Rense valser på maltmølle

Jeg har gjort samme tabben. Det som skjer, er at stivelsen gelatiniseres, og du får en tjukk graut. Samtidig er ikke diastatiske enzymer aktive ved så lav temperatur, og når du så skur på varmen for å gå til neste steg, kan ting skje veldig fort.

Det er nesten bare når du brygger hefeweissen dette skjer, for et så lavt steg vil du normalt aldri bruke. Og ved litt høyere temperatur tar enzymene seg veldig kjapt av den gelatiniserte stivelsen.

Du må vel også ha et lukka rum over bunnen der stivelsesgrauten kan fanges, for at katastrofa skal kunne skje. Jeg mesker jo i en vanlig kjele med falskbunn, og det var under der at varmen blei for høg. 3500 watt kan skape noe som er et rimelig hett lokalt lite helvete:). Normalt skjer det ikke noen som helst form for fastbrenning når jeg skrur på for å gå opp i temperatur - jeg bare sveiper lett over med en grønnskrubb etter mesking for å fjerne et tynt løst belegg - men her blei det altså nokså spesielt.

Jeg trur jeg prøvde det meste, men jeg måtte til slutt ty til kaustisk soda. Da blei kjelen rein og fin - etter litt intens mekanisk bearbeiding i tillegg til kaustikken. Men kaustisk soda er ikke det første jeg henter ut av skapet, bl.a. fordi det er ubehagelig å stå på hue og svette og jobbe med vernebriller og jakke etc.. (Jeg bruker det allikevel av og til for å fjerne et gulaktig belegg jeg ikke klarer å bli kvitt på annen måte.)
Ja jeg bruker jo falskbunn, også i Digiboilen den gang, så det må ha blitt heftig varmt der, for maskinen skrudde av varmen og ga med "overopphetet-koden" før jeg oppdaget at det var noe galt i det hele tatt.

Nå er jeg ikke så glad i Hefe lengre, men skal den brygges igjen, så skipper jeg glatt det lave steget :D

Og jeg har ikke kaustisk hjemme, tok med maskinen til en bekjent som brygger og han tok seg av å prøve å fjerne det, så kan hende metoden hans har mangler, jeg vet ikke, for jeg rører ikke det stoffet :)
 
Tilbake
Topp