blir hengende på valsene i ukevis, samtidig er det ofte en kjedelig og tidskrevende jobb å få valsene 100% rene. Hvordan er det dere andre rengjør mølla?
 
Kombinasjonen av røsta malt, kondisjonering og 0,9mm åpning gjør at det setter seg seriøst fast. Jeg er stadig nødt til å gå over valsene med en spiss gjenstand som jeg kan dra langs sporene for å få vekk maltet. Så dette må testes, for det hadde vært lekende lett om det fungerer på mølla :)

Jeg må innrømme at jeg ikke liker tanken på maltrester som blir hengende på valsene i ukevis, samtidig er det ofte en kjedelig og tidskrevende jobb å få valsene 100% rene. Hvordan er det dere andre rengjør mølla?
Et vanlig råd når du kondisjonerer er å kjøre gjennom en liten mengde tørr malt til slutt.

Jeg bare spekulerer, men vil det ha gunstig effekt å vente litt lenger før du kverner? 10 min. er vel det vanlige rådet, men jeg venter gjerne litt lenger - og jeg har ikke sett noen tendens til at det legger seg på noe. (Tanken er at om du ikke venter lenge nok, ligger det mer fuktighet på overflaten.)
 
Sist redigert:
Et vanlig råd når du kondisjonerer er å kjøre gjennom en liten mengde tørr malt til slutt.

Jeg bare spekulerer, men vil det ha gunstig effekt å vente litt lenger før du kverner? 10 min. er vel det vanlige rådet, men jeg venter gjerne litt lenger - og jeg har ikke sett noen tendens til at legger seg på noe. (Tanken er at om du ikke venter lenge nok, ligger det mer fuktighet på overflaten.)
Bra tips og ja, jeg merket en forskjell fra å vente 20-25 minutter til når jeg kun ventet 10-15 minutter. Jeg opplever desverre at det like vel blir steder på valsene hvor støvmalt er så komprimert og trøkt inn i sporene at jeg må frem med en tegnesrift/spiker el. for å få det vekk, det er... booooring å drive å skrape og hele den pakka, men gjør det likevel fordi jeg antar malt er som annen mat og vil bli full av bakterier og råtne over tid.

Nå har jeg bare en billig mølle, så det kan vel hende at jeg i fremtiden, oppgraderer og vurderer da MaltZilla Premium, da den ikke har disse sporene som de billige møllene, men prisen er jo noe stiv siden den er elektrisk, er det noen her inne som har en av disse?
Screenshot_20230206_081359_com.android.chrome.jpg

 
Bra tips og ja, jeg merket en forskjell fra å vente 20-25 minutter til når jeg kun ventet 10-15 minutter. Jeg opplever desverre at det like vel blir steder på valsene hvor støvmalt er så komprimert og trøkt inn i sporene at jeg må frem med en tegnesrift/spiker el. for å få det vekk, det er... booooring å drive å skrape og hele den pakka, men gjør det likevel fordi jeg antar malt er som annen mat og vil bli full av bakterier og råtne over tid.

Nå har jeg bare en billig mølle, så det kan vel hende at jeg i fremtiden, oppgraderer og vurderer da MaltZilla Premium, da den ikke har disse sporene som de billige møllene, men prisen er jo noe stiv siden den er elektrisk, er det noen her inne som har en av disse?
Vis vedlegget 60661

Jeg har en Roller Crusher (polsk) som har en annen type spor, og jeg har som sagt ikke merka problemer. Den er ikke spesielt dyr, heller. Jeg er kjempefornøyd med den. (Kjøpte den brukt av @hrukin , og sender en takknemlig tanke hver gang jeg kverner:).)
 
Tilbake
Topp