Repitching av gjær

Jeg har skjønt at det er viktig å ha mye gjær, dvs mange friske gjærceller.

Jeg lurer derfor på om det er noen som har erfaring med følgende metode;

Først tilsetter man gjær til vørteren på vanlig måte. Etter ca en uke faller denne gjæren til bunns.
Deretter stikker man over til en ny gjæringsdunk for sekundærgjæring.
Samtidig lager man en ny starter med gjær som man henter fra primærgjæringen(her har det jo nå blitt flere gjærceller).
Deretter tilsetter man denne starter til sekundærfatet, slik at gjæring starter på nytt.

Skal ikke denne metoden gi ekstra mye gjærceller, og dermed lavere FG? Eller er det noen jeg ikke har fått med meg her?
 
Lavere FG enn hva ?????

FG kontrolleres vanligvis ved sammensetning av sukkerarter, dvs: gjærbare og ikke gjærbare sukkerarter.
Dette kontrolleres under meskeprosessen, eventuelt hvilke typer maltekstrakt eller spesialmalt man velger å benytte.

Hvis du følger retningslinjene her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2176.0.html skal dette, under normale omstendigheter, være mer enn nok til at gjæren skal håndtere alt det sukkeret som kan gjæres.
 
Takk igjen,

Jeg har lest det Gahr skrev og det er denne metoden jeg bruker, jeg slår meg til ro med at jeg klarer å tilsette nok gjær.
Jeg ser at mengden gjær vokser. Jeg kommer til å dekantere ølet som er øverst i starteren før jeg tilsetter dette til vørteren,
 
Tilbake
Topp